“Lad os åbne dørene”
Sverige var jo grunden til, at jeg overhovedet begyndte at skrive om samfundsforhold for 26 år siden. Jeg har var kommet der første gang som barn i 1956. Min første udlandsrejse gik til Trollhättan i en Volvo 444, og man kørte i venstre side af vejen. Det var dengang Sverige var rigt efter krigen, og Danmark stadig fattigt, så det var rigeligt eksotisk for mig. Jeg har siden haft/lejet tre forskellige huse og tilbragt masser af timer i landet. Jeg havde ikke forudset, at skriveriet blev til en skilsmisseproces. Jeg kom efterhånden mindre og mindre i Sverige, og de sidste ti år har jeg også skrevet mindre og mindre om Sverige. Processen er om ikke fuldendt, så er den nu langt fremskredet.

