8
aug
Seneste opdatering: 8/8-07 kl. 2317
Ingen kommentar - Tryk for at kommentere!

pĂ„ bred New Yorkerdialekt gennemgik han KĂžbenhavns og de danske jĂžders 400-Ă„rige historie – kyndigt. Han havde ikke behĂžvet at klĂŠde sig ud, men det er vel et krav i “oplevelsesindustrien” ? (foto© Snaphanen)

Socialsekreteraren
Sveriges Fria Radio , meget hþrevérdigt som sédvanligt ! (musikken kan man jo springe over 🙂

»Kunsten kan ikke vÊre helt fri «

Man mĂ„ tage hensyn til dem, der er minoriteter,«siger MĂ€rta Wennerström, der skulle se at fĂ„ sig en alvorlig samtale med Mogens Rukov og Roger Scruton (nedenfor), om sin hang til dekorationskunst. Det ville nu nok vĂŠre omsonst. Det servile ligger hende pĂ„ rygmarven og det falder hende ikke ind at se en kunstner som verdens mindste minoritet. WennerstrĂžm skulle arbejde i kantinen i IKEA i stedet. Hun er uvĂŠrdig til at have med kunst at gĂžre – en kommissĂŠr, en kontorist.

»Det er typisk, at man viger tilbage for aggressivitet. Det handler om frygt,« svarer Lars Vilks.Kunstnerens idé til serien om Muhammed som hund stammer fra en populÊr bevÊgelse i Sverige, som det seneste Ärs tid har placeret hundefigurer i rundkÞrsler rundt omkring i landet. » Jeg ville lave noget anderledes, og Muhammed-krisen havde optaget mig meget. Ved at skildre profeten som en hund ville det blive en mere aggressiv side af udstillingen. Jeg havde dog ikke troet, at det skulle blive til mere end en lokal notering,« fortÊller han. Frygt censurerer Kunstteoretiker Uwe Max Jensen kender ikke den svenske begrundelse for ikke at udstille tegningerne, men har en klar holdning til den kunstneriske selvcensur.»Det er problematisk, at vi lever i en verden, hvor trusler om vold begrÊnser ytringsfriheden. Jeg tror Lars Vilks og Morgenavisen Jyllands-Postens Muhammed-tegninger er en prolog til en stÞrre konflikt,« siger han.MÀrta Wennerström forklarer, at beslutningen om tegningerne blev taget med Muhammed-krisen i baghovedet. Hun mener, at tegningerne i begge tilfÊlde var krÊnkende, og at man ikke for enhver pris skal nedvÊrdige minoriteter.»Kunsten kan ikke vÊre helt fri. Man mÄ tage hensyn til dem, der er minoriteter,« udtaler hun.Kunst er altid blevet brugt til at stÞde, forklarer Uwe Max Jensen. Om det sÄ er minoriteter eller magthavere.

Ny dagsorden »Det er en ny dagsorden, hvor man bÞjer sig for truslen om vold, hvilket er enormt Êrgerligt,« siger Uwe Max Jensen.Den svenske kunstner, Lars Vilks, siger selv, at der ikke skal vÊre en sÊrskilt ordning for islam og profeten Muhammed. JP: Svenske Muhammed-tegninger stoppet


“Man mĂ„ste försörja sig”
NÀr jag var nere i SkÄne och hÀlsade pÄ vÀnnen som blivit en högt uppsatt politiker sade han till mig:
– Jag lĂ€ser vad du skriver pĂ„ bloggen och skulle gĂ€rna vilja kommentera ibland, men det vĂ„gar jag inte.
– VĂ„gar, vad menar du? Du kan vara anonym om du vill.
– Men om det kommer ut vad jag tycker Ă„ker jag ut ur politiken.
– Men det kan inte komma ut. IP-adressen, den avslöjar vem jag Ă€r.
– Ja, men det Ă€r bara jag som kan söka den, och jag sĂ€ger inget. Det Ă€r ju en hederssak.
– Förmodligen Ă€r det den lĂ€ttaste sak i vĂ€rlden att hacka dig och hĂ€mta hem IP-adresserna för du begriper ju ingenting av datorer. DĂ€rför kommenterar jag aldrig pĂ„ nĂ€tet.

Men vad Ă€r det dĂ„ du skulle vilja framför, sĂ€g det till mig dĂ„, istĂ€llet………………..: Jag hör inte hemma i denna tid.

“Jag lĂ€ngtar till Sverige”
Han greps i Sarajevo och polisen hittade ett bombbÀlte och en sjÀlvmordsvideo. De hittade ocksÄ ett testamente dÀr han donerar sina tillgÄngar till al-Qaida. 20-Ärige Mirsad Bektasevic Àr mannen som beskrivits som terroristen frÄn KungÀlv. Efter domen pÄ Ätta Ärs fÀngelse sitter han nu i en isoleringscell i Bosniens tuffaste fÀngelse. I första intervjun, förmedlad av hans advokat, vÀljer han i dag att svara pÄ GT:s frÄgor.

Taslima Nasrin attacked by Muslims in India
HYDERABAD, India: Angry Muslim protesters on Thursday manhandled controversial exiled Bangladeshi writer Taslima Nasrin while she was attending the release of her book in southern India and told her to go back to her country.
Nasrin escaped unhurt as the organizers pushed back about 100 protesters, led by three lawmakers, in Hyderabad. In the melee, one of the protesters slapped her, according to witnesses.
The protesters, belonging to the Majlis-e-Ittehadul Muslimeen, a political party in Andhra Pradesh state, burst into the local Press Club shouting slogans describing Nasrin as “anti-Muslim” and “anti-Islam.”[..]
After fleeing Bangladesh, Nasrin lived in Sweden for several years but eventually moved to India, where she has lived in Calcutta for the last two years. She has applied for Indian citizenship or a permanent resident status. IHT & Author Taslima Nasrin targeted by Islamic Fundamentalists

»Bergman er dÞd. Han var den stÞrste«
Det skrev jeg til min veninde i en sms lige sĂ„ snart, jeg sĂ„ det pĂ„ avisforsiden. I Netto, hvor jeg skulle lige efter, udsĂ„ jeg mig en kvinde, som jeg ville fortĂŠlle det til. Men hun gik i en anden retning. Jeg havde sĂ„dan brug for at meddele mig til en anden, sĂ„ jeg mĂ„ i mangel af kvinden skrive det.[..] …….Og herved er han ogsĂ„ en kommentar, ikke alene til filmkunsten og dramaet, men ogsĂ„ til kulturen i det hele taget. Han stĂ„r midt i den standende debat. Alle de folk, der er sĂ„ interesserede i multikultur er slet ikke klar over, hvordan virkeligheden ser ud. De betages af de fremmede kulturer og deres miks ind i det kendte. De har nemlig brug for skrappe midler til sanserne. De har ingen sanser. Deres sanser har vĂŠret udsat for den samme degeneration som mange mĂŠnds sĂŠd. Det duer ikke mere. Det kan ikke befrugte det virkelige. De har behov for krasse sager, det eksotiske, det helt fremmede for at fremmedheden kan opstĂ„. De er ligesom folk, der kun kan spise overkrydret mad. Multikulturen er deres dobbelte chili, sĂ„ kan det smage. Ikke sĂ„dan hos Bergman. Her afslĂžrer det fremmede i det kendte det ukendte i det virkelige. Mogens Rukov

Ingmar Bergman: the sense of the world
The great Swedish filmmaker, who died on 30 July 2007, made art that speaks profoundly to the truth of ourselves, says Roger Scruton.

“You can read a great novel – Nostromo, for example – and immediately, on finishing, want to read it again. You can listen to a great symphony – Bruckner’s 7th, for example – and have the same experience. Ditto for great works of painting, sculpture and architecture. But very few films have this effect on their intended audience, and even if you occasionally want to see a film twice or thrice, it is rare that a film proves inexhaustible, in the way that Conrad and Bruckner are inexhaustible.”

No-nonsense Aamund
VKO flertallet lever endnu, hvis der skulle blive et rask efterÄrsvalg. Trods de sarte konservative, der fik rigelig TV- tid hos Reimer Bo. Klik grafik.
Interview: Aamund til Ny Alliance: Tag jer sammen
Hvis de ikke har andet at byde pÄ, vil folk bare kigge pÄ dem som en brokkasse for politikere, der ikke har haft en karriere i andre partier og nu bare prÞver at profilere sig som en modpol til DF.
En af Ny Alliances varmeste stÞtter, erhvervsmanden Asger Aamund, gÄr i rette med partiet: Det holder ikke at kritisere Dansk Folkeparti, nÄr man endnu ikke har en politik selv. Nu er det knald eller fald for partiet, mener han. Hvis ikke Ny Alliance og Naser Khader tager sig sammen, ryger det nye parti ud, inden de nogensinde kommer ind. SÄdan lyder kritikken fra erhvervsmanden Asger Aamund, som ellers har bakket kraftigt op om partiet i opstarten.
»Der har vÊret lidt for mange meldinger, hvor de bare har prÞvet at modpositionere sig til DF. Hvis de ikke har andet at byde pÄ, vil folk bare kigge pÄ dem som en brokkasse for politikere, der ikke har haft en karriere i andre partier og nu bare prÞver at profilere sig som en modpol til DF. Hvis de ikke gÞr det bedre end det, sÄ ryger de ud, og det skal de ogsÄ,« siger Asger Aamund.

Tag jer sammen

Useless fight
” It will be the end of Christianity religion, happy itself for its charity activities and finally free from that inexplicable and so difficultto imitate Figure which is just Jesus of Nazareth.The modern Churh reduced the Christianity at the charity activities, and it is the most banal and the less religious choice, but above all it envolved a great freedom of acting to a religion which does not cheat about the meaning of not being a religion: Islamism.”
Ida Magli Italiani Liberi


DonĂ©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?


Comments are closed.