27
sep
Seneste opdatering: 3/9-09 kl. 1939
Ingen kommentar - Tryk for at kommentere!

Skuespilleren Jesper Christensen er i studiet hos Mikael Bertelsen. You Tube lagt af Skattetryk. Må han ikke sige det ? Jo, det må han da  gerne,  men i længden bliver det noget trættende. Jeg vil påstå at public service, som egentlig var en god  idé, er blevet sin egen værste fjende. Og jeg mener – i modsætning til de fleste – at kulturtabet ved DR´s degenerering er værre end den politiske slagside. Sanér det til elitefjernsyn og radio, udelukkende den slags de  kommercielle  aldrig ville sende,  eller nedlæg det. For  30 år siden var “de røde lejesvende” i det mindste  interessante  lejesvende.

Er det svært  at lave interessant  TV ? Er det dyrt? Næh, prøv at se disse  30 år gamle udsendelser, lavet efter devisen: Man invitere en interessant person og taler med vedkommende  i en time. Se navnlig Sten Broman og Svend Stolpe´. På den anden side – som det er, slipper man jo for at se TV, dog ikke for at betale.

Svensk undersøgelse: 63,6 pct. mener at kriminelle indvandrere skal smides ud af landet

– 63,6 pct. mener at kriminelle indvandrere skal smides ud af landet.
– 81,8 pct. mener indvandrere skal tilpasse sig svensk kultur.
– 60,0 pct. mener at muslimske kvinder er mere undertrykte end andre (alene vinklen…).
– 49,8 pct. mener det skal være forbudt at bære slør i skolen eller på arbejdspladserne.  Uriasposten (det havde nok været smartere  om de var kommet  i tanker om det, dengang det var realistisk – for ca. 20 år siden inden Bildt regeringen (91-94) gik asyl-amok.)

Lars Noréns brodermord
sådan skulle det vel være, men det ligner  mere et karatermord på Shakespeare. Jeg er  hverken teatergænger  eller  maschochist, så jeg har ikke set et Noren stykke i 22 år. En ferm teaterskrædder, der forveksler patologier med kunst. Hvor mange  HIV-smittede, incestuøse, alkoholiske, schizofrene selvmordere kræver det egentlig at lave  stort teater ? Riksteatern skal skam Sverige rundt bagefter. Fra Politikens  omtale:

Lars Noréns opsætning af ‘Hamlet’ er både et politisk statement og et personligt hævntogt. Og så er det dræbende kedsommeligt.
Det står åbenbart slemt til, hvis man skal tro dramatikeren og iscenesætteren – og svenskeren – Lars Norén. Vel er Danmark ikke ligefrem berømt som noget foregangsland i forhold til sin flygtninge- og indvandrerpolitik, men ligefrem at blive kaldt for et af de værste fængsler i verden og det, der er værre. ‘

»Der er noget råddent i det danske rige«, lyder det hos Shakespeare. Men det har vi danskere for længst lært at leve med. I Lars Noréns opsætning på Kronborg får replikken en særlig drillende klang, netop fordi det siges på svensk: »Något är ruttet i den danska staten«. Og så griner publikum. Det har de jo altid sagt om os i Sverige, så det er også til at leve med.

Men læg mærke til scenografien. I Kronborgs riddersal står en sortspejlende kæmpekasse med døre, der kan skydes fra og til – især til. Som i et fængsel. Kig også lige på kostumerne. De syv skuespillere er uniformerede; de samme sorte læderstøvler, de samme mørke kapper. Fangeuniformer! I begyndelsen får hver skuespiller tegnet et nummer i panden. Et fængselsnummer! Og da Hamlets ‘At være eller ikke’-monolog kommer, så siges den ikke alene, men fremmesses af alle syv spillere. Som et kor. For ikke at sige: som et fangekor fra Kronborg! Og der er mere af samme kasse.
For lyt nu godt til replikkerne. Lars Norén har nemlig ikke bare instrueret, men også intrigeret i teksten. »Danmark er et fængsel«, bliver det slået fast af prinsen af Danmark. Men det er og forbliver jo en metafor. Et billede på selve livet ikke bare i Danmark, men i hele verden. Ja, på livet i det hele taget. Hos Shakespeare tilføjer Hamlet: »Et stort, rummeligt fængsel, med mange aflukker og celler og fangehuller, og Danmark er et af de værste«. Hos Norén hedder det: »… med mange celler, huler og torturkamre. Danmark er et af de værste«.

Torturkammerstaten: Er det dagens Danmark i en svensk nøddeskal? Hvis vi forhøjer indsatsen (og dermed går med på Lars Noréns onde drømme om Danmark), så er skuespillerne ikke bare fanger, men flygtninge, der må leve som fanger. Lukket inde i en stor sort kasse; ikke ulig en container. Flygtninge i Danmark er, kort sagt, ikke mennesker, men alene et råddent nummer i panden.[..]

Og den største hævner i dette drama? Måske er det i virkeligheden instruktøren selv! Det her lugter nemlig af Lars Noréns personlige hævntogt i Danmark – ….. I den forstand begås der ikke her et fadermord, men et godt gammelt, svensk brodermord. (Politiken: Lars Noréns Hamlet er dræbende kedelig)   (Kronborg  da det i foråret havde  besøg af en noget anden gæst, Baron Bodissy fra Gates of Vienna –  foto © Snaphanen)

910_20033_1_.JPG

Robert D. Putnam om social kapital på Yale

“If you don´t go to somebodys funeral, they won´t come to yours”

The Arthur Allen Leff Fellowship Lecture: Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community video 1 t. : 35

Mona Sahlin på »retfærdighedsturné«

Står der  i Sydsvenskan. Det er ikke  frit for at lyde lidt komisk. “Retfærdighed” er stadig et gangbart, politisk argument i Sverige. Jeg kan ikke lade være med at tænke  på retsfilosoffer som f.eks. Alf Ross, der  næppede vovede at bruge  ordet. Men Sveriges kommende statsminister  ved skam  hvad det er, men ingen har vist heller  beskyldt hende for at være  filosof. Jeg mistænker retfærdighed er, når Sverige  har en socialdemokratisk flertalsregering*. Se  Sydsvenskan´s  billedspil. (foto: Sahlin spiser  falafel hos Kessam i Rosengård)

P1020470.JPG

( * Det minder om Kim Bildsøe i DR igår, der i et interview med Hjort Frederiksen ikke kunne  forstå at Sveriges  borgerlige  regering går så hurtigt frem med reformer, mens VK- regeringen ikke gør. “Prioriterer VK virkelig taburetterne  højere?”. Det  kan jeg nemt svare på: Der er  intet der tyder på at Reinfeldt får mere end  én periode, og det ved  han tilsyneladen godt. Den danske  regering mener jo, – helt uanstændigt –  at man bør  blive siddende  i regering, for at udrette det man vil.)

Henrik Nordbrandt: »De skulle jo slet ikke  være her«

Uddrag af interview med Henrik Nordbrandt ”Man skal kende sin besøgstid” (der står “besøgstid”) af Jens Winther, Arnold Busck, Bogmagasinet. (udskrift  Snaphanen). Digteren Nordbrandt har studeret tyrkisk og arabisk, boet mange  år i Tyrkiet, fik Nordisk Råds litteraturpris i år 2000.

”Det mærkelige ved det er, at de islamiske fundamentalister, der i dag bor i Europa, slet ikke skulle være her. Islam er en religion for vindere. At være en del af et befolkningsmæssigt og religiøst mindretal kan de slet ikke finde ud af. Det er alt for svært. Islam forbyder ligefrem muslimer at befinde sig i den svages rolle. – det er en svær rolle at tackle, når Koranen er Guds ord og man nu engang gerne vil have del i det behagelige liv, der leves i Europa. Det er en konflikt der er til at få øje på, en ren Catch 22, som vi i de vestlige samfund ikke har villet indse eksisterer.”

Religionen

Allerede  i dine tidligste digte fra midten af 60 érne kan man læse digte der er kritiske overfor religionen – hvorfor spiller  det religiøse så central en rolle i dit liv ?

”Egentlig interesserer religionernes indhold mig ikke. Min rolle som revser af det relgiøses placering i samfundet er kommet af sig selv på grund af den irritation, jeg har mærket vokse frem i mig  selv i takt med, at religiionerne og især islam i højere og højere grad præger vores samfund. I min ungdom troede vi, at religionerne var kommet på Frilandsmuseet, hvor man så kunne  tage hen og se dem på lige  fod med langpiberne, halmen i  senge og træsko. Sådan gik det bare ikke. Det  skyldes i høj grad et sammenstød mellem forskellige  kulturer. Muslimerne  føler sig fortabt i forhold til den vestlige kultur og dens  verdensopfattelse. Den islamistiske vækkelse er en reaktion på de vestlige fremskridt. Islam er fundamentalistisk i bund og grund og føler afmagt  overfor  Vesten. Den islamiske del af verden er gået i stå, og de, der kan tænke i den islamiske verden, er nødt til at tage  udgangspunkt i vestlige tankegang og forskning.
Islam stivnede  i 12-1300 tallet. Det er selvfølgelig rigtigt at den mauriske kultur i Spanien var blomstrende, hvor man oven i  købet til en vis  grad  tolererede anderledes tænkende. Det gjorde man så længe de grupper ikke udgjorde nogen politisk fare. Hvis de gjorde det, blev de  deporteret til Sahara, hvor de døde.
En sammenligning med den katolske kirke, der  overtog efter maurerne, falder absolut ud til maurernes fordel.
Indvandringen af muslimer fra  Tyrkiet og de tidligere  kolonilande i Nordafrika, første  i 50´erne og 60 érne til, at der for første gang boede store muslimske  mindretal i kristne  stater i Europa.”

Hvilke konflikter  har det så ført med sig ?

”Det mærkelige ved det er, at de  islamiske  fundamentalister, der  i dag bor i Europa, slet ikke  skulle  være her. Islam er en religion for vindere. At være en del af et befolkningsmæssigt  og religiøst mindretal kan de slet ikke finde  ud af. Det er alt for svært. Islam forbyder  ligefrem muslimer  at befinde sig i den svages rolle. – det er en svær  rolle at tackle, når Koranen er  Guds ord og man nu engang  gerne vil have del i det behagelige  liv, der  leves  i Europa. Det er en konflikt der er til at få øje  på,  en ren Catch 22, som vi i de vestlige  samfund ikke  har villet  indse  eksisterer.”

”I Danmark er  præster og imamer  gået i dialog, men det kommer der ikke noget godt  ud af efter  min opfattelse. Præsterne gør det udelukkende for at få mere  magt, og de ved slet ikke hvad de har at gøre med. Islamister tror på absolutter, ligesom man gør, når man går ind for nazisme eller  fascisme. Et af de helt  s store  problemer for muslimer er, at de er nødt til at forsvare de uhyrligheder, der står i Koranen. For et  stykke tid siden kunne man opleve den danske konvertit imam Abdul Wahid Petersen forsvare  flerkoneri. Han gik ikke personligt ind for det, men  når det står i Koranen skal han forsvare det. Og det gjorde  han. Det gælder  også dødsstraf og afhugning af tyves  hænder. Det er da et forfærdeligt dilemma At være nødt til at forsvare så forfærdelig ting.”.

Hvorfor spiller  islam så stor en rolle for dig ?

”Jeg tror det skyldes, at jeg er vokset op i skyggen af 2. verdenskrig med  nazisme, koncentrationslejre og mangel på frihed. Det er en sand rædsel for mig at skulle forestille mig at leve  i et  islamisk styret land uden demokratiske rettigheder. Der er  ikke stor forskel på den form for styre Talebanerne udøvede i Afghanistan og Hitler´s  nazi-Tyskland.

Den debat, der er kommet i gang efter  Muhammed-tegningerne er enorm vigtig. Muslimerne  føler sig specielt krænkede over Muhammed med  bomben i turbanen. Det kan jeg godt forstå, for her er han skildret som en krigerisk karl, og det var jo det han var. Det var derfor de blev så vrede. Der findes mange mennesker i Danmark, der ikke tager det her  spørgsmål alvorligt nok. Blandt de politiske partier, synes jeg Enhedslisten har gjort sig helt til grin i tørklædesagen. Når man udviser  tolerance  overfor totalitære idéer, er man efter min opfattelse latterlig”.

P1020460.JPG


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?


Comments are closed.