15
maj
Seneste opdatering: 15/5-21 kl. 1427
3 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Hirsi Ali med Lars Hedegaard og Helle Merete Brix pÄ hendes hotelvÊrelse i 2005 © Snaphanen.dk

Af Palle AlmindsĂž

”I vor kultur gĂ„r man mere op i at fĂ„ tilkendt offerstatus og fĂ„ den frem i offentligheden end at demonstrere stoisme eller heroisme ” (Douglas Murray)

Er man et offer, sÄ har man pÄ en eller anden mÄde vundet eller i det mindste fÄet et forspring i tilvÊrelsens store undertrykkelseskaplÞb. SÄledes lyder en af social-justice-bevÊgelsen vigtigste antagelser: At undertrykte mennesker (eller mennesker der kan hÊvdes at vÊre undertrykte) pÄ en eller anden mÄde er bedre end andre, og at der er en vis anstÊndighed, renhed eller godhed forbundet med at vÊre en del af en sÄdan gruppe. Mao der er gÄet politik i det.

1. Og vi ved udmĂŠrket, hvad det betyder, nĂ„r ”der er gĂ„et politik i det”, det kan fx dĂŠkke over at en sag der burde afgĂžres pĂ„ pragmatisk vis ved at bruge den sunde fornuft, i stedet bliver behandlet som en sag, hvor ideologiske, politiske, ja endda fĂžlelsesmĂŠssige overvejelser spiller en stĂžrre rolle end vederhĂŠftige analyser af den konkrete problemstilling for eller imod. Det skete med klima-diskussionen i 00`erne hvor BjĂžrn Lomborg kom med de ”forkerte betragtninger” og derfor mĂ„tte indstĂŠvnes for rĂ„det vedrĂžrende videnskabelig uredelighed for at blive sat pĂ„ plads.

Senere bredte disse tanker sig med lynets hast til andre omrĂ„der som fx race, religion, kĂžn og seksualitet, der hver for sig blev slagmarker for identitetskrigeres jagt pĂ„ de forkerte meninger. –

Her er tale om minoritetstyrannier af vĂŠrste skuffe, som via internettet har tilranet sig et kulturelt magtmonopol, der fĂ„r ledende universitetsfolk og bestyrelser til at ryste i bukserne og krybe til korset ved den mindste antydning af kritik. Fx blev noget sĂ„ uskyldigt som den danske sang der var ung blond pige genstand for et identitetshysterisk udbrud, der straks fik universitetsbestyrelsen til at fĂ„ sangen fjernet fra HĂžjskolesangbogen, angiveligt fordi sangen var racistisk! Som det vil vise sig, taler vi her om en verden af internet-bĂ„rne fornĂŠrmelser, hvor ingen ved hvem der er bemyndiget til at bĂŠre over med en krĂŠnkelse, men hvor alle er motiverede til at fĂžle sig krĂŠnket og fĂ„ mest muligt ud af det. –

2. Islam-kritikeren Ayaan Hirsi Ali havnede tilbage i 2014 i en polemik om en ĂŠrestitel ved Brandeis University i Massachusetts. Det amerikanske universitet havde bebudet, at Ali ville fĂ„ en ĂŠresbevisning ved dimissionsfesten 18. maj. Inden der var gĂ„et en uge, blev denne beslutning dog trukket tilbage efter protester fra en del af underviserne, kritik fra bloggere og efter en underskriftsindsamling pĂ„ nettet ivĂŠrksat af en studerende – en indsamling som ifĂžlge The New York Times pĂ„ kort tid samlede tusinder af underskrifter.

Avisen skriver, at universitetsledelsen pĂ„ Brandeis otte dage efter at have offentliggjort Ali som kommende modtager af ĂŠresbevisningen trak beslutningen tilbage som fĂžlge af den voksende kritik. –

»Vi kan ikke se bort fra, at visse af hendes tidligere erklÊringer ikke er i samklang med Brandeis University`s kernevÊrdier,« lÞd det i en erklÊring. Hvordan var man nu kommet pÄ den ide, alle vidste jo hvad Hirsi Ali stod for. Hendes nÊre ven Theo van Gogh havde jo fÄet halsen skÄret over ti Är forinden, sÄ hvorfor nu al denne stÄhej? Kritikken af Ali gik pÄ , at hun flere gange har rettet hÄrde angreb mod  islam, som hun blandt andet har kaldt en »dÞdskult« og har sagt, at »vi er i krig med islam«.

The New York Times henviser til, at blandt andre USAs tidligere prĂŠsident George W. Bush og den tidligere britiske premierminister Tony Blair efter 11. september-terroren og angrebene pĂ„ Afghanistan og Irak understregede, at man var gĂ„et i krig med terrorgrupper og ikke islam som sĂ„dan. Og samme aften fĂ„ timer efter at tvillingetĂ„rnene var sunket i grus og 3000 mennesker omkommet havde Bush erklĂŠret, at islam var fredens religion. Havde den ikke vĂŠret det fĂžr, blev det herefter en af de vedtagne sandheder, som de politisk korrekte har gjort til et dogme ved siden af de andre som fx at alle kulturer er lige gode, at Europa bĂžr bĂžje sig i stĂžvet da de har kolonialt blod pĂ„ flaget sĂ„ at sige, at racisme er en af den hvide mands syndere – at kĂžn er en konstruktion o.l.

3. Det er ikke sikkert, at polemikken slutter her for det amerikanske universitet. Nogle kommentatorer har meldt sig pÄ banen og kritiseret, at universitetet bÞjer sig for pres. Kritikere af Ali understreger, at de er imod universitetets intentioner om at Êre hende, men at hun har ret til at udtrykke sine holdninger, og at hendes personlige fjendskab over for islam kan vÊre forstÄeligt. Ali er fÞdt i Somalia, hvor hun blandt andet blev udsat for omskÊring. Senere kom hun til Holland, hvor hun blev valgt ind i parlamentet og var med til at lave den omstridte film »Submission« om muslimsk undertrykkelse af kvinder.

Alt dette er velkendt, det jeg vil fokusere pÄ er den hastighed hvormed gÄrdsdagens sandheder i dag bliver erklÊret for lÞgne og bedrag. FÞrst vil man hÊdre en modig religionskritiker for sÄ straks at trÊkke hensigten tilbage.

Godt nok er der ofte navne pĂ„ de tweets og mails der farer gennem ĂŠteren, men hvis de skal have tyngde, sĂ„ mĂ„ en usynlig hĂŠr af fĂžlgere vĂŠre en del af tidens strĂžmninger, og her er det anonymiteten kommer ind i billedet – internetkrigere der pĂ„berĂ„ber sig en minoritets offerstatus kan tilrane sig en kolossal magt ved at hĂŠvde sig krĂŠnket, og den der fĂžler sig mest krĂŠnket fĂ„r mest opmĂŠrksomhed. Hele dette krĂŠnkelseskompleks skal ses i sammenhĂŠng med identitets- og wokeparadigmet. Disse udgĂžr en slags frisĂŠttelse af rettighedsmentalitet-tanken og betyder et vĂ„gent Ăžje for ukorrekt adfĂŠrd og sprogbrug. –

Mht kĂžn, har man set at den kemi og biologi man kunne kalde for hardware i lĂžbet af de sidste tyve-tredive Ă„r er blevet til software. KĂžn er blevet en konstruktion, lige som sandheden ogsĂ„ ses som en eurovestlig konstruktion. Der er ingen sandhed lĂŠngere. 2+2 er ikke 4 men = racisme! Man er ikke lĂŠngere sort eller farvet, men ”personer af farve” (Murray 2019 s. 216) En monografi om den venstrepopulistiske identitetspolitik og radikal-feminismen

RettighedstĂŠnkningen der er uadskilleligt forbundet med offergĂžrelsen (af minoriteter) kommer ind her – Er man et offer eller hĂŠvder at vĂŠre det, sĂ„ har man pĂ„ en eller anden mĂ„de vundet eller i det mindste fĂ„et et forspring i tilvĂŠrelsens store undertrykkelseskaplĂžb. SĂ„ledes lyder en af social-justice-bevĂŠgelsen vigtigste antagelser: At undertrykte mennesker (eller mennesker der kan hĂŠvdes at vĂŠre undertrykte) pĂ„ en eller anden mĂ„de er bedre end andre, og at der er en vis anstĂŠndighed, renhed eller godhed forbundet med at vĂŠre en del af en sĂ„dan gruppe.

I sin bog skriver Murray om henholdsvis homoseksualitet, kvinder, race og transkĂžnnethed og dokumenterer tilstanden og de midler, hvormed aktivister udĂžver pres pĂ„ institutioner og enkeltpersoner. I supplerende kapitler redegĂžr han for, hvorledes marxismen og den teknologiske udvikling udgĂžr et grundlag for de bevĂŠgelser, der nu hĂŠrger vore samfund –

Vi ser det herhjemme om end i mindre skala, nĂ„r minoriteter (religiĂžse eller seksuelle) bliver gjort til ofre og derefter fĂ„r rettigheder og sĂŠrstatus. Der er tale om en postmarxistisk bevĂŠgelse, en migrerende totalitarisme, hvor venstreorienterede normstormere ved hjĂŠlp af medierne fĂ„r fortolkningsmonopol i den udstrĂŠkning at de herskende medier deler ideologi med venstreflĂžjen. –

Vi kender fx sagen om skuespilleren Scarlet Johansson der ikke mĂ„tte spille en transperson, da hun ikke selv var det, eller J. K. Rowling, der kom for skade at sige at der biologisk set var to kĂžn! Og sĂ„ kom der gang i krĂŠnkelseshysteriet. Den slags har vi vĂŠret vidne til i Ă„revis, med et manisk hysterisk fokus pĂ„ fx klimaet, Coronaen EU, Trump og sporten bliver sendefladen sĂ„ at sige fyldt op, og sĂ„ kan vi enten slĂ„ os til tĂ„ls eller selv sĂžge oplysninger om, hvad der sker i et land som Frankrig og andre steder –

Bortset fra dette sÄ er det som krÊnker mig mest de politisk korrektes trÊlbundne sind, der ikke kan rive sig lÞs fra offergÞrelsen og den stÊrke overbevisning om at virke i godhedens tjeneste, hvorfor de mest umulige tanker fÄr lov til at slÄ rÞdder i deres hjerner, se dette finder jeg over al mÄde idiotisk og kvalmende, og hvis det ikke var for det faktum at de arbejder i mediernes tjeneste kunne vi bare lukke Þjnene i to sekunder og glemme dem.

En gang talte man om noget man kaldte Public Service. I dag er der som bekendt tale om en statsfinansieret propagandacentral, et fyrtĂ„rn for politisk korrekthed der synes at bĂžje sig for identitetspolitik, (politiseringen af alting) og social-justice-bevĂŠgelsen. Woke-paradigmer med kulturel appropriation og forsĂžget pĂ„ at kapre seernes og lytternes bevidsthed, sĂ„ udviklingen blot kan fortsĂŠtte med business as usual –

.

Douglas Murray Hordernes HĂŠrgen (2019)

4.5 4 votes
Article Rating


DonĂ©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

Subscribe
Notify of
guest

3 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Den NervĂžse
Den NervĂžse
2 years ago

Det er helt igennem rigtigt! At nĂ„r islam pludselig lige efter 9-11 udrĂ„bes som fredens religion, nĂ„r de betydeligt under 1%, der har problemer med at definerer eget kĂžn, pludselig skal fylde hele debatten og nĂ„r klimadebatten er et spĂžrgsmĂ„l om politisk holdning og fĂžlelser i stedet for en videnskabelig diskussion, sĂ„ er identitetspolitiker kĂžrt fuldstĂŠndigt af sporet! Fakta bliver ligegyldigt og sund fornuft forsvinder, for talrige vidnesbyrd tyder pĂ„ at Islam er krigens religion, muslimerne skriver det sĂ„mĂŠnd selv. Det er underligt at kĂžn er til diskussion, nĂ„r nu enhver kan se at verden stort set bestĂ„r af mĂŠnd… Read more »

Jan Ulrik Friis
Jan Ulrik Friis
2 years ago

Tror det er forbigĂ„et manges opmĂŠrksomhed at i sidste uge kastede polisen i SkĂ„ne hĂ„ndklĂŠdet i ringen, overlod voldsmonopolet til islam, de kan ikke lĂŠngere beskytte befolkningen i SkĂ„ne, vel at mĂŠrke befolkningen i hele SkĂ„ne er udmeldingen til Paludan derfor mĂ„ han ikke lĂŠngere afbrĂŠnde koraner, polisen “kan ikke” VIL IKKE beskytte Paludan i SkĂ„ne, i sig selv lovstridigt, Paludan gĂžr intet lovstridigt i sig selv en god gerning at afbrĂŠnde koranen, tager det derfor i Tingsretten, sĂ„dant krĂŠver endelĂžs tĂ„lmodighed i Sverige hvor der fĂžres en feministisk venstreflĂžjs politik hvor der Ă„benlyst ene og alene lefles for islam,… Read more »

Olaf
Olaf
2 years ago

Jerusalem Post, 20 October 2007 . Jonathan Sacks, Britain’s chief rabbi, defined multiculturalism as an attempt to affirm Britain’s diverse communities and make ethnic and religious minorities more appreciated and respected. But in his book, “The Home We Build Together: Recreating Society,” he said the movement had run its course. “Multiculturalism has led not to integration but to segregation,” Sacks wrote in his book, an extract of which was published in the Times of London. “Liberal democracy is in danger,” Sacks said, adding later: “The politics of freedom risks descending into the politics of fear.” Sacks said Britain’s politics had… Read more »

3
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x