Tyk overfortolkning af et praktikantfoto
“Et billede lyver mere end tusinde ord,” sagde en ven, og han er iøvrigt ikke dansk. Olafur Gestsson er islænding, studerer på journalisthøjskolen og er fotografpraktikant på Berlingske. På Indy 100, som er lanceret af britiske The Independent, påstår han at “xenofobien i Danmark er øget efter valget af Donald Trump.” Berlingske bragte billedet d.2.3.2016 som illustration til artiklen “Jeg er ikke racist, men”. Jeg har intet set, der bekræfter det, heller ikke i U.S.A. Påstanden svæver i luften og er helt gratis.
I dag, altså 12 timer efter denne post blev oprettet, skriver Jyllands Posten: Billedet af en ensom muslim i en dansk sportshal trækker overskrifter i udlandet. Ekstra Bladet skriver: Fangede det rette øjeblik i Danmark: Skaber overskrifter hos mediegiganter. Begge køber fotografen og Indys historie ubeset.
Valgte hun selv at stå der i Kalundborg på mødet mod et asylcenter, eller er hun fryst ude? Ifølge en kommentar til artiklen og et oversigtsfoto af situationen, står hun lidt for sig selv (ikke helt, som andre fotos viser), fordi mødet ikke er kønsopdelt. Hvad der er hendes egentlige motiv, ved hun kun selv. Der er masser af ledige siddepladser, som andre fotos viser.
Billedet kan altså betyde nærmest det modsatte af, hvad fotografen og avisen påstår: At tørklædekvinden er ‘zenofoben.’ Denne tvivlsomme politiske propaganda har faktisk vundet en pris. Det hele siger mest om hvor røde og propagandistiske danske og vestlige medier er i øjeblikket.
Hvorfor propaganderer en islænding iøvrigt for endnu mere arabisering af Danmark? Det spørgsmål burde hans temmelig lallende Facebookvenner stille ham. Mig bekendt har vi ikke været landsmænd siden 1942, så hvad vedkommer det i det hele taget Olafur Gestsson? – A Danish photographer has captured the effect of anti-immigration politics in one image.
I saw this girl standing alone in a distance from the rest of the group. She might as well be Danish, and some of the people on the left might be in favour of the asylum centre. But the symbol of the night was right there in front of me, and I knew right away that I had my shot.The picture symbolizes a bigger picture in Denmark. For me, it captures the growing xenophobia and “us and them” distinction, I personally feel is growing in Denmark.The anti-Islamic/ anti-immigrant sentiment in Denmark is growing. It is a fact that right-wing parties have been gaining support in the last couple of years, and I feel the debate has sadly become more hostile towards Muslims and immigrants.A Danish photographer has captured the effect of anti-immigration politics in one image
Oversigtsbillede
Fortsæt med at læse ““Dansk fotograf fanger zenofobien efter Trump””










