27
jun
Seneste opdatering: 11/8-13 kl. 0503
3 kommentarer - Tryk for at kommentere!

En læser, der er læge, vil gerne knytte nogle supplerende forslag, til det tilsyneladende mysterium om indvandrere massive overrepræsentation i retspsykiatrien:

Hvor længe endnu skal vi blive ved med at høre på alt det pladder om “etniske minoriteter” i tilfælde, hvor det ikke er dét, sagen drejer sig om? Vi har netop set denne endnu en artikel der omhandler om, “de etniske minoriteters massive overrepræsentation i retspsykiatrien“.

Det er det sædvanlige mummespil, som kun har det ene formål at bortforklare og forplumre visse ubehagelige detaljer. Skulle man falde for den slags sludder, kunne man komme til den konklusion, at så måtte der jo også være en hel del hinduer og buddhister og mange andre i den omtalte gruppe.

– Men nej. Det faktiske forhold er det, at der næsten udelukkende er tale om muslimer. Desuden er der primært tale om muslimske drenge og yngre muslimske mænd. En stor del af dem er endda født og opvokset her i det lille naive Danmark. En iransk læge satte mig for en del ĂĄr siden pĂĄ sporet af sagen, idet han pĂĄpegede, at en stor del af de ekstremt farlige indsatte pĂĄ de lukkede afdelinger havde en farlighedsgrad, som langt overgik de danske patienters farlighedsgrad.

– Den iranske læge fortalte om en 12-ĂĄrig dreng, der med en ufattelig voldsomhed angreb alt og alle, og som de kun kunne gĂĄ ind til, nĂĄr de var fire mandlige plejere samlet. Den iranske læge fortalte mig, at flertallet af disse ekstremt farlige patienter havde Ă©t meget vigtigt fællestræk: nemlig omfattende ar efter dybtgĂĄende skoldninger. Arrene var typisk placeret pĂĄ forsiden af kroppen og var ofte beliggende skrĂĄt ned over overkroppen. De var tydeligvis forĂĄrsaget af kogende vand eller olie.

– Efterfølgende har jeg gravet i sagen og fundet frem til, at det er karakteristisk for de muslimske miljøer, at de ofte fortolker vrangvillighed eller protest fra deres børn som et udslag af besættelse. Her er vi sĂĄ fremme ved et meget uhyggeligt udslag af den religiøse overtro: I Koranen stĂĄr der, at hvis en person er besat af en ond ĂĄnd, skal den onde ĂĄnd uddrives med kogende vand eller olie. Gad vide, om det i grunden kan undre nogen, at et lille barn, som ofte ikke bare Ă©n men flere gange bliver udsat for, at dets egne forældre overhælder det med kogende vand eller kogende fritureolie, kan gĂĄ fra forstanden? Burde det ikke være indlysende, at sĂĄdanne principper for børneopdragelse kan pĂĄføre børne varige skader?

– Generelt er den muslimske børneopdragelse udelukkende baseret pĂĄ vold eller trusler om vold. Men der er ikke bare tale om vold som et grĂĄt og udefineret begreb, der kan dække over et lille dask over fingrene i ny og næ. Der er tale om vedvarende og systematisk anvendelse af vold af særlig farlig karakter. En iransk bekendt, som anser sig selv for at være meget progressiv, pralede overfor mig af, at han var i stand til at styre sine kvinder og børn “helt uden vold”. Han forklarede mig hele emnet sĂĄdan her: “Normalt skal man jo statuere et eksempel i ny og næ, sĂĄ kvinder og børn kan se, at man er mand nok til at slĂĄ ihjel, hvis det er pĂĄkrævet”.

– Som han sagde: “Det nytter jo ikke meget at true, hvis ikke de tror pĂĄ, at man bĂĄde kan og vil udføre sin trussel”. Men han selv var utrolig stolt af, at han kunne opnĂĄ 100% lydighed alene ved sin stemmes kraft og sit truende ansigt. Hans to (serielle) koner og deraf affødte børn var tydeligvis bange for ham, – og det bringer os forøvrigt ogsĂĄ et smut hen forbi den muslimske opfattelse af begrebet “respekt”. Respekt pĂĄ muslimsk betyder kun Ă©n ting: rædsel.

– Efter denne belæring gik jeg ud og sĂĄ mig om og forhørte mig hos andre muslimer, og det blev klart, at normalbilledet stemmer overens med den lektie, jeg havde fĂĄet. Det var de samme formuleringer og de samme idealer, andre muslimske mænd blotlagde for mig. Som mand skal man altsĂĄ hele tiden bevise, at man bĂĄde kan og vil slĂĄ ihjel for at fastholde kvinders og børns lydighed. SĂĄ kan man jo godt forstĂĄ, at sĂĄ mange indvandrerkvinder, – ja altsĂĄ helt specifikt kvinder gift med muslimske mænd – mĂĄ søge tilflugt pĂĄ kvindehjem, hvor de ofte møder op med alvorligt traumatiserede børn. Mange af børnene viser sig at have gamle, ubehandlede og ofte uheldigt sammenvoksede knoglebrud efter mandens vold og hindring af kontakt med skadestuen.

– Og sĂĄ var der jo ogsĂĄ lige det dĂ©r med den stigende vold mod børn i Danmark… Den udeladte oplysning var, at det er de muslimske familier, der har fĂĄet statistikken til at gĂĄ i vejret i en sĂĄ skarp kurve, som det er tilfældet. Kan det virkelig være sĂĄ vigtigt at være frelst og politisk korrekt, at man mĂĄ ty til forvrængning af alle relevante data bare for at hindre sandheden i at komme frem i al sin gru?
RKR (forf.s navn er bloggen bekendt)


UfL: Retspsykiatriske patienter – udvikling 2000-2004
UfL: Retspsykiatriske patienter i Danmark

Det retspsykiatriske mummespil 2

Jeg bragte dette forleden, mest fordi jeg har så stor tillid til forfatteren. Jeg havde ellers havde svært ved at tro det. I mellemtiden har jeg fået tilsendt dette:

SCALDING INJURIES IN IMMIGRANT FAMILIES

Authors: Carolin Freccero a; Henry Svensson a; Shahram Kalhor a; Anita Larsson a Affiliation:
a From the Department of Plastic and Reconstructive Surgery, Malmö University Hospital, Malmö, Sweden.
DOI: 10.1080/028443100750059075
Published in: Scandinavian Journal of Plastic and Reconstructive Surgery and Hand Surgery, Volume 34, Issue 4 November 2000 , pages 309 – 313
Abstract
From 1990 to 1996, 214 patients aged up to 6 years were treated at our inpatient burns unit. Ages ranged from 3 to 70 months. Scalding was the cause in 186 cases. The median size of the burned areas was 5.0% (range 0.5%-40%). One hundred and nine were deep dermal burns that required surgical treatment, but this was refused in seven instances. Duration of hospital stay was 11 days (2-45). The number of follow-up visits ranged from 0 to 17. Secondary reconstructions for scarring have been done for seven children so far. Ninety-eight (46%) came from immigrant families, mostly from the Middle East and the Balkans. Of the 186 scalded children, 94 (51 %) were immigrants, and they also had a tendency to have more severe injuries. Explanations might be that they were more likely to cook with water and oil, they were unfamiliar with Swedish safety standards and measures, and they had difficulty in communicating (language) and a limited social network. The ensuing scar also may disturb ordelay the child’s adaptation to the new environment. Our preventive work is now based on a model that states that frequency, type, and severity of injury is dictated by the variables: risk, personality, supervision, and education.

0 0 votes
Article Rating


DonĂ©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

3 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] Sengepladserne er ikke blevet flere, der gĂĄr altsĂĄ syge frit rundt og er uden varsel til fare, som f.eks. da en indvandrer dræbte englænderen Martin McCrory med 102 knivstik ved Holmens Kanal i 2006. Der er mange andre af den slags tragiske tilfælde. Skal man bevæbne sig pĂĄ gaden og pĂĄ jobbet, eller vil staten gerne beholde sit voldsmonopol? Se ogsĂĄ to alarmerende aproposer jeg har fĂĄet fra læger, nĂĄr jeg har skrevet om det: Det retspsykiatriske mummespil, Det retspsykiatriske mummespil 2. […]

trackback

[…] Her er det nødvendigt med lidt forbrugeroplysning til Sydansk Universitet. Sidst dette var pĂĄ tapetet i 2007, sendte en erfaren læge, hvis identitet vi kender, os  følgende  beretning fra praksis: […]

trackback

[…] om den tilvandrede hypervoldelighed: Det retspsykiatriske mummespil, “Vi ved ikke præcis, hvorfor det er […]