3
nov
Seneste opdatering: 3/11-07 kl. 0917
1 kommentar - Tryk for at kommentere!

Dansk kunstner visker svensk Muhammed-tegning ud

Den svenske kunstner Lars Vilks har fĂ„et stor opmĂŠrksomhed pĂ„ grund af sine tegninger af den muslimske profet Muhammed som en sĂ„kaldt “rundkĂžrselhund”. Lars Vilks’ Muhammed-tegninger har – udover fuldt lovlige demonstrationer – medfĂžrt dĂždstrusler fra svenske islamister og al-Qaeda i Irak. DesvĂŠrre fĂ„r de svenske islamister og al-Qaeda nu stĂžtte fra en uventet kant. StĂžtten leveres af det svenske demokrati og dets reprĂŠsentanter.

Lars Vilks var oprindeligt inviteret til at deltage pÄ kunstudstillingen Eslövs Biennalen 2007 (Medborgarhuset 3-28. november), der har fernisering lÞrdag 3. november. Men Eslöv Kommune, der er medproducent pÄ biennalen, har valgt at udelukke Lars Vilks, selvom kunstneren ikke Þnskede at udstille en af sine Muhammed-tegninger. Alligevel har Eslöv Kommunes kulturchef Eva Hallberg besluttet, at Vilks ikke som planlagt mÄ deltage i biennalen. Kulturchefen frygter angiveligt ballade, hvis Lars Vilks er blandt deltagerne.

Den danske kunstner Uwe Max Jensen, der ogsĂ„ er inviteret til at deltage i Eslövs Biennalen 2007, finder det ganske urimeligt, at en kollega udsĂŠttes for denne behandling. Den holdning deler han med flere af de deltagende kunstnere, der heller ikke er enige i udelukkelsen af Lars Vilks. Derfor har Uwe Max Jensen besluttet at lade sit bidrag til biennalen tematisere Lars Vilks’ fravĂŠr. (udvisket Vilks : Snaphanen)

vilks_2__oktb_2007_084.jpg
Uwe Max Jensen har fĂ„et overdraget en af Lars Vilks’ Muhammed-tegninger, som Uwe Max Jensen bearbejder med et viskelĂŠder.Det hvide stykke papir, der fremkommer efter arbejdet med viskelĂŠderet, bliver herefter Uwe Max Jensens bidrag til Eslövs Biennalen 2007.

Uwe Max Jensens vĂŠrk fĂ„r titlen “Erased Muhammed” og er naturligvis en parafrase over Robert Rauschenbergs mestervĂŠrk “Erased de Kooning Drawing” fra 1953, hvor Rauschenberg pĂ„ tilsvarende vis viskede en af de Koonings tegninger ud og bagefter udstillede det hvide papir som et selvstĂŠndigt vĂŠrk.

Uwe Max Jensen lader Muhammed forsvinde fra Lars Vilks’ tegning ved hjélp af viskeléderet og skaber qua det hvide papir et vérk, hvor alle referencer findes udenfor det konkrete vérk.

Samtidig fjerner Uwe Max Jensen ved sin gestus det problematiske aspekt ved Lars Vilks’ tegninger – nemlig gengivelsen af Muhammed – men i samme bevégelse accentuerer det formelt tomme vérk Lars Vilks’ fravér. Denne effekt forstérkes, da Uwe Max Jensen har besluttet, at det hvide papir bliver Uwe Max Jensens eneste bidrag til biennalen.

Uwe Max Jensen overtager endvidere Lars Vilks’ oprindelige udstillingsplads – et rum pĂ„ 100 kvadratmeter med seks meter til loftet (hvor det hvide papir altsĂ„ vil vĂŠre eneste genstand) – for at understrege Vilks’ fravĂŠr yderligere.

Den udviskede Muhammed-tegning kan endvidere tolkes som et symbol pĂ„ den religionskritik, der er mulig i fremtiden, hvis religiĂžse fundamentalister – hĂ„nd i hĂ„nd med pragmatiske politikere – fĂ„r held til at nedbryde ytringsfriheden og dens iboende mulighed for religionskritik.

Ministry of art og Vilks net

0 0 votes
Article Rating


DonĂ©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

1 Comment
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] begreb. Jeg vil ikke forsĂžge at kommentere hans kunst, men man kan lĂŠse om hans seneste vĂŠrk hos Snaphanen. Han er en skarp kritiker af dagbladet Politiken, og Flemming Rose kalder ham […]