13
okt
Seneste opdatering: 14/10-15 kl. 1708
24 kommentarer - Tryk for at kommentere!

af Kirsten Damgaard, kulturpsykolog cand.p√¶d.psych¬†medstifter af Forum for islamforskning (FIFO)¬†Redakt√łr af artikelbibliotek om indvandring og integration www.respublica.dk

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

Det gibber af medf√łlelse i min far p√• 94 √•r, n√•r han ser de lange r√¶kker af tr√¶tte flygtninge.¬†Han kom selv hjem med De hvide Busser.¬†F√łrst tog Sverige behjertet imod med l√¶gecheck, medicin,mad, t√łj og opvarmet husly.

Han mindes med dyb undren hvordan tyske husm√łdre spyttede efter de danske fanger, n√•r kreaturvognene gjorde holdt ved jernbaneoversk√¶ringer i sm√•byer p√• vej til KZ lejren og udkomandoer. Hvorfor denne foragt?

Mens han havde v√¶ret slavearbejder i Tyskland bl.a. ved nittearbejde p√• en flyvemaskinefabrik, var der kommet hunderedtusinder civile tyske flygtninge til Danmark. Nogle af de civile blev interneret i Oksb√łllejren. Her blev far i 1945 en del af vagten mellem den indre lejr og det ydre hegn. Tyskerne her fik b√•de mad og l√¶gehj√¶lp. Fars opgave som politimand var ogs√• at passe p√•, at der ikke blev beg√•et overgreb mod flygtningene fra dansk side. Danskere i n√¶romr√•det kunne ikke forventes at v√¶re positivt indstillede mod tyskere.

Fra nutidens flygtningecentre h√łrer vi rapporter om folk med samme religion (islam), men tilh√łrende forskellige religi√łse retninger, der i sikker europ√¶isk varet√¶gt k√¶mper mod hinanden p√• religi√łse forestillinger. Kvinders integritet respekteres desuden ikke, de forulempes seksuelt og voldtages “af deres egne” fort√¶ller fx tyske socialarbejder- og kvindeorganisationer.

Min far var inde som v√¶rnepligtig i 1940, p√• det sidste hold som den tyske bes√¶ttelsesmagt tillod Danmark at have. Han var netop uddannet musiker fra Det Kgl. Musikkonservatorium, men p√• grund af m√łrkl√¶gning og det tyske udgangsforbud spilledes der kun f√• koncerter, s√• efter v√¶rnepligten kunne han ikke f√• arbejde. Derfor tog han den n√łdvendige beslutning at fors√łge sig med en ny uddannelse, og fik lov at uddanne sig som politibetjent.

Ikke s√• langt tid efter at min far havde afsluttet sit arbejde i Oksb√łllejren, giftede han sig i 1948 ind i en halv-tysk familie (der intet havde med Oksb√łllejren at g√łre) og tog med sin unge brud p√• familiebes√łg i Tyskland, hvor en del af familiens m√¶nd kulturligvis havde v√¶ret tyske soldater. Han har efterf√łlgende bes√łgt Tyskland flere gange, hvilket den derboende familie viser stor √¶refrygt for.

Ligesom min far har jeg også to uddannelser. Da jeg havde arbejdet en lang årrække som indvandrerlærer for voksne, trængte det sig på at lære noget mere om sammenhængen mellem psyke og kultur. Jeg blev psykolog. Det er særlig forbindelsen mellem opbygning af personlighed, udvikling af moral, konstruktion af tænkning og erkendelse i forhold til identiteten muslim jeg syntes der var behov for både mig og samfundet at vide noget mere om.

Akkulturation for muslimer, som gruppe betragtet, forl√łber d√•rligere – end for hinduer, buddhister, j√łder, ateister etc. uanset socialklasse. Det viser forskning overalt i verden og uanset om de muslimske indvandrere til vestlige lande oprindeligt kom som g√¶stearbejdere alts√• uden flygtningetraumer, eller som flygtninge. Eksempevis viser en svensk gennemgang af alle domsf√¶ldelser for grove forbrydelser ved Svea hovr√§tt 2002 (en landsret) stor overrepr√¶sentation af muslimer og en “etnokulturel” forklaring p√• mange af forbrydelserne. Kulturen p√• indersiden af hovedet afspejler selvf√łlgelig den enkeltes forst√•else af ansvar og ret. Viljen til at f√łlge retten i det nye land er ikke kun et sp√łrgsm√•l om indsigt, motivation spiller ogs√• ind.

Når min far har klaret sit liv så enestående efter KZ lejren, skyldes det uden tvivl hans humanistiske livsindstilling. I hans optik er det Grundloven der er stor, ikke Allah.

I mine mere end 30 √•r med t√¶t daglig kontakt til muslimer har jeg vist kun m√łdt tre som synes at satire om islam er i orden, kun en lille procentdel synes homoseksuelle √¶gteskaber skal anerkendes, meget f√• synes at en ateistisk livsholdning er acceptabel, og jeg har endnu tilgode at m√łde en herboende muslim som aktivt arbejder for at dogmet om kvinden som uren skal afskaffes. Jeg mangler ogs√• at m√łde en muslim som vil udtale, at det er forkasteligt at den voksne mand Muhammed havde samleje med en pige Aisha p√• 11 √•r, og som ligeledes vil erkende at samme Muhammed ikke altid er en efterlignelsesv√¶rdig model som doktrinen ellers h√¶vder. Lad mig understrege, at ovenst√•ende ogs√• g√¶lder unge voksne f√łdt her og med dansk uddannelse.

Det er bem√¶rkelsesv√¶rdigt s√• f√• herboende, der helt p√• det private plan frasiger sig islam med dens facistiske og totalit√¶re tr√¶k. Jeg vurderer imidlertid at den h√łje grad af identifikation med islamiske doktriner skyldes noget psykologisk. For at sige det ultrakort : resultatet af en autorit√¶r opdragelse uden tilskyndelse til kritisk reflektion, og et stort fokus p√• passe ind i en materielt fokuseret kultur, fremfor st√łtte til udvikling af individualitet og frisind.

Vi ved ikke noget sammenh√¶ngende om den personlige integration (livsholdning,tilh√łrsf√łlelse, tryghed) hos de syrere, der allerede over en √•rr√¶kke er ankommet til Danmark. Men vi ved, at de efter fire √•rs ophold i h√łj grad stadig fors√łrges af samfundet.

Om herboende somaliere ved vi, at den del af kontanthj√¶lpen som deres almindelige danske medborgere forventede at muslimer ville bruge til at st√łtte integration i form af deltagelse i sportsklubber,deltagelse i danske b√łrnef√łdselsdage, museumsture og andre kulturelle aktiviteter for familierne i det danske landskab , ja m√•ske ligefrem holde fridage sammen med danskere, ja den ryger derhen hvor loyalitetf√łlelsen er st√łrst, nemlig udenfor Danmark. En britisk forsker kaldte den indstilling for selv-separation, l√¶nge f√łr vi herhjemme talte om ghetto-dannelse.

Rigtig mange danskere er bet√¶nkelige over at der i stort antal kommer flere muslimer til landet. “N√•r en nytilkommen asyls√łger erkl√¶rer sig som muslim, s√• har han vel holdninger og v√¶rdier, der svarer til islams dogmer og doktriner, hvad ellers? ” sp√łrger folk mig . Og jeg kan bare svare dem at forfatteren og ex-muslimen Ib Warraq vurderer at islam ikke er moderat, men at muslimer kan v√¶re det.

Masser af mennesker er jo inkonsistente, tror b√•de p√• Kristus og krystalhealing, b√•de p√• hindu-guder og sort magi osv. Ingen kan med v√¶gt definere hvad en moderat muslim er. Et er dog sikkert, en muslimsk borger i Europa kan ikke vedkende sig kernev√¶rdierne i islam som eksempelvis at religion og politik er √©t ( Tawhid), at islam ligger √łverst i et religi√łst/politisk hierarki, at der skal herske retslig uligestilling mellem k√łnnene, at der ikke er trosfrihed plus en hel del andet der st√•r i mods√¶tning til modernitet og s√• kalde sig moderat. Et andet svar kan v√¶re at kvinder, som jeg personligt kunne t√¶nke p√• som moderate muslimer, g√•r ikke med t√łrkl√¶de.

Nu kommer ikke s√• f√• kvinder med t√łrkl√¶der med str√łmmen op gennem Europa. Et sort muslimsk t√łrkl√¶de demonstrerer i bedste fald en p√•sk√łnnelse af sharia i v√¶rste fald aktiv islamisme. Alts√• en mods√¶tning til de dannelsesm√•l folkeskolen har for vore b√łrn og unges psyke.

Det er ikke altid m√¶ngden af flygtninge, der vil afg√łre om integrationen g√•r godt. Kulturen p√• indersiden af hovedet (habitus) er en betydningsfuld medspiller.

0 0 votes
Article Rating


Don√©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

Subscribe
Notify of
guest

24 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Johanna Rothausen
Johanna Rothausen
7 years ago

Du blander tingene sammen. Danskere og ikke-moderate muslimer, eller for den slags skyld, moderate muslimer, kan du ikke sammenligne. Og slet ikke med 2. verdenskrig. Desuden er de s√•kaldte flygtninge, der kommer til Sverige for de flestes vedkommende, unge, sunde, st√¶rke m√¶nd. Jeg ser dem hver dag str√łmme ind.

Casper
Casper
7 years ago

Det grundl√¶ggende problem er m√•ske at postmoderne mennesker overhovedet ikke anerkender begrebet kultur. De fatter ikke at mennesker er forskellige, med baggrund i deres kultur. For dem har ordet “kultur” kun en sn√¶ver betydning: kulturprodukter og service, som stilles til r√•dighed (gerne af det offentlige) – kunst, biblioteker, film osv. Kulturelt for√•rsagede samfundsproblemer anerkendes derfor slet ikke som noget sammenh√¶ngende – man ser sammenh√¶ngen som tilf√¶ldig. Det har ogs√• v√¶ret belejligt for de kulturblinde postmodernister, at de kan beskylde deres modstandere for racisme – som om det var hudfarven det handlede om. Man skal imidlertid ogs√• have en vis √•benhed… Read more »

Niels Henriksen
Niels Henriksen
7 years ago
Reply to  Casper

Postmoderne mennesker?!?! Hvem fanden er de? ūüėČ

Og er der overhovedet nogen, der tager den flok selvoptagne og pseudointellektuelle
PK-tosser seri√łst l√¶ngere – eller har nogen nogensinde har gjort det?

Jeg anerkender heller ikke ordet “postmoderne” – det er noget v√•s!

Landsmannen
Landsmannen
7 years ago

Moderata muslimer?

Jag kommer ihåg att det var ca 500 st muslimer i begravningståget för den dödade islamistiske terroristen i Köpenhamn för inte så länge sedan.
Det räcker för mig. De passar inte in i vårt Skandinavien. De kan behålla sitt beteende på långt avstånd från oss. Muslimerna radikaliseras överallt i Skandinavien nu.

MollyM
MollyM
7 years ago
Reply to  Landsmannen

Moderate muslimer er, efter deres egen opfattelse, d√•rlige muslimer! En god muslim skal f√łlge Koranens p√•bud til punkt og prikke, glem ikke det! Ergo, gives der ikke plads til fri og selst√¶ndig tankegang. Muslimer KAN bare ikke integreres i de vestlige samfund, de kan derimod med tiden trumfe egne v√¶rdier og love igennem, n√•r de er mange nok. Og den tid kommer …. desv√¶rre …

Nilsv
Nilsv
7 years ago

Moderat islam forekommer kun i én form nemlig muslimer i moderat antal.

Lenn
Lenn
7 years ago

“Det er ikke altid m√¶ngden af flygtninge, der vil afg√łre, om integrationen g√•r godt.” Nej, men m√¶ngden har direkte indflydelse p√• graden af islamisering. Jo flere, jo mere udvandes demokratiet. Det er flere √•r siden, vi fik k√łnsopdelte skemaer i sv√łmmehaller, b√łrn m√• ikke f√• leverpostej i vuggestuer og b√łrnehaver, og vi er alle tvunget til at √¶de b√•de kylling og ko, hvor en eller anden med sort sk√¶g og vilde √łjne f√łrst har fremsagt en b√łn til dj√¶velen! London er et godt eksempel: Jo flere muhammedanere i en bydel, jo f√¶rre indf√łdte. Mange steder i London og Paris er… Read more »

Niels Henriksen
Niels Henriksen
7 years ago

Dagens gode grin / skratt ūüôā

Svenske skæghipstere forvekslet med IS-terrorister

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/svenske-skaeghipstere-forvekslet-med-is-terrorister/5778664

13. okt. 2015 – kl. 14:28

Medlemmerne af en svensk skægklub blev i weekenden forvekslet
med IS-terrorister, da de samledes for at få taget billeder og vifte
med klubbens flag.

Politiet i Jönköping fik i weekenden et mærkværdigt opkald om, at op
mod 30 IS-terrorister skulle være samlet ved det svenske slot Brahehus.

Det var en forbipasserende bilist, der havde set de mange skæggede
mænd, som bilisten mente viftede med et IS-flag. Men flaget viste sig at
tilh√łre sk√¶gklubben Bearded Villians.

SamS
SamS
7 years ago

Dessutom har UNHCR fastslagit att i de senaste migrantströmmarna genom Europa var 75% vuxna män, 12% kvinnor och 13% barn. Vi importerar män som borde försvarat familjer, släkt och inte minst sitt land. Desertörer. De kommer hit för att leva på välstånd som vi arbetat ihop under lång tid och bidrar med ökad kriminalitet av de värsta slagen som ofta hänger samman med inkompatibla värderingar de fått från islamsk världssyn.

invernes
invernes
7 years ago

Ny skremmende unders√łkelse i Danmark:
Muslimer flest vil ha Koranen, sharia og et islamsk samfunn
http://www.sian.no/artikkel/muslimer-flest-vil-ha-koranen-sharia-og-et-islamsk-samfunn

invernes
invernes
7 years ago

Myndighetene i Sverige blir bare galere og galere for hver dag ! Fridolins senaste skolinitiativ: placera vuxna invandrare i svenska lågstadieklasser

http://avpixlat.info/2015/10/13/fridolins-senaste-skolinitiativ-placera-vuxna-invandrare-i-svenska-lagstadieklasser/

Niels Henriksen
Niels Henriksen
7 years ago

Mens Europa frivilligt l√¶gger sig i graven http://www.b.dk/kronikker/mens-europa-frivilligt-laegger-sig-i-graven Af Anders N√¶sby studerende i filosofi 12. oktober 2015, 22:30 ¬ĽP√• ganske f√• √•rtier er det lykkedes for √©n generation af velmenende, men totalt uansvarlige politikere at beg√• en utilgivelig historisk fejl ved fundamentalt at √¶ndre den etniske og kulturelle sammens√¶tning i Europa.¬ę Folkevandringstiden markerer den vel nok m√łrkeste epoke i Europas urolige og utrolige historie. Mellem Romerrigets fald i det femte √•rhundrede og frem mod den begyndende stabilisering under ledere som Karl den Store omkring 300 √•r senere herskede anarkiet og den st√¶rkestes ret. I denne periode, ogs√• kendt som den… Read more »

Niels Henriksen
Niels Henriksen
7 years ago

Religi√łs ekstremisme plager svenske forst√¶der http://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/religioes-ekstremisme-plager-svenske-forstaeder Af Ulrik Str√łjer Kappel 12. oktober 2015 00:00 I flere lokalsamfund melder religi√łse minoriteter om undertrykkelse, hvor ogs√• homoseksuelle og kvinder chikaneres Mange svenskeres selvforst√•else af deres land som et multikulturelt og √•bent samfund giver ikke det fulde billede af virkeligheden i landets indvandrerbydele. Mens j√łder i Malm√ł i √•revis har r√•bt op om en voksende antisemitisk bev√¶gelse, hvor de m√łder tilr√•b og ikke t√łr opholde sig i flere boligomr√•der, er forst√¶der til G√∂teborg og Stockholm den seneste tid blevet arnested for muslimsk radikalisering. I Husby ved Stockholm har en gruppe unge m√¶nd if√łlge… Read more »

Peter Zichau
Peter Zichau
7 years ago

Vi ved udm√¶rket godt hvad problemet er. Muslimer kan ikke integreres ind i et vestligt tankes√¶t og de vil give os uendelige problemer. Men nogen af os kan √•benbart ikke rigtigt forlige os med det faktum. Og ikke f√łr vi alle gider erkende det, kan vi for alvor g√łre noget ved det.
Vi skulle selvf√łlgelig aldrig have lukket dem ind. Men nu hvor vi har gjort det, m√• vi kr√¶ve de enten lever p√• vores pr√¶misser eller smutter tilbage igen. Der er ikke andre l√łsninger.
Vi m√• s√• h√•be vi snart ser den dag…

Niels Henriksen
Niels Henriksen
7 years ago
Reply to  Peter Zichau

Ja, man skulle jo egentlig tro, at vore naive, uvidende, handlingslammede og groft uansvarlige politikere samt den selvbestaltede “elite” og de pseudointellektuelle snart ville v√•gne op til virkelighedens verden og indse, at de har taget grueligt fejl de seneste 30 – 40 √•r og aldrig har overvejet de meget uhyggelige konsekvenser af deres sociale eksperiment i fuld skala med det engang s√• fredelige, sikre, trygge og velfungerende danske samfund – og liges√• i resten af Euopa. Men s√• skal de jo ogs√• til at indr√łmme, at de har levet p√• en stor l√łgn, svinet deres eget folk til p√• det… Read more »

Pantherinae
Pantherinae
7 years ago

Repatrier alle muslimer.

Anders Gr√łngaard
Anders Gr√łngaard
7 years ago

“Et sort muslimsk t√łrkl√¶de demonstrerer i bedste fald en p√•sk√łnnelse af sharia i v√¶rste fald aktiv islamisme”.

S√• farven p√• t√łrkl√¶det kan give en indikation p√• hvor moderat eller fundamentalistisk den p√•g√¶ldende muslim er? Forst√•r jeg det rigtigt?

Lenn
Lenn
7 years ago

Ja, det er sandt. Lucifers brude. Hvis du til geng√¶ld ser m√¶nd med en meget m√łrk plet i panden, s√• er de ekstremister, for de banker med vilje panden h√•rdt ned i gulvet – for at se ‘fromme’ ud. Det er s√• skizoid og ond og gal en ‘religion’, at jeg ikke fatter, at den ikke forbydes at praktisere i anst√¶ndige menneskers lande! Den dag kommer snart, er jeg bange for, hvor venstrefl√łjserne vil gr√¶de og sige: “De fik ret, de dumme ‘islamofober’!

Niels Henriksen
Niels Henriksen
7 years ago
Reply to  Lenn

Alts√• en solid omgang kraftige hjernerystelser er vejen til den sande islam …

Hvem havde dog lige set den komme? ūüėČ

Lenn
Lenn
7 years ago

hehe! Vidste du seri√łst ikke dette?? Det er helt almindeligt, og du ser masser af ekstreme – m√¶rkeligt nok is√¶r somaliere – inde p√• N√łrrebro i Kbh. med den m√łrke plet, og nej, det er ikke gammelt skidt (selvom det kan ligne..). http://www.nytimes.com/2007/12/18/world/africa/18egypt.html?pagewanted=all&_r=0 Jeg har boet i Saudi, s√• jeg ved, hvad jeg taler om, n√•r jeg siger noget om i-slamm.

Niels Henriksen
Niels Henriksen
7 years ago
Reply to  Lenn

Jo, jeg havde set eller h√łrt om det f√łr, men m√•den du beskrev det p√• her,
gjorde det lidt vanskeligt for mig at holde min sarkasme i ave ūüėČ

Casper
Casper
7 years ago

Det med t√łrkl√¶dets farve ville jeg ogs√• gerne have uddybet. Men jeg har lagt m√¶rke til at meget muslimske muslimer har en fork√¶rlighed for sort. (Evt. hvide kjortler).

Lenn
Lenn
7 years ago
Reply to  Casper

pr√łv at lav en s√łgning p√• ‘why do moslem women Wear black’. Pas p√• med, hvilke sider du g√•r ind p√•! Seri√łst. Kvinder skal underkues og se ‘neutrale’ ud, men i virkeligheden er det jo den Ondes og d√łdens farve, de har valgt – ubevidst, vel. Kvinder anses jo for at v√¶re urene og laverest√•ende i islam. Det er m√¶ndene, de ‘oph√łjede’ (i hvert fald af sig selv!), der g√•r med de str√•lende hvide kl√¶der. Igen: et sygdomstegn.

Poul H√łjlund
Poul H√łjlund
7 years ago

Fremragende! Mere, tak!

24
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x