20
okt
Seneste opdatering: 20/10-18 kl. 1716
2 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Systemets hensyn til sig selv opvejede hensynet til 852 ofre og deres pårørende

Tilfældet ville, at jeg netop havde genhørt Ingrid Carlqvists halvanden time lange interview med Stefan Torsell fra november 2016, da hans bog udkom. Få dage efter udkom svensk webb tv’s, og de to supplerer hinanden godt, selvom de også overlapper lidt.

M/S Estonia forliste i 1994 i en af de største skibskatastrofer i nyere tid. 852 omkom, kun 137 reddede livet, for det meste yngre mænd. Kvinder og ældre havde ikke fysikken til at klare sig ud af det synkende skib, og derefter i timer på vandet.

De fleste døde ligger stadig i vraget, de har ikke måttet bjærges, skønt vraget ligger på kun 80 meters dybde. De er administrativt nægtet en grav.

Torsell, der er gammel søofficer og har arbejdet på Sjöfartsverket siger, at intet skib nogensinde er sunket af de skader, Estonia påståedes at have. Alle har haft et hul i skroget.

Havde Estonia et hul i skroget, og hvordan havde det fået det? Svaret er sandsynligvis fra en militær last, der via Stockholm skulle reddes til Vesten ud af det smuldrende Østblokland Estland.

Mørklægningen gik i gang inden for samme time Estonia sank

Det ville også forklare, hvorfor den svenske mørklægning gik i gang inden for samme time, Estonia sank, og har varet indtil dagen i dag. Set fra Rosenbad skal vi glemme Estonia helt, og det er da med pressens hjælp også lykkedes meget godt.

Man vil forbavses over graden af løgn og korruption i det svenske statsapparat og i myndigheden Sjöfartsverket, der i dag hedder MSB – Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Det er en historie om, hvordan et politisk systems hensyn til sig selv, opvejer hensynet til 852 ofre og alle deres pårørende, og en historie om, hvordan ‘det neutrale’ Sverige endnu engang placerede sig i en umulig situation på grund af sin ‘neutralitet.’ Man kan ikke være neutral i denne verden, det er en illusion, men nu er Sverige illusionernes land par excellence.

Læs også historikeren Anders Orris’ kronik Den hvide båds forlis, 2016.

0 0 votes
Article Rating


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

Subscribe
Notify of
guest

2 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Torsten
Torsten
4 years ago

Hør her interview med dykkeren der har set hul efter mulig eksplosion samt der var bankelyde inde fra skroget https://www.youtube.com/watch?v=t371fiZPsSQ&list=PLAyJ6dhy0qdIXk-l7_o1LK_kd3mCnXUSQ&index=49&t=135s

Nielsen
Nielsen
4 years ago

Vedr. Ingrids interview med Stefan Torssell: “This video is no longer available because the youtube-account associated with this video has been terminated” Så er det lige man igenigen spørger sig selv: Er det indholdet af videoen der har fået google til at lukke kanalen,eller er det fordi google har noget imod personen,som havde kanalen?
Prøv at finde alternativer til de der tech-giganter,som i virkeligheden består af varm luft.

2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x