Det Nordiske Lys

Nordisk lys 2015 II 003

Nordisk lys 2015 II 008

nordisk lys, 2013 , 2 072

Her er lyset i timen inden solopgang ved Sankt Hans, der ikke findes magen til nogen andre steder i verden. Billederne er taget mellem 03:15 og solopgang kl 04:27. Jeg plejer at navigere efter Torben Hermansens fremragende almanak. Der er lige en god times tid, til at fange det lys. Så snart solen er stået op, er magien forsvundet Fotos © Snaphanen, klik for at se billederne i helskærm.

Nordisk lys 2015 II 015

Nordisk lys 2015 II 012

Nordisk lys 2015 II 025

Nordisk lys 2015 II 027

Nordisk lys 2015 II 047

Nordisk lys 2015 II 049

Nordisk lys 2015 II 057

Nordisk lys 2015 I 037

Nordisk lys 2015 I 074

Subscribe
Notify of
guest

10 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
AI kan ikke se lyset for bare fotoner
AI kan ikke se lyset for bare fotoner
9 hours ago

Lysets triumf over uvidenhedens mørke!

AI tror, at “det nordiske lys” = Nordlys.

AI kan ikke se lyset for bare fotoner
AI kan ikke se lyset for bare fotoner
7 hours ago
Reply to  steen

Det er altid en særlig tilfredsstillelse at banke AI på plads.
Ved hele tiden at stille ‘smarte’ spørgsmål, kan man tvinge AI til at skifte standpunkt fra en yderlighed til en anden.
Eksempelvis er det nemt at få AI fra at være krigsliderlig Zelensky tlhænger over til at blive ‘neutral’ observatør af USA’s proxykrig mod Rusland i Ukraine.
Ai kan ikke se lyset – den ser, ligesom Platon, kun silhuetter, oplyst bagfra af bål inde i en dyb hule.

peerpede
peerpede
9 hours ago

Fine billeder Steen, byen ser bedst ud på morgenen, uden al vimmel af mennesker.

Nordbo
Nordbo
6 hours ago

Vi holdt SommerSolHverv på Oddens Nordøstside tæt på Gniben. Lyset fra Nord gjorde at det aldrig rigtigt blev mørkt men nærmere et meget langstrakt daggry akkompagneret af en bidsk Nordenvind over Kategat og duft fra tusinder af vilde kaprifolie. Som et mytologisk sindbillede på Nordens skønhed styrke og kraft slår det mig nu. Tak Snaphanen for at gøre mit SommerSolHverv endnu bedre.

Last edited 6 hours ago by Nordbo
Utlandssvensk
Utlandssvensk
3 hours ago

För alla som gillar “Det Nordiske Lys”:
https://www.swedishtouristassociation.com/trails/kungsleden/

The Kungsleden Trail between Abisko and Hemavan is one of the world’s most famous – and perhaps finest – long-distance hiking routes.

Så är det. Jag har vandrat där flera gånger. Helt fantastiskt och någon mångkultur ser man inte. Väldigt få människor rent allmänt där uppe, man kan gå i dagar utan att se någon.

Bon Appetit på Kungsleden
Bon Appetit på Kungsleden
56 minutes ago
Reply to  Utlandssvensk

“Det krävs ungefär 800 000 myggor för att tömma en människa på allt blod.”

Utlandssvensk
Utlandssvensk
24 minutes ago

Jo, jo, många myggor ofta!!

Men det finns korta perioder som är perfekta. Efter snön, innan myggen…