Her er lyset i timen inden solopgang ved Sankt Hans, der ikke findes magen til nogen andre steder i verden. Billederne er taget mellem 03:15 og solopgang kl 04:27. Jeg plejer at navigere efter Torben Hermansens fremragende almanak. Der er lige en god times tid, til at fange det lys. Så snart solen er stået op, er magien forsvundet Fotos © Snaphanen, klik for at se billederne i helskærm.












Lysets triumf over uvidenhedens mørke!
AI tror, at “det nordiske lys” = Nordlys.
AI kender ikke P S Krøyer og Michael og Anna Ancher, tydeligvis. Hvordan fandt du på at spørge ?
Det er altid en særlig tilfredsstillelse at banke AI på plads.
Ved hele tiden at stille ‘smarte’ spørgsmål, kan man tvinge AI til at skifte standpunkt fra en yderlighed til en anden.
Eksempelvis er det nemt at få AI fra at være krigsliderlig Zelensky tlhænger over til at blive ‘neutral’ observatør af USA’s proxykrig mod Rusland i Ukraine.
Ai kan ikke se lyset – den ser, ligesom Platon, kun silhuetter, oplyst bagfra af bål inde i en dyb hule.
Fine billeder Steen, byen ser bedst ud på morgenen, uden al vimmel af mennesker.
ja, og der er helt vindstille, som du kan se på vandet i Københavns Havn. Det eneste man hører, er mågerne og af og til klirren af flasker og en brandert, der går hjem. De er taget mellem 03:15 og solopgang kl 04:27.
Der er lige en times tid, at fange det lys. Så snart solen er stået op, er magien forsvundet
För alla som gillar “Det Nordiske Lys”:
https://www.swedishtouristassociation.com/trails/kungsleden/
The Kungsleden Trail between Abisko and Hemavan is one of the world’s most famous – and perhaps finest – long-distance hiking routes.
Så är det. Jag har vandrat där flera gånger. Helt fantastiskt och någon mångkultur ser man inte. Väldigt få människor rent allmänt där uppe, man kan gå i dagar utan att se någon.
“Det krävs ungefär 800 000 myggor för att tömma en människa på allt blod.”
Jo, jo, många myggor ofta!!
Men det finns korta perioder som är perfekta. Efter snön, innan myggen…
Vi holdt SommerSolHverv på Oddens Nordøstside tæt på Gniben. Lyset fra Nord gjorde at det aldrig rigtigt blev mørkt men nærmere et meget langstrakt daggry akkompagneret af en bidsk Nordenvind over Kategat og duft fra tusinder af vilde kaprifolie. Som et mytologisk sindbillede på Nordens skønhed styrke og kraft slår det mig nu. Tak Snaphanen for at gøre mit SommerSolHverv endnu bedre.
Selv tak. Ikke langt fra tingstedet Isøre
https://rorvig.guide/isore-ting
Skønt det glæder jeg mig til at se. Der er ofte en særlig stemning ved gamle Tingsteder hvor beslutninger som har formet Norden er blevet truffet og Konger er blevet kronet.