Brorsons Kirke er splittet i spørgsmålet om de irakiske kirkebesættere. Det afslører et referat af et menighedsrådsmøde, som Sappho har fået aktindsigt i.
af UWE MAX JENSEN
Mandag aften 18. maj 2009 besluttede Brorsons Kirke på et ekstraordinært menighedsrådsmøde, at de irakiske kirkebesættere kan blive i kirken indtil 1. september. Men det er ikke alle medlemmer af menighedsrådet, der støtter de irakiske kirkebesætteres aktion med lige stor begejstring. Det fremgår af referatet fra det ekstraordinære menighedsrådsmøde.
Sappho har fået aktindsigt i dokumentet og kan afsløre, at det ikke er et enigt menighedsråd, der bakker op om kirkebesættelsen.
Af referatet fremgår det, at menighedsrådsmedlem Erik Bock ønsker en tidsramme for irakernes ophold i Brorsons Kirke, men at han i øvrigt føler, “at folkekirken blev taget som gidsel.” […] Sappho: Menighedsrådsmedlem: – Folkekirken tages som gidsel
Per Ramsdal, Folkekirkens svar på Peter Brixtofte?
Sammenligningen er ikke blot min behagelige spøg. Kigger man hans historik på Infomedia igennem genfindes i hvert fald en brændende ildhu og virketrang, en mand der er her og der og alle vegne med meninger om alt mellem himmel og jord, og plusordsbehæftede udmeldinger om fred på jord og i mennesker i velbehag.
Dybden, nåh ja, man kan vel ikke nå det hele, og kigger en eller anden nærmere på feelgoodsnakken afsløres godt nok en …. himmelråbende naivitet og uvidenhed om/blindhed for den anden abrahamiske religion der jo trænger sig frem på Nørrebro (den tredje frarådes eksplicit af ledende politimand Per Larsen at stikke hovedet frem på Nørrebro) – men nu skal vi ikke være så pessimistiske, man kommer længst med kærlighedens stærke arm.
Og ja, denne historie har, som tilfældet var med den detroniserede Farum-regent, en mørk side: Folk i Ramsdals nærmeste omegn oplever noget andre sider af denne Guds mand, så man får den ukristelige tanke: Hvem er egentlig Vorherre i Per Ramsdals verden?
[…] Ifølge Ekstra Bladets oplysninger har de to sognepræster været så meget oppe at toppes, at sognepræst Lisbeth Søe under et personalemøde gik amok og spyttede sognepræst Per Ramsdal i ansigtet. Denne gengældte ved at spytte på Lisbeth Søe i et tilstødende lokale. […]
Per Ramsdal betegnes [i Arbejdstilsynets rapport] som visionær og en fremragende organisator. Men han er årsag til mange af de konflikter, der beskrives i arbejdsmiljørapporten. Kirketjenere mener, at han er nidkær, ondskabsfuld og modbydelig og ligefrem hader kirketjenere, der ønsker at arbejde efter deres regulativ. Per Ramsdal er kendt for sine mange, lange klageskrivelser over kirketjenerne. […] Præster spytter på hinanden [Ekstra Bladet 11.2.2007]
Kirketjener Erik Normind Jakobsen, Blågårdens sogn, har netop sagt sin stilling op i protest mod sognepræst Per Ramsdal og menighedsrådets håndtering af den psykiske belastning, som kirketjenerne i sognet er udsat for.
– Det kan ikke komme bag på nogen, hvordan Per Ramsdal systematisk har kørt medarbejdere i sænk med sine mange og lange klagebreve og også har fået andre med på modbydelighederne.
– Det er fuldstændig uden for min fatteevne, at han stadig er præst i folkekirken, men han har jo mange kirkegængere, og det er jo målet, så skidt med midlerne.
Det skriver kirketjener Erik Normind Jakobsen til menighedsrådet i sin opsigelse.
Erik Normind har været koordinerende kirketjener og kender til de mange problemer, som de andre kirketjenere også har haft med PerRamsdal .
– Han har bl.a. drevet systematisk psykisk tortur mod fjerdekirketjeneren. Og jeg har det efterhånden så dårligt, at jeg ikke ser anden udvej end at søge væk. […] Mobber og forfølger kollegerne [Ekstra Bladet 11.2.2007]
Hmmmm …. (LFPC).
Grækenland: Situationen ude af kontrol, men bid tænderne sammen
Artiklen her fra Helsinki Times er måske ikke det værste man har læst om emnet indvandringsproblemer. Den forholder sig trods alt til problemerne som reelt eksisterende, men ganske megen vægt lægges på de indfødte grækeres mere eller mindre heldige måde at reagere på. Der en ubehageligt ukritisk brug af ordet xenofobi/fremmedfrygt. Vi taler om et særdeles udsat land på Europas bløde sydflanke, der på kort tid har måttet modtage tusinder af fattigdomsflygtninge. Når man så reagerer – heldigt eller uheldigt – er dette så udtryk for fremmedfjendskhed? Er den rationelle, korrekte måde som en græker bør forholde sig til dette blot resignation og legalisme (“We illegally do not implement European directives …”)? Via Gates of Vienna (LFPC):
Several violent attacks against economic migrants have been reported around Athens city centre during the last month, most notably targeting the Pakistani community.[…]
The hundreds of demonstrators flew the Greek flag, played music by Wagner as did the Nazis once, and sang radical marching tunes. ‘Blood, Honour, Golden Dawn’ went one slogan, Golden Dawn being the name of the most notorious fascist group in the country. […]
“The debate about deterioration of migration into a crisis is increasingly taking place in a very negative climate,” says Spyros Rizakos, legal representative of the NGO Aitima based in Patra city 250 km southwest of Athens. Thousands of refugees from Afghanistan and Somalia live there in inhumane conditions.
“Nobody discusses what drives thousands of people to such abject conditions, and what the responsibility of the Greek state is for that,” Rizakos told IPS. “We illegally do not implement European directives for reception and integration, and have effectively shut the majority of migrants out of asylum procedures; this country is literally a workshop of social exclusion for foreigners. […] Greeks Increasingly Xenophobic
Athens mosque set on fire
An attack on a mosque in the Greek capital Athens has left three people injured. Unknown assailants had set fire to the building housing the mosque. The attack comes after days of unrest sparked by allegations that a police officer tore up a copy of the Qur’an while questioning Syrian immigrants. Famagusta Gazette
Long Black Veil – en sang fra den anden side af graven
Endelig kan vi tale om sorte slør i en mere interessant sammenhæng. Jeg har først for nylig opdaget at Long Black Veil ikke er skrevet af Johnny Cash, men af Marijohn Wilkin og Danny Dill i 1959. Sangen er indspillet i utallige versioner, men den morbide, skæbnesvangre stemning synes som skabt til ‘the man in black’. Strofen “I spoke not a word though it meant my life, for I’d been in the arms of my best friend’s wife” må være en af de cooleste nogensinde. Her er en version med det fine gamle bluegrassensemble The Seldom Scene (LFPC).
Den allermest tabubelagte diskussion
Kun dem med selvpålagt blindhed kan benægte at islam og muslimer spiller en større og større rolle i de daglige nyheder. Uanset om man tilhører den fløj der mener at dette ene og alene udspringer af fobi og racisme, eller om man mener at denne religion/ideologi i sig selv er problemskabende, er eskaleringen et faktum. Der er adskillige konkrete problemstillinger i luften: Særhensyn, demografi, OICs censurønsker, terrorisme, indvandring og situationen i ghettoerne, for at nævne nogle stykker. På den ene eller den anden måde bevæger vi os hen imod en afklaring, en tendens. Man skulle synes at dette var af allerstørste interesse for os alle, i det mindste at prøve at afdække mulighedernes spillerum. Men for mainstreammedierne, som jo ikke engang tør fortælle deres publikum at mainstream-islam er en herrefolksideologi, er dette nok det størst tænkelige tabu: Tør man overhovedet nævne den mulighed, at islams tilstedeværelse i vore lande i sig selv er problemet, og at situationen kan tilspidses så meget at det bliver uafviseligt at det er os eller dem? Nej, det er utænkeligt.
Men selvfølgelig ikke i blogverdenen. Hver gang Gates of Vienna tager emnet op må det indledes af en disclaimer om at dette er deskriptivt, ikke normativt. Jeg vil her blot gengive Dymphnas klare ord på GoV som indledning til El Inglés’ seneste essay om emnet:
That kind of thinking [at den blotte omtale at forfærdelige handlinger også udløser dem, LFPC] is regressive to an earlier period of human development when words had magic and could cause events all by themselves. To the grown-ups: enjoy!
Fortsæt med at læse “Menighedsrådsmedlem: – Folkekirken tages som gidsel”









