“Det kan da ikke være sandt, men det er det”

Chefen for det tyske politiforbund forklarer, hvordan lovene tillader at en stærkt kriminel asylsøger, der allerede har fået afslag, kan gå frit rundt i årevis i hele EU. Se også: Kan Tyskland sende en halv million afviste asylansøgere væk?:

En af dem, der skulle være rejst, er den eftersøgte fra julemarkedsanslaget, den 24-årige tuneser Anis Amri. Han skulle allerede i den forløbne sommer hjemsendes til Tunesien, fordi han ikke levede op til asylkravene.

Tuneseren påstod, at han kom fra Egypten, og at han var politisk forfulgt, men han kunne ikke fortælle noget om landet, og derfor afslog de tyske udlændingemyndigheder asylansøgningen som grundløs. Det skete allerede i juni måned. Hjemsendelsen kunne dog ikke gennemføres, fordi hjemlandet Tunesien nægtede at anerkende ham som tuneser.

29 ‘lone wolves attacks’ i Vesten i julen

That’s 29 lone wolves. You might call them a whole pack. But they’re probably all just suffering from mental illness/police entrapment/Islamophobia/lack of integration and all the usual “anything but Islam” excuses. 29 “lone wolves” busted in muslim christmas terror plots in UK, Australia, Brussels and France.

Selvfølgelig fanger politiet en del, men når én slipper igennem, dør der 10-150 sagesløse mennesker, og de slipper igennem med en stadig højere frekvens. Der er ikke styr på det, kontroltabet er gallopperende, og PET ville også sige det, hvis de måtte for politikerne. Vi ved fra Europol, at antallet terrortiltaler i EU er femdoblet på fem år. Der er ingen grund til for politikerne, at simulere kontrol over situationen, de må finde på noget der virker, og det meget, meget hurtigt, for det bliver værre i 2017.

Fortsæt med at læse ““Det kan da ikke være sandt, men det er det””

Evangelium enligt Julia

Julia Caesar önskar alla läsare, lyssnare och Snaphanen själv en riktigt God Jul!

JULEVANGELIUM: Julen stundade i Svea rike. Snöflingor föllo mjukt och traditionsenligt på taken till såväl höghus som modulbaracker och små röda stugor. Adventsstjärnorna spredo sitt varma sken i alla fönster som inte voro blockerade av parabolantenner, och eldskenet från hundratals brinnande bilar lyste stämningsfullt mot den mörka himlen i vinternatten.

Fortsæt med at læse “Evangelium enligt Julia”

“Kvinder, hvor er jeres oprør mod dette?”

“Danke, Merkel!”

Der falder særdeles hårde ord om Merkel nu. Hvis der var lidt anstændighed i hende, ville hun undskylde og træde tilbage: Björn Höcke: Exklusiv-Interview im holländischen Fernsehen og Merkels Tote. Interviewet forklarer også, hvordan hun har overtrådt den tyske grundlov og kan og bør havne i en retssal. (Han siger artikel 18, men må mene artikel 16 a.)

Geert Wilders mener ligesom jeg, og stort set enhver terrorekspert har skrevet: ‘We haven’t seen nothing yet’ Wilders warns 2017 will have even worse terror attacks. Dette er alene politikernes gerning, ingen befolkning er blevet spurgt, og de kan glemme alt om, at det går over eller bedres af sig selv. Der kræves ubehagelige beslutninger, og for hver dag de ikke bliver taget, bliver de endnu ubehageligere.

Multikulturalisterne vil med den hypervoldelige drejning i år tabe den politiske kamp, kun tidspunktet er til forhandling. De burde gøre pinen kort, inden de skal svare for endnu flere døde.

2017 kan blive sidste udkald for at redde sig politisk i land fra det her. De kan se bort fra Junckers rablerier i dag, de er en gal mands værk. Spring op og fald ned på ham ligesom østeuropæerne.

Tyske socialdemokraters svar på blodbadet: Et ‘sandhedsministerium, der skal bekæmpe ‘fake news.’ Vi ved allerede, hvad det vil være for nyheder: At sige mordene er Merkels skyld, hvilket jo er temmelig nærliggende, og Breibarts når de åbner en tysk nyhedsside næste år. Regimekritiske nyheder vil blive fake news.”

Kan de virkelig mene det? Oh, ja, magten laver man mange billige tricks og løgne for: Tyske socialdemokrater vil straffe Facebook for falske nyheder med millionbøder. Multikulturen har startet en totalitær udvikling i Europa, der vil føje spot til skade.

Fortsæt med at læse ““Kvinder, hvor er jeres oprør mod dette?””

2016: Glædelig jul!

Se dokumentaren Sagan om Jussi (2016)

Det er nu 13 jul på bloggen, en menneskealder i blogosfæren. Holder det aldrig op? Jeg tror stadig, SR spiller Jussi Björling og “Oh, Helga Natt” hver julenat kl 12. Det gjorde de alle de mange jul, jeg holdt i Småland, som regel i høj sne, der går perfekt med en egen badstue. Bagefter en svensk, amerikansk, dansk fusionskøkken-jul med sommerens svampe og bær og dens porse, enebær og slåensnaps. Nu om stunder er julen heldansk, ofte på landet med gode venner og højmesse juledag.

I denne jul må vi virkelig bede om beskyttelse for vore politikeres ulykker. Der er grund til at frygte mere ondskab og muslimsk terror. Jean Claude Juncker er fuldstændigt upåvirket, han personificererer den største enkelttrussel mod Europa, men det er mørkest før daggry. 2016 har været et mareridt af et blodigt år, og stadig sidder vore ledere passive, hvilket ikke giver løfter om andet end et værre 2017. Du må rokke ved deres passivitet, eller sker det intet! Glædelig jul trods alt til alle venner og læsere. Uden jer, bidragydere og læsere var der slet ingen blog, som en opinionsundersøgelse sidste år viste, var kendt af 5 mio svenskere. Julia Caesar, Sveriges 65 viktigaste opinionsbildare

Der er lidenskab og styrke i hans stemme, men også en vemod, der forankrer følelsen i dybden og vidner om skjulte lag i Jussi Björlings personlighed………Det er med O helga natt , Jussi Björling synger sig helt ind i hjertet og får mørket til at lyse. Dette lyse mørke er en del af hans egen stemme, og klokken i salmen ringer som et blødt kosmisk ekko og vidner om en anden verden, der for en stund kommer til stede. Her.

Jussi Björlings stemme skaber korrespondancen mellem himmel og jord, ikke mindst i kraft af hans uforlignelige legato og linjeføring, der gør salmens gentagne slutvers til en lang glidende bevægelse, hvor han uden ophold skaber sammenhæng fra det højeste til det dybeste på melodiens tonestige. Hold da op, hvor er det godt, her i Augustin Kocks svenske gendigtning: “O helga natt , o helga stund för världen, då Gudamänskan till jorden steg ned! För att försona världens brott och synder, för oss han dödens smärta led.” (Weekendavisen 23.12.2010 Kultur Anm: O helga natt ! Af HENRIK WIVEL – ikke online*)

Fortsæt med at læse “2016: Glædelig jul!”

Julia Caesar: De gamla och gröten

screenshot-2016-12-24-at-03-16-17

Trelleborgs kommun har nu infört radikala metoder för snabba upp dödligheten hos de allra svagaste kommuninvånarna; de gamla och dementa. Istället för lagad mat på kvällen får de fil och gröt, korv med bröd, ostkaka med saftsås och annan skräpmat. Till råga på allt måste de betala fullt pris för den näringsfattiga snabbmaten. Kommunens motiv: att spara tre miljoner kronor.

Kommunen har egna kockar som lagar mat till skolorna och äldreomsorgen. Matsedeln är varierad och vittnar om fantasi och omtanke. Men räksmörgås, köttfärssås, grönpepparbiff och annat som står på matsedeln gäller inte de gamla och dementa invånarna, som behöver näringsrik mat för att inte försämras i sin demenssjukdom.

På Östergården i Trelleborgs kommun får de gamla istället näringsfattig och undermålig kost med högt innehåll av socker, det vill säga tomma kolhydrater som påskyndar deras sjukdomsförlopp. Kommunen ger sig med berått mod på de allra svagaste i samhället, de som inte kan föra sin egen talan och inte protestera.

Fortsæt med at læse “Julia Caesar: De gamla och gröten”

Trump taler klart om muslimsk terror

Trump says terrorists ‘must be eradicated from the face of the earth’ Se også kommentaren Terroristerne angriber kristendommen. – Foto af den dræbte terrorist.

Det er sgu også synd

Politiken i mageløs apologi for en muslimsk massemorder. Denne viderværdige forrædderavis, der vælger fjendens parti hvergang. Nogle husker måske endnu dens optræden under Muhammedkrisen for ti år siden, da chefen hed Seidenfaden.

Fortsæt med at læse “Trump taler klart om muslimsk terror”

»Als das Kind Kind war«

Gensyn med et poetisk mesterværk

Der Himmel über Berlin af Peter Handke og Wim Wenders. Jeg så filmen, da den kom i 1987, men jeg ville gense den da den for nylig gik i Filmmuseet, som jeg stadig kalder det fordi jeg er kommet der siden det lå i en lejlighed i Frederiksberggade (Strøget). Jeg havde den i baghovedet da jeg tog dette foto i Berlin i januar 2015, men det var på det underbevidste plan. Først senere er brikkerne faldet på plads. Det tog sin tid, kan man sige. Tredive år.

Min rektor i underskolen var filmanmelder på Berlingske og sørgede for vores opdragelse i filmkunsten fra Chaplin til Julius Caesar med Marlon Brando og John Gielgud. Jeg kan ikke sige “Cinemateket.” Jeg kan sige: “Vi skal i Filmmuseet.” Danmarks bedste biograf. Min ven og jeg gik der, og vi befandt os blandt rigtige filmelskere, der ikke vil underholdes, men vil opleve.

Meget er sket siden 1987. I dag kender jeg Berlin, hvad jeg ikke gjorde dengang. Schweizeren Bruno Ganz er blevet en verdensberømt skuespiller i mellemtiden, og Muren er faldet, hvad filmen på sin egen måde spår. Det er Rainer Maria Rilkes engle, der har inspireret den, og den er tilegnet Yasujirō Ozu, François Truffaut, og Andrei Tarkovsky. Truffaut besøgte jeg på Cimetière de Montmartre for 22 år siden. Så ung han var, tænkte jeg. 52 år i al evighed. Vi var jævnaldrende ved det møde.

Den er på alle måder blevet bedre med årene. Ud af en lille halvfuld sal af aficionados, udvandrede kun en person, hvilket ikke er dårligt for to timers ren poesi, ikke noget de fleste udholder. Folk vil have prosa, og politik er jo det mest prosaiske, vi har. Politikere morgen, middag, aften. Jo plattere, desto bedre, og der er virkelig inden nedre grænse for ufølsomhed og kulturløshed.

Himlen over Berlin giver også et dejligt gensyn med Peter Falk og Nick Cave som helt ung, sikkert som en hilsen til Michelangelo Antonioni, der bruger The Yardbirds i Blow Up  tyve år inden. (Blow-up – Antonioni (Yardbirds Scene)

 Tiden er uden alvor – til enhver tid.

Det er en kærlighedserklæring til Berlin, men det er også en kærlighedsfilm om englen der vil være menneske og opleve det menneskelige i skikkelse af den underdejlige Solveig Dommartin som cirkusartisten Marion. Blod, kaffe, mad, kærlighed. Hun – billedet på det kvindelige – blev kun 45 år gammel. “Er tiden så ualvorlig,” siger hun. Jo, det er den, kan man sige nu tredive år efter.

Ikke siden trediverne har den været mindre alvorligt stemt, stillet overfor alvorlige farer. Måske er tiden altid uden alvor. At omfavne en hest, som hun siger, er Nietzsches sammenbrud i Torino. Filmens sprog er fuld af litterære allusioner. Den taler følelsernes sprog, et ikke alle er fortrolige med. De forudsætningsløse, og det er desværre de fleste, står af. Tiden er uden alvor – til enhver tid.

Aktuelt nok spiller Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche en rolle i filmen. Af og til skal man vende sig om og betræde Gjengrodde Stier. Af og til er de bedre end første gang. Hele filmen er desværre ikke online, kun episoder. Five visual themes in Wings of Desire – Wim Wenders’ immortal film about watching. Van Morrison har lavet en sang på Peter Handkes digt, naturligvis: Song of being a child (lyrics P. Handke)

Fortsæt med at læse “»Als das Kind Kind war«”

Michel Houellebecq: Den oförbätterlige

Exklusiv intervju. Några timmar innan sitt nya besök i Argentina träffar jag i Porto Alegre på tu man hand den lika beundrade som ifrågasatte författaren till “Elementarpartiklarna” och “Underkastelse.” Den franske författaren är för närvarande en av världens mest berömda. Michel Houellebecq: El incorregible, Översättning: Stig Carlsson

screenshot-2016-12-21-at-13-54-48

Hans fiktion ligger nära verkligheten. Nästan i linje med ett reportage som beskriver de värsta mardrömmar. Han har ingen akademisk prosa och vill inte tillhöra “den sköna litteraturen.” Han har snarare en berättande prosa, som diagnostiserar vår tid. I allmänhet brukar hans ämne vara dekadans, men utan den konservative författarens kritiska synvinkel. Han ifrågasätter inte verkligheten. Han driver på den i sin riktning, förstorar den och snabbar upp den: sexturismen, den känslomässiga likgiltigheten, lyckofilosofin och den gränslösa promiskuiteten utan synbara konsekvenser. Han har påpekat, att han förebådade fallet med Dominique Strauss-Kahn – f.d. ordförande i FMI och sexmissbrukare. Till sist, “Underkastelse,” är en politisk fiktion om islamismens uppstigning till den verkställande makten i Frankrike och vars publicering sammanföll med massakern på satirtidningen Charlie Hebdo. I det här speciella fallet skulle Michel Houellebecq säga: “Jag skildrade inte den värsta mardrömmen. Den utspelade sig på en parisredaktion.” Efterräkningarna botade emellertid honom inte från politisk inkorrekthet. “Jag bryr mig inte så mycket om flyktingarnas öde, om jag skall vara ärlig mot dig.” Vid slutet av vårt samtal skkriver han på första sidan av ett ex. “Till X, den här romanen orsakade mig oerhörda bekymmer.” Tillsammans med den likgiltiga attityden, en stil med en syrlig ironi knappt märkbar, som löper igenom hans böcker.

Bara i Frankrike har hans bok sålt i 700 000 ex. I hela världen. Miljontals. Och här står vi inför ett fenomen, som inger ömhet. Rik och deprimerad och utan lust att köpa en ny jacka eller att skicka den han har på sig till tvätten. Författaren kommer till Buenos Aires för att ge en offentlig intervju och för att hålla ett föredrag om den intellektuella traditionen i Frankrike under 1900-talet. Det återstår att se, om han kommer att tala som historiker, provokativ agent eller som framstående författare, kanske Frankrikes största i den bästa traditionen av förargelseväckande författare.

Fortsæt med at læse “Michel Houellebecq: Den oförbätterlige”

Otte nordmænd om “svenske tilstande”

“Svenskerne må være verdens største masochister”

Med otte nordmænd bla. Asle Toje, Ketil Raknæs, Hege Storhaug, Kristin Clemet og det mere tvivlsomme orakel Bjørn Stærk. (Katrine Winkel Holm var i debat med ham i 2011.) Asle Toje og Elin Ørjasæter er de mest interessante. Ørjasæter siger:

“Sverige er blevet et land med stærke totalitære træk. Jeg havde ikke kunnet leve i Sverige i dag.”

Ørjasæter imponerer, hun forsvarede Fjordman i 2013. Det var omtrent hvad jeg sagde til mig selv for 13 år siden, da jeg pakkede sammen og forlod landet. Jeg ville ikke bo i et land, hvor jeg ikke kunne skrive i aviserne, så man kan sige, at svensk temmelig brutal censur af samfundsdebatten, startede denne blog i 2004. Når jeg siger ‘censur’, er det ikke en vidtløftig talemåde. Det er selvoplevet og gennem nære venner, der fik munden lukket af de svenske, såkaldte journalister.

Politisk afrettede journalister havde siden 2001 den politiske magt, som de er gudskelov nu i færd med at miste. Deres indbyrdes positionering i dag har kun underholdningens værdi jvf. Anna Dahlberg-syndromet. Det er sådan noget Johan Westerholm går op i, hans andre kvaliteter ufortalte. De havde begge uret fra starten for tyve og tredive år siden. Ja, bare for fem år siden. Hvor troværdige er de i dag?

Den har til gengæld ført til, at Sverige er ledende i Europa på alternative medier, og jeg var uden at vide det og uden at have skyggen af politisk fortid, en af de første. Karriereplanlægning har for mit vedkommende været en komplet illusion. Når man tror, man ved hvad der foregår, så er det i virkeligheden noget helt andet. Everything happens to me er en af de få erfaringer. En anden er, at frihed er, ikke at behøve positionere sig for nogen eller noget. At der ikke er noget socialt filter mellem pennen og samvittigheden.

Nu er svenske borgermedier semiprofessionelle, hvor dette er forblevet en personlig ølkasse at stå på, det har været ‘learning by doing’, og der er aldrig kommet nogen traditionel politisk, kommentator ud af mig. Jeg blogger som jeg fotograferer, jeg nøjes med med blikket for motiverne. Ørjasæter siger også:

“Jeg er bange for, at Sverige kan gå mod borgerkrigslignende tilstande. Der er to lande, der kan komme i den situation, og det er Frankrig og Sverige. Jeg tror ikke andre lande kan komme dertil, men jeg er vældig, vældig urolig for Sverige. Hvor vil landet være om tyve år?”

Endnu et vågent, vidende menneske, der har set den kommende borgerkrig. Ørjasæter siger endvidere, at det kan være svært at have ondt af svenskerne, efter at de i årtier har stemt for rene fantaster som Reinfeldt, Romson og Fridolin. Jeg føler alligevel med ofrene for dem. Måske jeg er for blød, det er svært at sige.

Mediet DET GODA SAMHÄLLET har lavet interviewene, og man ser skuespilleren Rasmus Dahlstedt, der blandt meget andet laver den begavede satire Söders Hjältar. – SVT har ikke sendt noget så interessant, fordi det grundlæggende er et statsmedie. Det er magtens talerør samtidigt med, at det indbilder sig at det er alternativt og og kritisk granskende. En selvfed illusion. I Norge räds man “det svenska tillståndet”

Douglas Murray on consequences of Merkel’s migrant policy

Countries should have boarders

First picture of Berlin massacre suspect, Anis Amri, armed and dangerous, Polizei sucht Tunesier – Verdächtiger beantragte Asyl in Deutschland.

Fortsæt med at læse “Otte nordmænd om “svenske tilstande””

The Enrichment of Europe: A best of top 10

Sverige indtager mange pladser på suicidaltoppen, men det konkurerer hårdt med Tyskland.

Psykoterapi på københavnske julemarkeder

Julemarked med maskinpistoler og betonklodser, nærmest at betragte som psykoterapi. Det betrygger ikke mig, det udstiller mest vore lederes afmagt. “Politikerne aner ikke deres levende råd midt i den katastrofe, de selv har skabt,” skrev Poul Højlund, men man kan da altid vifte med nogle maskinpistoler på udvalgte steder. (mobilfoto Snaphanen) Tager ingen chancer: Her opstiller politiet betonklodser ved Tivoli og Strøget

Fortsæt med at læse “The Enrichment of Europe: A best of top 10”