Karikatur-manifestation blandt norske taxi-chauffører
Selvom chaufførerne forklarer at “Det er misbruket av ytringsfriheten vi reagerer på. Det vi gjør er ikke noe brutalt opplegg, men vi vil vise at vi er imot at våre verdier blir misbrukt, ” står det ikke klart, hvad det er de demonstrerer imod. Er det Dagbladets publicering, er det at politiet linker til Muhammed-grisen eller bare det, at det er en svinsk Stürmer-tegning af den slags man kan se i arabisk presse i bundter hver dag om jøder og kan fodre…øh, får med? Måske har chaufførerne kun set billedet og ikke læst teksten i Dagbladet, vi ved jo fra Hamid El Mousti at ikke alle læser så lange tekster som en kronik. Det er pærelet at se hvorfra tegneren Tatiana Soskin har hentede sin inspiration i 1997. Hun fik to års fængsel. Det gør arabiske bladtegnere ikke. Taxisjåfører streiker i karikatur-protest. (se evt.: Cartoons from the Arab World eller Anti-Semitic Motifs in Arab Cartoons.)
Muhudiin M. Geele melder politiet til politiet
Den 28-årige mand, der nytårsdag trængte ind til Kurt Westergaard, melder PET til politiet ikke at have holdt fortrolige oplysninger for sig selv. Berlingske.
Geele skulle overveje at melde kenyanske aviser til politiet for at publicere hans navn og hans foto. Vel er han ikke dømt, som hans sagfører siger, men han er til overflod grebet in flagrante delicto. Benyt evt. lejligheden til at læse N.Y.T´s The Jihadist Next Door om en ung mands rejse fra high school til en Shabab terrorvideo i 2009.
OUTLANDISH: I demokratiets og diplomatiets tjeneste
Outlandish kommer nu unge i Sarajevo til gode i forbindelse med en Outlandish-koncert og et cafearrangement i Bosnien-Hercegovinas hovedstad. Her deltager Isam Bachiri i en paneldebat med lokale kunstnere, der skal diskutere og svare på spørgsmål fra publikum om politisk deltagelse.
”Det er bydende nødvendigt, at man forholder sig politisk til sin omverden, og det er et privilegium at kunne være med til at bestemme. Derfor kan vi kun opfordre til, at unge mennesker giver deres mening til kende og påtager sig et ansvar. Her er kunsten et enestående redskab, der kan bruges på mange forskellige måder”, siger Isam Bachiri på vegne af Outlandish, der er inviteret til Sarajevo af den danske ambassade…… Outlandish fremstår som en modhistorie og som rollemodeller for de unge bosniere. De tre andengenerationsindvandrere af marokkansk, pakistansk og honduransk afstemning har skabt en politisk platform uden for den etablerede politiske arena. Deres albums indeholder ofte temaer om islam og problemer for unge muslimer i Vesten samtidig med budskabet om at fremme religiøs tolerance og -forståelse. Udenrigsministeriet: For yderligere info kontakt den danske ambassade i Sarajevo.
Islamolog: “Tveksamt om Danmark i längden kan räknas som en demokrati”
Saudiarabien ställer krav både på religion och härstamning för att ge medborgarskap. I Israel är härstamning en förutsättning för fulla medborgerliga rättigheter. I Danmark vill Dansk Folkeparti lagstifta om att 30 procent av allt kött som tillagas inom äldrevården ska vara danskt fläskkött. Den danska regeringen inför allt fler av Dansk Folkepartis på ethnos grundade krav. Det är därför tveksamt om Danmark i längden kan räknas som en demokrati, anser Jan Hjärpe….De islamofobiska ideerna är en parallell till antisemitismen. Muslimerna eller judarna utgör ett hot, de ska ta över. Man utgår ifrån att religionstillhörighet är genetisk. Det handlar om makt. Människor är inte medvetna om att islamofobi handlar om maktutövning, säger han. Jan Hjärpe om rädslan för islam av Per Roijer
video 1 og 2, Lena Sundström indleder, så er kammertonen slået an. Allerede i sin første replik fyrer hun sin yndlingsmyte af. Men det var ikke pressen, der skabte nov. 2001 resultatet, og det var slet ikke den siddende SR regering. Det var mange års tilløb, det væltende læs fik et sidste puf af 9/11 halvanden måned før valget. – Berlingske Tidende har idag en skikkelig kommentar om Sverigedemokraterne af lektor Hovbakke Sørensen, der ikke kommer ind på det interessanteste ved partiet, nemlig dets omgivelser som er hovedårsagen til, at det ikke allerede er et stort parti hvad der var forventeligt i et land, der har været Nordens suverænt førende indvandringsland. “I et normalt land”, som mange svenskere selv udtrykker det. Kort sagt, de næsten helt tolererede, voldelige angreb på SD og det der kun kan kaldes pressecensuren. Det er heldigvis helt enestående i Norden, at man i årtier forhindrer bestemte politiske synspunkter at komme til orde offentligt, eller bare tage til genmæle imod angreb, og kun nettets fremkomst har presset delvist andre tilstande frem. Det er det interessante ved SD og Sverige, og det berører lektor Hovbakke desværre ikke. Vi anvender ordet censur helt bogstaveligt fordi eksemplerne er talrige og fordi vi har oplevet det på nærmeste hold, der er ingen grund til at mumle i skægget. Det er kontraproduktivt at skrive det i danske aviser, for ingen vil tro det, men her kan vi godt tillade os at foretrække sandheden fremfor produktiviteten. Helt tabuiseret og forvist fra pressen er for eksempel enhver diskussion om familiesammenføringerne, der i øjeblikket ligger på over 36.000 om året.
I hvilket andet land kan man forestille sig at publicistklubben afholder et møde om, hvordan et bestemt politisk parti skal behandles af samme medier? Hvordan kan journalister i en sådan grad opfatte sig som en del af den politiske magt, at de skal diskutere hvilke partier og synspunkter i offentligheden der skal nyde fremme, og hvilke der skal ties ihjel? Hvordan kan de se det som en del af deres opgave, at beskytte de partier der sidder i parlamentet imod opkomlinge udefra? Den korte forklaring hedder “Pressstödet” på en lille halv milliard, hvortil kommer den indirekte støtte i form af momsfritagelse, portosænkning og lavere reklameskat. Beløbet er ukendt, men follow the money. Det hedder sig at det skal “sikre mangfoldigheden i svensk presse”, men enhver kan se med det blotte øje, at har man set én svensk konsensus-avis, har man set dem alle. Forskellene kræver lup. Vi er derfor nødt at forstå presstödet som noget andet og mere end et pluralismeredskab, nemlig som en statsbestikkelse med forventet returkommision fra tjentvillige journalister, og det har Riksdagen fået i rigt mål i årevis. Pressen kritiserer selvfølgelig, men visse områder er fredede. Det gælder ikke bare indvandringen og voldtægterne, hvorfor borede pressen for eksempel ikke i Mihailovic’ motiv til at myrde Anna Lindh? Han var tilregnelig, han må have haft en grund. Hvis ikke der lå en udtalt eller uudtalt forventning om gengældelse fra magtens side, hvorfor opfører svensk journalistik sig så, som om der gør?
Var det ubehagelige internet ikke fremkommet, havde publicistklubben slet ikke behøvet afholde dette møde for at ælte deres pinagtige, kollektive neurose i plenum. De kunne bare have fortsat deres åndelige selvprostitution som i de forudgående årtier. Én af deltagerne kalder det en “meta-diskussion” – det er pænt sagt. Vi er i Stockholm, men vi føler os som i et spejlkabinet i Havanna, tilliden til folkestyret er minimal og Lena Sundström foretrækker naturligvis at censuren fortsætter som hidtil, alt andet ville jo skade hende selv og det parti, der har sendt hende i byen. SD-formand Jimmie Åkesson får min. 46:45 og igen min. 57:30 indført et par ord fra salen. Synet af debatten indgav os en svær følelse af uvirkelighed, som i en labyrint uden en udgang. Måske vi skulle have kaldt hele møllen: Gruppeselvportræt af et pressekorps. Efter de første 80 minutter kunne vi ikke mere, det er for “Die Hards” at overvære. Her mødets absurde dagsorden.Sverigedemokraterna – striden om rubrikerna, Direkt från debatten om SD och medierna.
Hur bevakar medierna utmanaren i 2010 års val? Rätt eller fel, för mycket eller för lite? Ska SD särbehandlas?
Jan Helin, Aftonbladet, som trycker debatt och stoppar annonser.Björn Johnson, Malmöhögskola, forskaren som vill hålla SD kort. Eva Landahl, SVT, chefen som ska bestämma sig.Niklas Orrenius, Sydsvenskan, reportern som vågat tänka om. Lena Sundström, AB-krönikör, som lärt läxan från Danmark
Koranen: Moderat vold mod kvinder, eller bare nogen på hovedet?
Det er så absolut en mand-bider-hund at JPs Mads Bonde Broberg bevæger sig bare lidt tæt på de islamiske skriftkilder som en stærkt stigende andel af den daglige nyhedsdækning udspringer af. Hvad skal det ikke føre til? Men her på Snaphanen vil vi gerne hjælpe journalisten yderligere på vej med mere præcise referencer. ‘Må’ muslimske mænd med autoritet i selveste Allah vappe genstridige kvindfolk nogen på hovedet, eller skal der alligevel være lidt styr på de ellers ustyrlige temperamenter? Som man kan se af disse engelske oversættelser af det famøse Koranvers 4:34 (dér var noget for Mads at kigge på), er oversætterne delte i spørgsmålet:
Pickthall: “and scourge them”; Yusuf Ali: “(And last) beat them (lightly)”; Al-Hilali/Khan: “(and last) beat them (lightly, if it is useful)”; Shakir: “and beat them”; Sher Ali: “and chastise them”; Khalifa: “then you may (as a last alternative) beat them”; Arberry: “and beat them”; Rodwell: “and scourge them”; Sale: “and chastise them”; Asad: “then beat them”; Dawood: “and beat them.” Why are Islamic spokesmen in the West lying about the Qur’an’s “wife-beating” verse?
Den danske oversættelse fra 2006 lyder ikke forbeholden:
Sura 4 (Kvinderne) vers 34: Mænd står over kvinder, fordi Gud har givet nogle fortrin frem for andre, og fordi de har givet ud af deres ejendom. De kvinder, der handler ret, er lydige og vogter det skjulte, fordi Gud vogter det. De, fra hvem I frygter genstridighed, skal I formane, lade alene i sengen og slå. Hvis de så adlyder jer, skal I ikke foretage jer mere mod dem. Gud er ophøjet og stor.
Vil man gå helt ind i etymologien omkring det arabiske verbum waidriboohunna, giver Yahoo Answers en grundig indføring – det betyder i andre sammenhænge såmænd bare ‘slå’ (LFPC).
[…] Hvis en muslimsk kvinde opfører sig i åbenbar strid med islam, er det ifølge Københavns fængselsimam, Jan Leon Soudari-Hansen, i orden at slå hende. […]
Vedrørende muligheden for at slå sin hustru er begrundelsen et citat fra Allah: »Jeg pålægger jer at være gode mod jeres kvinder?undtagen hvis de begår en indlysende afskyelighed. Hvis de gør det, så undgå dem i sengen og slå dem på en måde, som ikke efterlader mærker.« […] Fængselsimam: I orden at slå sin hustru
Uppsala shariaen: “Krybskytteri mod grundloven”
På det moraliska planet måste man fråga sig varför ett samhälle som garanterar alla individer lika fri- och rättigheter, borde se det som önskvärt att övergå till ett samhälle där vissa grupper av individer inte längre har samma rättigheter som andra. För vem är detta en positiv utveckling?
För de troende muslimerna, skulle Sayed svara. Men varför skulle ett sekulärt samhälle som menar sig värna individens frihet och medborgarnas jämlikhet tillgodose religiösa gruppers önskan om särlagstiftning? Därför att annars diskriminerar vi mot dem, deras tro och kultur, blir svaret. Det är den multikulturalistiska argumentationen i ett nötskal – kulturer har rättigheter, inte individer. Dilsa Demirbag-Sten
Levende begravet for at have mandlige venner
Det kan ikke gå hurtigt nok med at få Tyrkiet med i EU, så den slags vil blive glemt i mødet med europæisk kultur (LFPC).
Acting on a tip-off, police discovered Medine Memi’s body in a sitting position with her hands tied, in a two-metre-deep hole in a chicken pen outside her house in Kahta town, Adiyaman province, 40 days after she went missing, the agency said. A subsequent post mortem revealed that she had a significant amount of soil in her lungs and stomach, meaning that she was buried alive, foresic experts told the agency. […] The father is reported to have said in his testimony that the family was unhappy she had male friends. […] Girl buried alive in honour killing in Turkey: Report
“Ikke engang terapi hjælper”
Efter flera fall av våld och hot mot både elever och lärare på Värner Rydénskolan i Rosengård har de anställda fått nog. Skyddsombudet slår nu larm till Arbetsmiljöverket. Läget bedöms som så akut och ohanterbart att snabba åtgärder krävs. – Situationen är ohållbar. Det finns elever som inte vågar gå till skolan i rädsla för att bli misshandlade. Och vi har lärare som utsatts för hot och våld som är sjukskrivna.
Sedan årsskiftet är läget akut.Enligt Per Lundström är det ett mindre antal ungdomar på högstadiet som sprider oro och skräck genom att konsekvent tillämpa våld och hot mot både andra elever och lärare. Skolan har vidtagit en rad olika åtgärder för att försöka komma till rätta med problemen, men hittills har de inte haft någon avgörande effekt. Istället har det hänt att elever blivit överfallna och slagna mitt framför lärare. Men eleven befinner sig ändå i skolan när han får lust. När polisen skulle avstänga honom var fyra polismän här i två timmar. Och när skolledningen senast bad om hjälp för att åter kunna avhysa eleven meddelade polisen att det inte fungerar i långa loppet att ringa efter dem. Elever sprider skräck på skola.
Tabte territorier, glemte mennesker
Eliternes triumf. Lars Olsens bog anmeldes i Jyllands Posten i dag og Weekendavisen har et interview med ham. Her er de folk som eliterne ikke længere har nogen forbindelse med. Først når volden og angsten når eliternes tjenede klasser, sygeplejersker og gymnasie- og skolelærere, bliver de en kende bekymrede. Fra en af mine yndlingsblogs, Gallia Watch:
What the French people live through on a day-to-day basis is grim. Especially if they do not have the means to move to better neighborhoods. This article by Mireille Popelin is from Riposte Laïque:
There are 12 million of them. French salaried workers. And everything is being done to make them disappear. No one even talks about them anymore! The radical chic (“bobo”) Left even says they no longer exist. They endure discrimination. The workers at Conti, at Caterpillar, etc… who fight against the relocation of their companies, who fight against so-called social plans, i.e., unemployment, have to wage their battles alone. They are the people who live in low-income housing and who are subject to the laws of the fanatics and the mafiosi.
Anders Fogh Rasmussen: Derfor ligger jeg på maven for Taliban
Semantisk gymnastik. Nå, men måske kan dette foranledige antijihadiske blogs udenfor Danmark til at se eksen i et lidt mindre rosenrødt skær end eftergløden af hans finest hour – noget der lignede standhaftighed i de hektiske dage i starten af 2006. Anders, we hardly knew ye. Via Jihad Watch (LFPC):
[…] In a post on the alliance’s Web site ahead of a two-day meeting of NATO defense ministers in Istanbul to open Thursday evening, Fogh Rasmussen said a new $140 million trust fund would offer insurgents an alternative to remaining with the Taliban. ”Much attention is on the new reconciliation and reintegration effort initiated by the Afghan government. Questions were raised if we are bribing the Taliban just to get peace,” he said. ”I understand why this is a sensitive issue for many.”
He said many rank-and-file insurgents were not fighting against the government and international troops for religious and ideological reasons. ”They fight for the Taliban for small amounts of money to simply make a living or for other grievances,” he said. ”What is on offer to them is the chance of a new life.”… […] NATO Chief: No Plan to ‘Bribe’ Taliban
Børne-jihad i Manchester
Counter-terrorism police say their discovery of a film of children being encouraged to hold guns is evidence of attempts to radicalise youngsters. The Counter Terrorist Unit (CTU) in North West England revealed they found the film during a raid in Manchester. Officers say it shows two children, aged about three and six, playing with a pistol and a Kalashnikov rifle. Material seized separately included the advice: “No child is ever too young to be started off on Jihad training.”
The video shows a girl and young boy playing with guns, which police believe are real. ”What do you do with the weapon?” asks a man’s voice. He answers his own question: ”I want to kill the infidels.” Film seized ‘shows children being radicalised’, Police warn of Jihad training for children. Dokumentaren sendes 21.25 dansk tid på BBC i aften.
Glem journalister. De stiller ikke pågående og vedholdende spørgsmål af denne art til denne kategori af personer. Heldigvis har den teknologiske udvikling muliggjort journalistikkens demokratisering, så her får man et aldeles fremragende eksempel på journalistik som det burde være. Bemærk at professorfyren starter med at sno sig nøjagtigt som Abdul Wahid – han kan ikke fravælge dele af islam. Her stopper de højtlønnede bladsmørere som bekendt. Den ukendte borgerjournalist fortsætter og fortsætter, og professoren hænger til sidst og spræller så det er en nydelse (LFPC).
Fængsler og fredens religion går hånd i hånd ikke kun hvad angår religiøst legitimeret kriminalitet. Er jihadisterne først indenfor murene venter som bekendt et interessant marked af konvertitemner – og i hele den vestlige verden ser myndigheder blot passive til. Mon ikke mange har fornemmet det umiddelbare slægtsskab mellem jihadister og sociopater: Sidstnævnte kan jo ved indrulning under den grønne fane dulme evt. tilbageværende moralske skrupler ved skidt adfærd i ‘visheden’ om at tjene et højere mål. Og belønningen i det hinsidige er også til at forstå umiddelbart for mere impulsive typer. Raymond Ibrahim om konvergensen mellem disse to samfundsproblemer (LFPC).
[…] If traditional masculine virtues are upheld in Islamic culture, so too do traditional masculine vices abound — for it is often a very fine line that separates hyper-virtue from hyper-vice. Honor, courage, and patriarchic ethics can — and do — easily morph into destructive pride (e.g., “honor killings”), disdain for life (e.g., suicide bombings), and rabid misogyny. Nonetheless, for those more “adventurous” young men looking to add a bit of “excitement” to their lives, Islam offers avenues. Based on the Koran and Muhammad’s biography, raiding, killing, and plundering infidels (i.e., the “other”), abducting their women, and enslaving their children are all permissible, so long as they are done in a jihadist context, that is, in the “service” of Islam. […]
Of course, such behavior was “normal” in the seventh century. Then, wherever one looked, men of all races, creeds, and religions were raiding, pillaging, plundering, and enslaving their neighbors. For Islamists, however, the actions of seventh-century Muhammad, no matter how at odds with modernity, must be emulated today no less than yesterday. Moreover, any moral scruples a potential jihadist may experience over such “antiquated” practices — that is, should his conscience momentarily get the best of him — immediately dissipate in light of Allah’s explicit approval. For instance: “Married women are prohibited to you [Muslims] — except for those taken captive in war” (Koran 4:24; see also 23:6 and 33:50-52).
Little wonder, then, that Islam appeals to certain Western men over Christianity: Aspects of it better comport with man’s baser proclivities — for war, possessions, and women — than, say, the passive and inhibiting teachings of Jesus: “turn the other cheek,” “pray for those who persecute you,” and “he who lusts after a woman in his heart has already committed adultery.” Even Islam’s version of paradise is far more alluring. There, a river of wine and dozens of “voluptuous women” await the jihadist who dies battling infidels (see Koran 78:33). And so, like mischievous little boys who find the pirate lifestyle fascinating — raiding, killing, plundering, abducting, hiding in caves — so do some Western men find the lifestyle of the jihadist captivating. So they convert. […] Raymond Ibrahim: The Lure of Radical Islam, or ‘Boys Will Be Boys’
Increase in use of Kalashnikovs in Brussels
According to the police trade union NSPV the number of heavy weapons has increased in Brussels in recent months. The police have especially noticed a growing number of Kalashnikovs.On Saturday, after a failed hold-up attempt on a money exchange bureau, a shootout ensued. One of the police agents involved in thwarting the attempt was shot with a Kalashnikov.The NSPV trade union says that they see more heavy machine guns and other war arms in certain neighbourhoods in Brussels than they used to. Expatica – 500 politifolk demonstrerede igår foran Palais de Justice i Bryssel mod volden imod dem. “Volden imod os er ude af kontrol, den er et angreb på staten.” (fransk – klik på videoen.)
Kulturellt självmord eller temporär svacka?
Essä om litteraturen, kulturen och offentligheten i det nya nöjessamhället.
Följande essä skrevs före nyår för Kristianstadsbladets kultursida.I onsdagstidningen publiceras den som mitt farväl efter mer än trettio år som dagstidningskritiker. Min första journalistiska skola var den revolutionära vänsterpressen. Jag skrev i sådana tidningar i Sverige, Danmark och Norge mellan 1973 och 1979. Dessutom skrev jag i Folket i Bild/Kulturfront, tidskrifterna Clarté och Förr och Nu, samt i liknande norska organ. Men det som började som ordinärt dagstidningsharvande fick sin start i Helsingborgs Dagblad och Kvällsposten på 1970-talet och fortsatte sedan i tidningar som Arbetet, DN, Expressen, Kvällsposten på nytt och sedan med ett återvändande till tidningen jag skrev i under 1980-talet, Kristianstadsbladet. Med denna essä avslutas det härmed. Thomas Nydahl: Min sista dagstidningstext.
I går blev förundersökningen i det uppmärksammade misshandelsmålet i Kristianstad klar. Den ger en skrämmande bild av ett kärleksförhållande som totalt spårade ur och gav den 20-åriga före detta flickvännen hjärnskador för livet.I dag kan hon bara kommunicera med omgivningen med hjälp av handtryck. Hon är sängliggande och helt hjälpberoende. Stora bitar av skallbenet är borttaget och specialist-läkaren som undersökt henne säger att det är svårt att förutsäga den framtida utvecklingen.
Polisutredningen har inte lyckats lokalisera kniven som använts. Båda 21-åringens föräldrar har delgivits misstanke om skyddande av brottsling – polisen tror att de skaffat undan kniven.Själv sa 21-åringen så här om den före detta flickvännens öde till polisen som grep honom: – Man kan inte lämna något ogjort. Det är upp till Gud att avgöra vem som ska leva eller dö.21-åringens ord om misshandeln av ex-flickvännen
Dialog med “den hele pakke”
Mand bider hund: Muslimsk mand skriver tekst på formfuldendt dansk, i stedet for med sædvanlig ghetto-SMS-lingo indeholdende trusler og stærkt racistiske bemærkninger om danske “racister”. Som medlemmer af Trykkefrihedsselskabet ville vi være skarn hvis ikke vi tog dette ad notam og kiggede nærmere på indholdet. Uzay Kertenkelesi skriver bl. a.:
[TFS] benytter sig nemlig af en nøje afstukket argumentationsteknik, hvori følgende punkter bliver afliret som indlært på møderne:
1. Islam er ikke en religion, men en politisk ideologi
2. Muslimer taler usandt og bruger løgne og manipulationer i deres argumentation
3. Muslimer fordrejer Koranens ord i gunstig retning (men vi har gennemskuet dem!)
4. – eller også er muslimer for dumme til at lægge mærke til Koranens paradokser
5. Vi tager udgangspunkt i “deres” Koranvers og “deres” undersøgelser for at imødegå al kritik af “vores” argumenter
6. Uanset hvad islam siger, så er det praksis, der tæller
7. Husk at nævne ”liberale” muslimer, og den frygt de lever under, fordi de har givet os ret
8. – og husk at sætte ”liberale” muslimer op mod ”fundamentalisterne!
9. Husk at efterlyse et opgør med sharia – Koranen – hadith – islam
Ad 1.: Den dag muslimer ikke stiller religiøst motiverede politiske krav til de samfund hvor muslimer slår sig ned – den dag hvor islam kun dyrkes i hjemmene og i moskeen – den dag Al-Azhar gør endegyldigt op med supremacismen – at islam skal herske i hele verden – den dag begynder jeg at tage adskillelsen af religion og politisk ideologi alvorligt. Ikke før. Vi forholder os kun til hvad muslimske ledere verden over er rørende enige om: “Islam skal dominere, og ikke blive domineret”. Dette er politisk ideologi. Ad 2: Stråmandsformulering. Den korrekte fremstilling er at muslimske lærde retfærdiggør taqiyya med henvisning til skriftsteder. Vi gengiver blot dette faktum. Ad 3: Dette er faktum. Case in point: Vi hører igen og igen Koranen 5:32 (om at den der slår et menneske ihjel …) uden de efterfølgende vers 33-34 (om at dette ikke gælder dem der spreder uro, de skal korsfæstes osv.). Det ved Uzay Kertenkelesi udmærket. Han ved også godt at i ‘konteksten’ her er “menneske” = muslim. Ad 4: Stråmand. Vi taler tit om “naskh”, abrogation, dvs. at senere vers i islamisk lære afløser tidligere hvis der er modstrid (alkohol tilladt/forbudt). Ad 5: Ja, selvfølgelig, hvad ellers? Ad 6: Se Ad 5. Ad 7: Ja, selvfølgelig. Kender Kertenkelesi til rabiate muslimer der lever i frygt for “liberale” ditto? Ad 8: Ja, selvfølgelig. Siger Kertenkelesi at de to grupper i virkeligheden er forenet mod os? Ad 9: Mener Kertenkelesi ikke dette er påkrævet? Koranen 9:29 om undertvingelse og ydmygelse af jøder og kristne; sværdverset 9:5; selvmordsterrorismeverset 9:111; kvindetævsverset 4:34; hadithen i Bukhari der fortæller om hvordan Muhammed beordrede stening af et par der var dømt skyldig i ‘hor’; jødedræberhadithen hos Bukhari om træerne og stenene der siger “der er en jøde bag mig, dræb ham”? Siger Kertenkelesi at vi er suspekte for at kræve opgør med disse svinagtigheder? Siger han at islam er en “hel pakke”, og at vi ikke får nogen eftergivenhed i forhold til ondskab og krigserklæringer som dette? Ad 10: Jeg, medlem af TFS, er faktisk mere bekymret for almindeligt troende muslimer end for “fundamentalister”. Gør dette mig bedre eller værre? Holy ……. et-eller-andet (LFPC).
Kate McGarrigle RIP
Det var et stort, stort sanger- og sangskrivertalent der døde d. 19. januar efter længere tids kamp mod kræft. Kate McGarrigle havde sammen med søsteren Anna i mere end 35 år skrevet et utal af sange som blev fremført dels ved deres meget intime, intense og humorfyldte koncerter, dels blev indspillet af kendte kunstnere som Emmylou Harris og Linda Ronstadt. Kate var i 1970’erne gift med sanger/sangskriver Loudon Wainwright III, og mon ikke rigtig mange er bekendt med deres søn Rufus Wainwright, en stjerne i helt andre genrer – opulent bøssepop, bl. a. Interessant nok tilførte Rufus’ succes et nyt og ungt publikum til Kate & Annas tidløse musik, og hele ‘klanen’ McGarrigle der også tæller bl. a. Annas datter Lily og Kates datter Martha Wainwright, har i flere år givet julekoncerter i Carnegie Hall i New York, med deltagelse af kunstnere fra nær og fjern, som Lou Reed og Laurie Anderson. Det er en håbløs opgave at vælge mellem de mange fine sange som Kate McGarrigle skrev alene eller sammen med Anna, men hendes ‘signature tune’ må være (Talk to Me of) Mendocino:
By any comparison Sweden is a multi-cultural society with more foreign born residents and children of foreign born residents than the US and UK and close to that of Australia and Canada. Compared to Norway and Denmark the immigrant populations are nearly 3 times as high per capita and compared to Finland 7 times as high. Fifth of Swedish population foreign,
notits om den nye Statistical Yearbook of Sweden 2010, 713 sider pdf. Vi vender tilbage til den, når vi har bedre tid. Det ses dog med det samme, at Sverige ikke har 90.000 irakere som vi troede, men 142,053 samt 75,175 iranere, 44,415 libanesere, 35,886 syrere,14,292 afghanere og 10,823 pakistanere.
Halvdelen af vinteren gået. Den værste. Da voldene faldt i 1857, var Kommunehospitalet det første der blev bygget på demarkationsterrænet (glaciet) fra 1859-1863. Arkitekten var Christian Hansen, som der lige er kommet en ny bog om. Hospitalskirken lå oppe under den kobberklædte kuppel.
Det frie svenske ord
Freedom of speech is asserted to be a valued cornerstone in the western countries. Sweden, as well, wants to emphasize that this country is no exception. I will nevertheless show that this freedom is deeply threatened in Sweden. Here I will only mention a few examples, but there are many, many more. The well established Swedish morning newspaper the Dagens Nyheter does not open its letters to the editor for every Tom, Dick and Harry. But for writers who propose ways of limiting democracy, there does not seem to be any obstacle to getting a text accepted, particularly if you have a title or high examination. Then you can spread your anti-democratic propaganda even without having to feel ashamed. And most people in leading positions will accept it as something completely in order! Stigmatization of dissidents
Bloggeren, der også har en svensksproget blog, skriver om sig selv: “I am a Swedish citizen, born in Stockholm but nowadays and since a long time ago living in the beautiful countryside situated rather far from the social problems that our society undergoes. This is one reason why I have been blindfolded for such a long time in combination with the political correct media that conceals the truth.” Er der andre end de ansatte og Carsten Jensen, der læser den avis mere? Han skriver i den igen idag.
»England er en islamist-kloak« Wole Soyinka: “England is a cesspit. England is the breeding ground of fundamentalist Muslims. Its social logic is to allow all religions to preach openly. But this is illogic, because none of the other religions preach apocalyptic violence. And yet England allows it. Remember, that country was the breeding ground for communism, too. Karl Marx did all his work in libraries there.”
Why is Britain the way it is?
“This is part of the character of Great Britain,” Mr. Soyinka declares. “Colonialism bred an innate arrogance, but when you undertake that sort of imperial adventure, that arrogance gives way to a feeling of accommodativeness. You take pride in your openness.” And so it is, he says, that Britain lets everyone preach whatever they want: It confirms a self-image of greatness.
“A virus has attacked the world of sense and sensibility, and it has spread to Nigeria, where it has taken on a sanguinary dimension. Roaming hordes of killers are entering homes and dragging out people of other faiths and hacking them to death. In my youth, you heard, side-by-side, the church bells ringing and the beautiful, sonorous call to prayer of the muezzin. But now, it’s a disease. One doesn’t really know how to handle it.”
The day before, in his lecture on The Road, Mr. Soyinka earned a burst of applause with his own, ingenious solution: “I think this is where our rocket engineers and astronauts can come to our rescue. We should assemble all those who are pure and cannot abide other faiths, put them all in rockets, and fire them into space.” In our own conversation, he offered—almost apologetically—a more prosaic solution: “Education. And rigorous punishment for those who feel, not ‘I’m right, you’re wrong,’ but ‘I’m right, you’re dead.'” England is ‘cesspit of Islamists’, says Soyinka, Wole Soyinka fik Nobelprisen i 1986.
Et dyr
Der er enkelte kriminalsager, man ville ønske man ikke havde fulgt. Af forskellige grunde valgte jeg at følge denne. Emma møder Salah Fadi Samir Mahdi El-Kaissi Ramadhan. Emma slår op med Salah Fadi Samir Mahdi El-Kaissi Ramadhan. Salah Fadi Samir Mahdi El-Kaissi Ramadhan voldtager Emma. Emma melder Salah Fadi Samir Mahdi El-Kaissi Ramadhan til politiet for voldtægt. Her begår hun en fatal fejl. Ingen har forberedt hende på, at det stykke menneskelige affald Salah også er et livsfarligt, sadistisk rovdyr, der før har vist sig i stand til lidt af hvert overfor kvinder. Han kidnapper hende. Hun har ikke været vågen siden den 6 november 2009:
Misshandeln har bestått i att han antingen under färden i bilen eller på Näsbyfältet
utdelat ett flertal slag eller sparkar mot hennes huvud, armar och ben, vilket medfört brott på nässkelettet, sårskador, blåmärken, svullnader, hudavskrapningar, läppskador och en ledbandsskada på höger knä.
tagit ett eller flera kraftiga strupgrepp runt hennes hals, vilka förorsakat syrebristskador i hjärnan som varit livshotande.
stuckit en kniv eller annat vasst föremål i hennes ögon och på det s k Venusberget samt skurit henne i ansiktet, vilket medfört sårskador och blodvite.
Sveriges statsminister udnævnte i dag landets nye EU-minister, folkpartisten Birgitta Ohlsson. Hun er ret kendt for denne artikel. Den har nok skaffet hende jobbet og det er jo gået rigtig fint med afskaffelsen siden den blev skrevet:
Blågula fanor, rojalistiskt fjäskeri och fosterländsk glädjeyra. I dag på den svenska nationaldagen förväntas vi som goda medborgare att uppmärksamma vår nation.
Politiet tør næsten ikke komme ind i distrikter som Anderlecht, hvor “unge” skyder på dem med Kalashnikovs. I lørdags fik en betjent tre kugler i sit ene ben. Sidste uge besluttede en videregående uddannelse for industrielle designere og ingeniører at flygte fra Anderlecht, fordi de studerende konstant bliver røvet og truet. Situationen er så meget ude af kontrol, at politiet, retsvæsenet og borgmesteren i Anderlecht tirsdag mødes i et improviseret hasteråd for at tale om hvordan den officielle reaktion på overgrebene skal være. I onsdags besluttede den belgiske regering at bevillige flere penge til de usikre kvarterer i hovedstaden. Flere politikere kræver et udgangsforbud i distriktet. Politiets fagforening har bebudet en strejke, de finder forholdene i kvartererne for usikre at arbejde under efter at en betjent blev alvorligt såret af skud, da han prøvede at stoppe en flugtvogn efter et røveri. Dette er tredje gang på få uger politiet bliver skudt på. I forbundets pressemeddelelse hedder det: “Gadebander spreder terror overalt, anholdte forbrydere der bliver befriet igen med det samme, poltifolk der bliver ofre for skud. Dette er de sørgelige fakta fra et område hvor gangstervælde, vold og lovløshed har fået overtaget over retsstaten.” Politie durft amper Brusselse wijken in, Brüssel als Symbol des europäischen Niedergangs.BRUSSELS: ZERO-TOLERANCE AGAINST VIOLENCE, Politiker viser no-go zone frem,video 2. (Snaphanens oversættelse.)
“Nultolerance” er selvfølgelig ren politikerøregas. Enten tolererer Bryssel det, eller også komme belgierne før eller senere, og det ligner efterhånden før, til at sætte hæren ind, sådan som Europas såkaldte hovedstad nu er sammensat. Fra borgmester Thielemans kan man vente sig lutter tolerance og EU pamperne har vat i ørerne og er travle med mere ophøjede ting, end en mini-krig udenfor vinduerne. Klankrigen i Malmø blev alvorlig i 2006.I 2o07 deklarede politiet “nultolerance”. Kugler og sprængattentater er fortsat lige uanfægtet indtil idag, tungt kriminelle udlændinge, der ingen grund har til at befinde sig i landet, kan hærge frit videre fordi aldeles inkompetente og uansvarlige politikere har abdikeret og bundet politiets hænder på ryggen. Her er en oversigt oven katastrofezonen Malmø 2006-2010. I Sydsvenskan idag hedder det “at uskyldige risikerer at blive ramt”. Jamen, uskyldige blev ramt for kun en måned siden, hvor en tilfældig turist kom i vejen for en kugle på Rasmusgatan. Og Malmøboerne, de tier og flytter og svenske aviser fordobler sportsstoffet. Det kommende valg i teaterdemokratiet skulle nødig komme til at handle om noget. Svensk journalistik vil yde sit sædvanlige bidrag til, at det ikke sker. Hvordan det ser ud, når det helkikser, er der i dag et interessant eksempel på. Magasinet Realtid prøver at sænke bloggen PI.SE, der på rekordtid er blevet meget stor i Sverige. Bloggen lever hovedsageligt af at skrive det, medierne fortier. Det er et stort stofområde i Sverige.
Paris: Jødevenlig imam fordrevet
Radikale muslimer i Paris har fordrevet en imam fra Drancy moskéen, der for nylig fik politibeskyttelse, fordi han støtter et burkaforbud og forsoning med jøder. “Burka og niqab er ikke andet end sexistiske magtmidler, der ikke har noget med Koranen at gøre. Det er en minoritets-tradition, der er farlig for religionen.” Hassen Chalghoumi forlod fredagsbønnen under politibeskyttelse og blev spottet af de troende som en forræder, meddelte parisiske aviser lørdag. Drancy-imamen Hassen Chalghoumi var et par dage tidligere blevet truet med døden. Troende fra Drancy krævede lørdag Chalghoumis afgang som leder af moskeen. Nogle muslimer i Frankrig beskylder Chalghoumi for at være “jøde-imam” og hans tilhængere for at være vantro. Prediger aus Moschee verjagt.L’imam de Drancy chassé par ses fidèles, Snaphanens oversættelse. Strasbourg: Over 30 jødiske gravsten skændet med hagekors og “Juden Raus” på Auschwitz- dagen, ukendte gerningsmænd. Fransk moské angrebet: “Islam get out of Europe” and “France is for the French”.
Hvad dette på frastødende måde illustrerer er Darwin’sk selektion i ummaen: Den gruppe der kan henvise til islams tekster og traditioner og kalde modparten for “vantro”, er også den gruppe der kan mønstre et voldspotentiale. Har der nogensinde været eksempler på at magtudøvelsen er gået den anden vej, fra moderate mod teksttro? Næppe. Og derfor går vores modparter i debatten konsekvent udenom problemets kerne ved at henvise til moderate individer, som om eksistensen af sådanne i sig selv er nok til at man kan gøre sig forhåbninger om fremtiden. Og hvorfor skal dette i øvrigt handle om voldspotentiale i første omgang? (Steen/LFPC)
Berlin: Girls With Hijab Go Off On Polish Blondes
Blondes have less fun. Godt at vi herhjemme kan forvisse os om at religionen fylder mindre i den muslimske befolkningsgruppe, for det ser godt nok helt anderledes ud rundt om i Europa. Engelsk oversættelse på Gates of Vienna af historie på Europe News (LFPC).
In Neukoelln, the head covering debate is getting a “Berlin-brutal” dimension in a new culture war. Girls with head coverings are suddenly going after other schoolgirls, preferably blondes. School administrators and school committee members are very concerned.
It happened on the way home from school. “Two times already girls with hijabs hit bare-headed girls with their fists, knocked them down and kicked them,” says Volker Steffens, principal of the Thomas Morus secondary school in Neukoelln.The proportion of foreigners in the approximately 500 students is more than 80%, representing 41 countries. The rector says: “Once one of the headscarf girls tried to set a blond girl’s hair on fire. Most of the victims are Polish girls.”
Rita Hermanns of the school committee: “Fundamentalist tendencies are increasing in Berlin schools too. More and more girls wear headscarves. More and more Muslim parents forbid their daughters to participate in class trips, swimming classes and sex education.” Principal Volker Steffens is on the front lines and feels the consequences. “Islamist tendencies and direct, racist attacks by girls are conspicuous.” Polish blondes are the victims because they are Catholic and nevertheless liberal and therefore embody everything the headscarf girls reject. The basis of the conflict is often envy. Steffens: “In strongly religious homes, much is forbidden. In school, the girls see other girls who are allowed more. They become envious and hit the girls from liberal families…” Berlin: Girls With Hijab Go Off On Polish Blondes
Indvandrere rykker ind i middelklassen – hvor rykker Danmark hen?
Han sagde det, ikke vi, og det er generelt en god idé at trække på kilder der godt må sige sådan noget. Ligeledes bør gentages mantraet at det ikke er tendenser, men nettoændringer af det danske samfund – f. eks. frygtkultur, særhensyn, ghettoer – der definerer succes eller fiasko (LFPC).
Parcelhuse og middelklasseliv er ikke kun forbeholdt danskerne. Flere og flere af de primært muslimske indvandrere bevæger sig opad den sociale rangstige og ind i middelklassen. Det viser målingen Integrationsstatus, som Catinét har gennemført for Ritzau. […]
Men fast arbejde og indkomst er ikke nødvendigvis lig med god integration, påpeger Mehmet Yüksekkaya, der i en årrække har arbejdet som integrationskonsulent. – Der er ingen tvivl om, at der er mange velintegrerede indvandrere blandt de grupper, der har rykket sig markant i de senere år. Men bare fordi man er rykket op i middelklassen og klarer sig godt økonomisk, er man ikke nødvendigvis integreret socialt og kulturelt, siger han. […] Indvandrere rykker ind i middelklassen
Ak, Sverige…
Af: Kasper Støvring
Forfatteren Carsten Jensen modtog i fredags den svenske Olof Palme-pris, og i morgen modtager den tyske forfatter Hans Magnus Enzensberger den danske Sonningpris. Jeg vil mene, at der er en kolossal kvalitetsforskel mellem danskeren og tyskeren, og at det siger noget om forskellen mellem Danmark og Sverige. For er der ikke noget symbolsk i, at en politisk korrekt forfatter modtager en svensk pris, imens en sand freier Geist modtager en dansk pris?
2002 behandlades tio personer för livshotande knivhugg på Sahlgrenska i Göteborg, förra året tog man hand om 68 allvarligt skadade personer. Antalet svårt misshandlade personer har nästan tredubblats på sju år. Både på Södersjukhuset i Stockholm och Sahlgrenska i Göteborg ser man att våldsoffer har fler skador nu jämfört med i början av tjugohundratalet. Knivskadorna blir fler och svårare.Våldsbrott per capita har ökat med 225% per sedan 1973 och 143% sedan 1985.
Dialog
Kære Ali:Du kender ikke mig. Jeg kender ikke dig. Èn ting ved jeg dog med sørgelig sikkerhed. Chancen for at du nærer et personligt, dybt og inderligt had til mig er en statistisk kendsgerning. Det er chancen for at du eller dine brødre ville invalidere mig, hvis vi stødte på hinanden på Nørrebrogade, også. Og hvad værre er: du ville være stolt af din gerning. Dine venner, din familie og hele din omgangskreds vil bakke op omkring dig, når du står foran dommeren i Byretten for at modtage din milde dom. De vil hylde dig som en helt, når dommeren siger: ”Thi kende for ret …”, og din status i det åbne og behagelige danske fængsel vil være stærk.Ser du Ali. Jeg er nemlig jøde. ….Jeg hader ikke dig. Tværtimod ønsker jeg dig, din familie og dine kommende børn samt hele dit folk et langt, lykkeligt og indholdsrigt liv i fred og fordragelighed. Hvorfor i alverden skulle jeg ønske det anderledes? Grunden til jeg skriver til dig Ali er dybt personlig. Jeg har nemlig stort set opgivet ideen om dialog.Jeppe Juhl, kronik i Berlingske Tidende, (GoV:Dear Ali.Reepalu vill ha dialogforum. Sveriges Radio genfinder en tabt erindring og bringer en to måneder gammel dansk nyhed: Antisemitism “bland grupp” i Danmark: Professor Nannestads sobre rapport om antisemitisme i dagens Danmark. Dagens.se, en kristelig avis, har også opdaget den og giver den en mere retvisende rubrik: Antisemitismen stark bland muslimer i Danmark.)
»Samfundsbevidst«
Smag på det! Det er 1975 og modrigtige orange trompetbukser, Røde Mor, Mikael Wiehe, EEC og Information, der er ingen der siger det længere. Dea Trier Mørch og Kristen Bjørnkjær var in og Orwell og Koestler var yt, gymnasielærere ville ikke undervise i dem, for de havde skrevet grimt om Sovjet. Men det var i tyve år et ubetinget plusord, man behøvede ikke at specificere nærmere hvad man “var bevidst omkring”. Hvis man var “samfundengageret/ kritisk, social bevidst”, så var man “progressiv” og på det rigtige hold i modsætning til dem, der endnu ikke var “bevidstgjorte”, altså de bevidstløse som undertegnede, der havde for travlt med øl og hornmusik. Når man idag kritiserer religion og totalitarisme, forsvarer demokrati, kvinder, homoseksuelle, hjemløse, voldsofre, narkomaner og jøder, så er man for eksempel “højrenational”, som Snaphanen vist er kaldt, hvis ikke man ligeud er nazist eller en fob. Det er ikke let at vide, hvem der har flyttet sig og hvem der ikke har. Det er godt at de nye mobiler kommer med indbygget kompas og GPS, så man endnu kan nå at havne på den rigtige, bevidste side af historien. Vi prøver igen i dag, ordet skal ha’ en renaissance. “Come gather ’round alle samfundsbevidste.” (Steen)
Metock i funktion
A residency application from a young Pakistani man like Shafi would not normally merit the attentions of a national garda unit, but this was part of a trend. Shafi had travelled to Ireland in July 2008 on a tourist visa, along with a group of other Pakistanis who claimed to be members of a cricket team.That Shafi had failed to return home after his visa had expired was not the issue. What drew attention to his case was the fact that almost every member of the cricket team stayed in Ireland and either married Latvian women or applied for permission to do so.
SO HOW does a Pakistani cricketer who has just arrived in Ireland find a willing bride? The GNIB has identified a number of gangs, comprising Pakistanis, Indians and Nigerians, who they suspect are charging fees of up to €10,000 in return for providing a bride with the necessary paperwork. Bogus European marriages open Ireland’s gates to Asian men
Hauge: Lad os få noget forskning i islamforskningen
Jeg har ofte haft fornøjelse af Henny Harald Hansens lille bog, ”Islam” fra 1964. Hun skrev om vanskelighederne ved afskaffelse af sløret. Mullaherne i Iran modarbejder ethvert forsøg på ændringer af kvindens dragt, skrev hun.Den er underligt nok ikke nævnt i Jørgen Bæk Simonsens ”Hvad er islam” fra 2006.På det tidspunkt var islamforskningen ved at blive en hel industri. Bogen er helt ukritisk. Den skriver om Koranen på en måde, der ville være utænkelig inden for teologien. Simonsen siger om Koranen, hvad en mormon ville sige om Mormons bog. F.eks. får vi at vide, at Koranen blev åbenbaret på arabisk. Vel gjorde den da ej. Den blev ikke åbenbaret, ligeså lidt som Simonsens bog er åbenbaret på dansk. Dernæst gør Simonsen det arabiske sprog næsten uoversætteligt. Det er det heller ikke.Koranen er forfattet af en lang række mennesker og sat sammen af mange slags tekster. Meget er skrevet af efter Det gamle Testamente. Hvorfor mon ikke denne islamforsker har leveret en historisk-kritisk læsning af Koranen? Han har en yderst banal ide om, at islam hele tiden nyfortolkes, og at den derfor på en måde slet ikke findes. Den er kun en ”ramme”. Og rammen forbliver åbenbart den samme. Han afslutter: det er muslimerne, der må definere islam. Hvad skal islamforskeren så gøre – ”følge med”. Nej da. Han skal afsløre. Videnskab er at gå imod. Men det tør islamforskerne ikke, for så bliver de ikke professorer. Jo, lad os få noget forskning i islamforskningen.Islamforskning, Af Hans Hauge, lektor, dr. phil. på Nordisk Institut, Aarhus Universitet
Kulturel afmagt: “Tidligere var pigerne mere indadvendte”
Samtlige medier fortæller om “en eksplosiv øgning i voldelighed fra unge piger”, men ingen skriver noget mere konkret end at “for pigerne er volden blevet et kommunikationsmiddel, når de føler sig såret eller svigtet.” Man må til rapporten med den mundrette og “modernede” titel “Pigeproblematikken” 148 sider, pdf for at finde flere detaljer. Selvom empirien er lille, kun ti piger, er den alligevel opklarende:
Kl. 04:17: “Knappt en vecka sedan någon senast blev skjuten i Malmö så man trodde det kanske hade lugnat ner sig, men icke.”
“Fyfan vilken skitstad det är.. Jag försöker undvika malmö så mycket som möjligt numera.”
“Nu är den skjutne död.”
“Jag var där precis. exakt vid killen innan polisen spärrade av. de va invandrargäng som bråkade. killen är nu dödsförklarad. snackade med en tjejkompis innan som har en mamma som jobbar på UMAS med hjärnskador (kan inte ett finare ord för de), antagligen har han blivit skjuten i huvudet, och hon sa att hennes mamma blivit inkallad och att killen som blivit mördad var i 20 årsåldern. Polisen höll ner en kille på brottsplatsen, förmodligen GM..[= gärningsmann] har ingen mer info för tillfället.. hoppas detta duger.”
“Gick förbi när polisen gjorde återupplivningsförsök på offret.. Bara en massa invandrare som gapade och skrek på platsen.. En helt vanlig kväll i mångkulturens Malmö..”
“Såg ut att kunna vara en hel del vittnen, offret låg ca 40m från Max ingång..En alban.”
“Hörde att nåt skott träffade huvudet. Nån nämde att han blev skjuten 4 gånger i huvudet.”
“Att det skjuts nån i Malmö nästan varje vecka e tragiskt! Vapenhandeln i Malmö har exploderat de 2-3 senaste åren. Man kan få en udda pistol för 1000 kr. Hittar polisen tex en UZI blir det inte ens en notis i sydsvenskan nuförtiden.”
“Förjävligt, fega jävla svin som skjuter på öppen gata, om man nu ska hålla på och är så rubbad så man vill döda någon, bjud upp dom på en duell eller något!? det är fanemej modigare, skjuta på öppen gata kan ge folk som ser det men för livet.”
“Mevlur K. var inte alls en tung kriminell såsom brorsan Vali. Hade Mevlur varit så stor så hade man inte sett killen på öppen gata barasådär ensam, man såg honom innan slagthuset stängdes varje helg, ensam med alltid 1-2 tjejkompisar, ibland helt ensam och då känner man inte sig hotad. Jämför med brosan där han bär vapen och skottsäker väst och är med 5-6 vänner.”
“Var är svenska medier? Debatt, Agenda i Tv ingen bryr sig eller så vågar de inte…….Skrämda till tystnad av undre världen.Malmö den moderna mardrömen hämtad från värsta sortens gangsterfilm fast påriktigt.”
“Lämnat Malmö där jag är född och uppvuxen, får ångest varje gång jag är tvungen att besöka skiten.”
Jeg mener altså ikke, at det er for tidligt at spekulere over, hvad fredelige og demokratiske vesterlændinge skal gøre, når opløsningen har taget et nyt kvantespring. Det var det, min tale i Bruxelles handlede om. -Altså, hvis staten svigter eller mangler kræfter til at forsvare friheden, må civilsamfundet træde i karakter. Hvad ellers? Kronik: Som ordene faldt i Bruxelles. (Bryssel talen: The Resilience of the Commoners 5 sider pdf.)
Udlicitering
Officielt får Carsten Jensen Palmeprisen for sin kamp for undertrykte i Afghanistan, Burma, Afghanistan og i danske kirker på Nørrebro. Men hvad ligger der i grunden bag at en mindre dansk skribent kommer i selskab med Anna Politkovskaja og Aung San Suu Kyi ? Efter 2002 holdt svenske politikere op med at kritisere Danmark. Det viste sig kontraproduktivt. Danske socialdemokrater er mere indvandringsrestriktive end svenske Sverigedemokrater, et faktum svenske aviser af indlysende grunde helt har fortiet. I løbet af de kommende år ebbede også svenske journalisters Danmarks-kritik så småt ud. Det er kun den gamle Olle Svenning, der stadig tror hans Danmarks skriverier tager kegler hos andre end hans arbejdsgivere. Deres Danmarks-dæking består i det store hele nu kun af sport, vor tids brød og skuespil, nå ja og så Carsten Jensen og H.H.Holst. Dansk politik berører man nu kun yderst indirekte, og det er her at personer som Lena Sundström og Carsten Jensen kommer ind i billedet, ikke mindst i et valgår hvor alle af betydning er oprigtigt bekymrede for, at befolkningen skulle finde på at ændre Riksdagens sammensætning. Vi venter i spænding på, hvilke midler de vil tage i brug. Sundström og Jensen ser ikke sig selv som etablissementes nyttige idioter, men det er med skam at melde lige hvad de er. De er ikke de undertryktes fortalere, de er den svenske magtelites megafoner. Havde de været det, havde de solidariseret sig med 900.000 svenske fattigpensionärer i en smuldrende velfærdsstat, hvoraf en del – navnlig kvinder – skal leve for 7.500 sv. kr. før skat, eller indfødte svenskere der må flygte fra deres byer, de af dem, der har råd. Sverige tager kun på Danmark med en klemme for næsen, og den hedder bolværksmatros Jensen, men hvem vil ikke være en næseklemme for 75.000 dollars og en falsk glorie om hovedet ?
Carsten Jensen framhåller att han aldrig tidigare fått en utmärkelse utanför Danmark.Det här är dessutom ett betydelsefullt pris. De andra som har fått det är en fantastisk samling människor. Bland övriga pristagare finns andra internationellt kända personer som Parvin Ardalan, Kofi Annan, Aung San Suu Kyi och Hans Blix. Carsten Jensen påpekar att han, till skillnad från många andra, faktiskt kommer från ett demokratiskt land. “Jag bor inte i ett land med en totalitär regim. Men jag tror att Palmekommittén ser med oro på det som nu sker i Danmark, hur främlingsfientligheten breder ut sig. Det tror jag kan ha påverkat deras beslut.” Jensen fick Palmepriset ur Lisbet Palmes hand. »I kan skrive jeres misundelsesartikler, eller hvad fanden det handler om. Det gider jeg ikke at deltage i«, lyder det fra Carsten Jensen.
Breaking: Den multikulturelle harmoni lige om hjørnet
Jo jo jo, men: Betyder dette at Kurt Westergaard kan se frem til at kunne gå på gaden uden beskyttelse? Vil aviser kunne bringe satiriske tegninger af Muhammed nøjagtigt som de bringer satire af andre institutioner? Vil kunstnere ophøre med selvcensuren, og spotte og håne islam nøjagtigt som de spotter og håner alt andet? Vil særhensyn mht. skolemaden blive afskaffet? Succes måles nu engang ikke ved tendenser, men ved nettokonsekvenser for det danske samfund. Og så har jeg ikke nævnt det allermest urørlige fænomen her – enabling (LFPC).
Der bliver færre stærkt religiøse indvandrere i Danmark, og flere som føler sig danske. Afstanden mellem politisk debat og virkelighed vokser, vurderer forsker. Alt imens regeringen slås med det kuldsejlede burkaforbud og i øvrigt skærper kravene til udlændinge, der vil have permanent ophold i Danmark, så går det fremad med integrationen.
Det viser nye tal fra analyseinstituttet Catinét, der har undersøgt en større gruppe flygtninge og indvandreres forhold til blandt andet religion og danskhed. Religion fylder mindre, og andelen af indvandrere, der føler sig danske, stiger, viser tallene. Faktisk vokser afstanden mellem den politiske debat og virkeligheden blandt indvandrere, mener professor og integrationsforsker Ulf Hedetoft fra Københavns Universitet. […] Religion fylder mindre blandt indvandrere
Sygt
Britain is facing a new Al Qaeda terror threat from suicide ‘body bombers’ with explosives surgically inserted inside them. Until now, terrorists have attacked airlines, Underground trains and buses by secreting bombs in bags, shoes or underwear to avoid detection. But an operation by MI5 has uncovered evidence that Al Qaeda is planning a new stage in its terror campaign by inserting ‘surgical bombs’ inside people for the first time. […] Terrorists ‘plan attack on Britain with bombs INSIDE their bodies’ to foil new airport scanners
Højtuddanede kvinder mod tørklæder
20 fagligt højtkvalificerede, intelligente tyrkiske kvinder er gået sammen i de nyt initiativ, Frankfurterinitiativet af Progessive Kvinder (Frainfra) der frem for alt ønsker tørklædet væk. Ingen af dem at bærer tørklæde, siger tandlæge, Dr. Ezhar Cezairli. I deres forening er tildækkede kvinder absolut uønskede. “Vi vil udfordre den i Tyskland fremherskende stereotypi af indvandrerkvinder som undertrykte, uvidende, uudannede og dybt rodfæstede i islam”.siger Ezhar Cezairli. Derfor kræver vi et fuldstændigt forbud mod hovedtørklæder i skoler, på universiteter og offentlige institutioner.”
Religion hører ifølge de progressive kvinder hjemme i privatsfæren.”I dette land har vi misforstået integrationen på en sådan måde, at vi har givet efter for de omfattende krav fra muslimske organisationer. Det fører i den forkerte retning. At de politiske ledere fører debat om integration med store muslimske organisationer, der foregiver at tale for et flertal af muslimer, en en fejl der må rettes. De repræsenterer allerhøjst 20 procent.”
Fascinerende portræt af den amerikanske konvertit Omar Hammami i the New York Times. Fra lysende begavelse med fremtiden foran sig, til soldat i al-Shabaab med en drøm om den forjættede shariastat. Læs også Robert Spencers kommentarer på Jihad Watch (LFPC).
[…] By his junior year, Hammami had become a spectacle. He made a point of praying by the flagpole outside school yet refused to say the Pledge of Allegiance, friends recalled. In class, he swore at Hirsch, his longtime teacher, assailing her for being Jewish. That spring, in another class, Hammami tried to choke a student who interrupted him as he was reciting the Koran, students recalled. Hammami was promptly suspended.[…]
But in December 2002, he dropped out of college, saying that he could no longer bear to be in the company of women. […] For a time, Hammami and Culveyhouse took inventory at Wal-Mart. Their boss, an ex-Marine, tolerated their odd look (they tucked their pants into their socks), but he was frustrated by their demands: they refused to touch alcohol, pork, Christmas cards and even dolls. The boss finally assigned them to the women’s clothing section. […] The Jihadist Next Door
Sharia knappast kan genomföras utan grundlagsändring
I närvaro av två säkerhetsvakter försvarade i fredags Mosa Sayed sin avhandling i juridik, Islam och arvsrätt i det mångkulturella Sverige. Dramatiken uteblev dock. – Kritiker menar att han samtidigt öppnar en dörr för införande av särlagstiftning med hänvisning till människors kulturella bakgrund. Opponenten ansåg att de förändringar som tycks ligga i förlängningen av Sayeds resonemang är sådana att de knappast kan genomföras utan grundlagsändring. Obestridligt är att Sayed vill föra in människors upplevda kulturtillhörighet som en ny parameter vid bedömningen av tänkbara tolkningssvårigheter inom ramen för gällande internationell privaträtt. Men anklagelsen att vilja införa särlagstiftning avvisar han.
Det står efterhånden til ulidelighed klart hvor det pædagogiske dødvande befinder sig, for så vidt at det giver mening for os uanstændige at prøve at overbevise modparten i spørgsmålet om verden skal forstås ud fra kendsgerninger eller holdninger. Svaret kan synes indlysende, men i mainstreammedierne er holdninger Allah, som når DR i omtalen af programmet her annoncerer at man “diskuterer …, om der [er] forskel på islam og islamisme, og hvilken betydning det får for ens holdning til indvandring, terrorisme og demokrati om man synes, at islam og islamisme kommer ud på et eller om der er forskel”. Den pædagogiske hurdle er af psykologisk art, og derfor kan vi kun vedblive med at trække ‘faktualitetskortet’, og bede modparten om at argumentere i stedet for at “synes”. Ligeledes er spørgsmålet i overskriften et af de mest knusende kort vi kan trække, for i sidste ende må relativisering, ikke-essentialisering, anstændighed, flinke grønthandlere, og forskel på muslimer og ‘islamister’ kunne løse helt akutte problemer hvis disse begreber skal have nogen værdi – kan denne tilgang med tiden gøre det sikkert for Naser Khader, Kurt Westergaard, Robert Redeker, Ayaan Hirsi Ali og Geert Wilders at gå på gaden uden livvagter? (LFPC).
Sverige: Skænding af kristne grave
Det kan bli larm och stängda grindar på Östra kyrkogården, efter bilbränder och vandalisering. Efter flera brinnande bilar och skadegörelse på kyrkogården har personalen fått nog. I början av februari kommer en säkerhetskonsult med förslag om åtgärder.Östra har haft det värst med tre stulna bilar. Först en traditionell bilstöld, där bilen övergavs nära platsen där det tidigare stod ett krematorium. Nästa stulna bil parkerades uppe på “rikemanskullen”, nära den Renströmska graven. Den branden åstadkom viss skadegörelse på ett par andra gravar.Nästa bil parkerades och tändes på ovanför Seatons grav, nära SA Hedlunds grav. Här skadades ingen grav, men bilarna har varit totalt utbrända. Seatons grav, som är den största och pampigaste graven på Östra, fick granitlocket förstört genom att någon eldade på det.Kyrkogård kan stänga efter vandalisering
Sedan min lille son Jacob, 2,5 år, som jag hade hoppats kunna växa upp i min hemstad. Han gillar Malmö FF och Zlatan. Han går – tillsammans med ca 20 andra barn – på det enda judiska dagiset. Dagiset är omgärdat av övervakningskameror. Jacob passerar varje dag en sluss med bombsäkra ingångar i samband med att pappa eller mamma hämtar honom. När dagiset skulle märka sina västar så vågade man inte skriva namnet på dagiset på dem. Listan kan göras lång.
Min fråga till dig, Ilmar: – Är han värd ett skydd och ett kommunalpolitiskt stöd från trakasserier i Malmö, eller är även han ansvarig för israelisk politik? Skulle han vara värd ett politiskt stöd även om han växer upp och stödjer existensen av en judisk stat? Jacob får snart en lillebror. Hur skall jag som pappa kunna stanna kvar i Malmö, när stadens företrädare är såväl okunniga som likgiltiga för den situation som råder.
Tyvärr närmar sig den dagen då även jag och min familj packar våra väskor och lämnar Malmö. Utan någon politisk vilja att sätta sig in i problemen och samarbeta för att motverka dem så ser jag inte någon möjlighet att låta mina barn växa upp och gå i skola här. Vi blir inte de första som flyttar, och inte heller de sista. Judar som inte intar vissa politiska åsikter och gör bot är uppenbarligen inte välkomna. Björn Goldman: Vilken framtid har min familj i Malmö, Ilmar? – se kommentarerne.