Tempora mutantur

Og professor Jytte Klausen skifter med dem. Selv akademikere i humaniora kan lære at svømme, når vandstanden stiger. Det er ingen skam at blive klogere, kun når man bliver mindet om hvad man sagde for nylig, kan det give et lille stik.

Professor Jytte Klausen, februar 2006: Tonen i den danske debat har været helt siden af hvad den har været i USA og andre steder. Der har været skarpe meningsudvekslinger herover, og i hele Europa, om hvem muslimerne egentligt er, men der har ikke været den samme tone, det er jo en stor krise for Danmark, og nu er jeg jo nok mere dansk i mit synspunkt, jeg er meget ked af hvad der er sket for Danmark, og jeg synes ikke det er så godt at Danmark har været et lærestykke i denne her sag… Det er en god ting, at det nu står klart at der er korsfarere på begge sider af denne her konflikt. Der er kristne korsfarere der siger at islam ikke kan forenes med demokrati og ikke hører hjemme i Danmark osv., og der er også muslimske korsfarere – men de taler jo ikke for flertallet. Der er mange problemer at læse her, men hvis man kan få en tone der er baseret på respektApologet Jytte Klausen slagtet for åben skærm af Irshad Manji

Jytte Klausen, marts 2006: “Danmark kan så godt lide myten om den uartige dreng, som bare kan sige, hvad han vil. Economist kalder tegningerne “en drengestreg”. Det synes jeg er meget præcist. Uffe Ellemann har ret, når han kalder tegningerne “pubertetsagtige”, og når han siger, at danskerne må lære, hvordan man siger tingene i et internationalt samfund, og hvordan man behandler sine mindretal.”

Jytte Klausen, maj 2007:The week before the cartoons were published on September 30, the [Danish] cultural minister stood up at the annual party conference and said we, meaning the government, have been engaged in a cultural war for the past four years and we are now facing the second half.” “It is important to understand that the paper was putting out these cartoons as part of what was, and is, a political movement on the part of some Danish neo-liberals to emphasise this cultural war.““There was cynicism and grandstanding on both sides of the divide — defiant diatribes from xenophobes defending free speech, and defiant diatribes from Muslim leaders bent on stirring religious radicalism. But after the hysteria died down, Danes were in for some soul-searching. They didn’t like that the rest of the world suddenly thought they were racists.”

Do you say publishing the cartoons was not about freedom of speech but was in fact a deliberate act of provocation?


“It was – I’m quite familiar with this newspaper Jyllands Posten because it’s the paper that’s on the coffee tables in my family, it’s the paper I grew up reading when I was a kid. It is a provincial newspaper about 150,000 copies in circulation and it has always minded the sensitivities of the provincial middle class and the wealthier agrarian groups.

Jytte Klausen, september 2009: Forfatteren, Jytte Klausen, var målløs over beslutningen, da hun blev orienteret i juli. Hun siger til AP, at de muslimske diplomater, der har været involveret end ikke har læst bogen, og hun understreger at flere lektører, anbefalede at tegningerne skulle med i bogen. Hun er af den opfattelse, at tegningerne ikke i sig selv udløste generel vrede i den muslimske verden. Det skete først da de blev gjort til symboler af ekstremister.Vrede over Muhammed-selvcensur

Det humanvidenskabelige ekkorum

Man skal ikke forfalde til billig antiintellektualisme, men når det drejer sig om stillingtagen til samfundsmæssige spørgsmål med konsekvenser for ens egen fremtid er det klogt at erindre, at de udmeldinger man mødes med fra akademisk hold ikke nødvendigvis afspejler saglighed eller virkelighed. En meget underholdende illustration af dette er den såkaldte ‘Sokal’s hoax’, en sag om en artikel bestående af ren nonsens, som en fysiker ved navn Alan Sokal fik optaget i tidsskriftet Social Text (LFPC):

In 1996, Sokal, a professor of physics at New York University, submitted a paper for publication in Social Text, as an experiment to see if a journal in that field would, in Sokal’s words: “publish an article liberally salted with nonsense if (a) it sounded good and (b) it flattered the editors’ ideological preconceptions.”

The paper, titled “Transgressing the Boundaries: Towards a Transformative Hermeneutics of Quantum Gravity”, was published in the Spring/Summer 1996 “Science Wars” issue of Social Text, which at that time had no peer review process, and so did not submit it for outside review.[3] On the day of its publication, Sokal announced in another publication, Lingua Franca, that the article was a hoax, calling his paper “a pastiche of left-wing cant, fawning references, grandiose quotations, and outright nonsense”, which was “structured around the silliest quotations [he] could find about mathematics and physics” made by postmodernist academics. Sokal affair

Inden Dansk Folkeparti bliver ‘halshugget’

750px-Flag_of_Saudi_Arabia.svgDen Pavlov’ske førdømmelse hagler som forventet ned over Dansk Folkeparti for fotomanipulation af to sværd på toppen af den kommende shi’a-muslimske stormoské. Den virkelighed som billedet afspejler tiltrækker sig lige så sædvanligt ingen opmærksomhed. Det burde den, for i både det iranske og det saudiarabiske flag indgår der sværdmotiver i en eksplicit muslimsk sammenhæng. Det saudiske sværd er placeret under trosbekendelsen “der er ingen anden gud end Allah, og Muhammed er hans profet”. På det iranske flag (indført i 1980 efter Khomeinis revolution) indgår et stiliseret sværd sammen med fire halvmåner. Tilsammen udgør elementerne ordet Allah, hvor sværdet er det andet ‘l’. Kun de selvpåført blinde kan 800px-Flag_of_Iran.svghævde at sværd og anden voldsretorik ikke er en uadskillelig del af islam.

Islamisk Trossamfund og Muslimernes Fællesråd ser ud til at være blevet ‘coach’et’ i en ny mediestrategi: I stedet for at råbe og skrige krænkelse, forsøger de sig med en overbærende stil. DF udstiller bare deres uvidenhed osv. Sigende nok fortæller de intet om det faktuelt forkerte, og Berlingskes journalist har ikke skænket det en tanke at undersøge spørgsmålet. Muslimer jubler over DF-annonce (LFPC).

Zuhair Butt Hussain, mediernes præmiemuslim

Zuhair Butt Hussain er et af de overbærende interviewemner jeg henviser til ovenfor. En glatsnakkende angiveligt moderat, der bare har det problem at han ikke taler helt klart og umisforståeligt, men overfor velvillige journalistfrøkener som Berlingskes udsendte har han dog intet at frygte. Det er uhyre let ved hjælp af Google at finde – mildest talt – problematiske citater fra Hussains hånd:

Hvad angår Koranen og dens forståelsesramme, så har tid og kontekst en afgørende betydning. […] Desværre er der muslimske grupper, både i og uden for Danmark, der ynder at benytte sig af udvalgte passager taget ud af konteksten – ingen nævnt, ingen glemt.

Der, hvor jeg mener kimen til uoverensstemmelse imellem handling og det skrevne opstår, er, hvor de lærde – eller mangel på samme – søger hjemmel i Koranen til deres holdninger, handlinger og opfordringer. Situationen bliver heller ikke bedre af, at tilhørerne til fejludlægningerne måske er analfabeter eller sidder i en elendig livssituation. Sidstnævnte kan være medvirkende til udførelsen af de desperate handlinger, vi har set.

Det, at søge hjemmel i Koranen og profeten Muhammeds sunna for ens handling som muslim, er ganske naturligt, vil jeg mene. Men at udnytte det skrevne imod dets ånd og retningslinier, ser jeg som ganske forkasteligt, og jeg vil endnu engang på det kraftigste understrege, at der hverken i Koranen eller Muhammeds sunna er belæg for drab på uskyldige mennesker – uanset hvor desperat en situation man er i. […] Terrorangrebet set med dansk muslims øjne

Han formår her at benytte de fleste velkendte afledningsmanøvrer i bogen: Kontekstkortet som rent postulat; afvisning af at præcisere (“ingen nævnt, ingen glemt”); fattigdomskortet, til trods for at mujahediner ofte er veluddannede; anerkendelse af at terrorister føler berettiget vrede (“desperate”); manglende afklaring af hvem der er “uskyldige”; og endelig også lodrette usandheder – intet belæg i Koranen og hadith. Dette sidste er let at tilbagevise, idet sunnilovskolen Shafi’is manual ‘Umdat al-Salik leverer righoldig dokumentation for legitimering af drab på mennesker vi vil anse for uskyldige: Forældres og bedsteforældres drab på børn og børnebørn, drab på frafaldne, stening for ‘hor’ og homoseksualitet, og kamp for kalifatets indførelse. ‘Umdat al-Salik er certificeret som gyldig vejledning af sunni-islams højeste institution al-Azhar i Cairo:

“…We certify that this translation corresponds to the Arabic original and conforms to the practice and faith of the orthodox Sunni community (Ahl al-Sunnah wa al-Jama’a).” al-Azhar, the Muslim world’s most prestigious institution of higher Islamic learning (Cairo; February, 1991) What is the Shariah?

Kontekst- og fattigdomskortet holder altså ikke til et nærmere eftersyn. Butt Hussain har desværre stadig alt for let gang i de danske mainstreammedier (LFPC).

Den skruppelløse pastor Ramsdal

Præst Per Ramsdal lånte Brorsons Kirke ud til unge aktivister fra Ungdomshuset, da de planlagde at erobre et nyt ungdomshus.

Aktionen blev planlagt i kirken, og inden mødet fortalte de unge i en pressemeddelelse, at de ville “informere om hvordan vi kommer ind i huset”. […]

Per Ramsdal gav på sin egen blog på brorsons.dk udtryk for, at han sympatiserede med de unge brugere af Ungdomshuset, og i forbindelse med politiets rydning af Jagtvej 69 erklærede han, at Brorsons Kirkes døre er åbne for aktivister. Politiet kommer til gengæld ikke ind.

– Jeg lukker ikke politiet ind, hvis de leder efter nogen. Folk har ret til at søge tilflugt i en kirke, og jeg behøver ikke at spørge, om de er tyve eller mordere. Her har kirken en asylret, sagde han til Kristeligt Dagblad 2. marts 2007. […] Ramsdal lånte kirke ud til aktivister

Debatt i parlament och medier eller nynazistisk pöbel ?

Thomas Nydahl anmelder Lena Sundströms Danmarks bog i Kristianstadsbladet:

Inför en alltmer polariserad verklighet står många människor så frågande att de antingen väljer att blunda, eller att ansluta sig till nya politiska rörelser som i nationalismen försöker se svar och lösningar. Det djupa misstroendet mot den politiska eliten gör det möjligt att finna en plattform för sådana budskap. Men detta är inte en ”politisk fråga” för valplakat, utan en social, kulturell och politisk förändring som pågår i hela Västerlandet. Väckelsen inom islam, och den därpå följande islamismen med terror och hot som vapen, är en avgörande faktor för denna utveckling. En annan är ökad social segregation med förortsområden som förvandlas till rena invandrarområdet, ökad arbetslöshet och socialt utanförskap. Problemen har länge förnekats eller förringats, och resultatet av den strutspolitiken ser vi nu, också i vårt eget land.

Fortsæt med at læse “Tempora mutantur”

Asle Toje i Deadline

ScreenShot007

Sammenligner man TV med Politiken-interviewet forleden, så er  informationsmængden i TV højst 20 % af avisens, men det er da godt at se en mand som Toje, der ikke skal bruge et splitsekund for at finde sine ord. Hvordan Deadline får norske kunstneres foragt for befolkningen til at blive til frygt, begriber vi ikke lige. Kurt Strands  udgangsbøn er værd at at tage med:  “Altså, stor ros til Fogh og hans kulturkamp fra Norge. Ros til Fogh er der også i denne uges udgave af Time Magazine. Og med international ros til en dansk dansker – den slags kan vi jo rigtig godt lide. Tak for i aften.” Se glad ud, Strand !  Deadline indslag fra min 20:38.,  (Asle Toje: Samfunnet betaler prisen for kriminologenes naivitet, Information.dk: Kulturkamp eller skyggedans.)

Svenske journalisters provinsialisme

Peter Wolodarski har fat i nogle pointer her. Også i denne tid handler cirka 70 % af de svenske nyhedshistorier fra Danmark om sport. Men hans referat af Morten Messerschmidt-sagen er en halv sandhed, der bliver til en hel løgn. Han må inkludere sig selv i sine  bebrejdelser.

Siffrorna över antalet utstationerade reportrar säger det mesta om ointresset för Norden. Svenska korrespondenter i grannländerna kan räknas på den ena handens fingrar. I Finland handlar det om några stycken, i Danmark och Norge om en eller ett par. Resten av rapporteringen sköts från Stockholm, Göteborg och Malmö med det förutsebara resultatet att vi inte får veta så mycket.Man kan jämföra med antalet nor diska reportrar i Sveriges huvudstad, som upp går till ett 30-tal. Skevheten är inte ny men har ökat de senaste tio åren. Inte ens Sveriges Radio med sitt public service-uppdrag har längre korrespondenter i Helsingfors, Köpenhamn och Oslo, utan nöjer sig med en reporter som ska täcka hela Norden.Våra grannar är betydligt mer intresserade av oss. Det bidrar också till att de vet mer, vilket nyligen framgick av en stor undersökning från Kulturfonden för Sverige och Finland. Resultat som dessa förstärker naturligtvis bilden av Sverige som självgott och förnämare än andra. Eftersom vi är ”bäst, modernast och jämlikast” behöver vi inte bli upplysta om vad som händer i samhällen som påminner om vårt eget. Det är grannarna som ska lära sig av oss, inte tvärtom.Så avtecknar sig den svenska formen av kulturimperialism.Varför struntar vi i Norden?

Fra Ph.d’ernes skøre, skøre verden

Blogredaktøren havde foreslået at jeg lyttede til P1s interview med Manni Crone (også dimittend fra Forfatterskolen) – Ph.d’er har af en eller anden grund gerne mærkelige navne – da denne akademiske grad vist uden undtagelse er garant for luftige postulater, serveret i en jargon der skal signalere sofistikation, men for udenforstående blot antyder medløberi og kejserens nye klæder. Crone skuffede da heller ikke hvad dette angik, og jeg var så heldig at slippe for at lytte – Kim Møller på Uriasposten lytter og transkriberer utrætteligt tirader der ville kunne slå en hest omkuld, så her blot nogle små repræsentative bidder:

[…] Altså jeg tror, da islamismen kom til Europa, der var det stadig det her projekt om at man ville lave en islamisk stat, som var baseret på sharia og så videre, og så videre. Men det er ikke det man ser længere. Fordi islamismen har ligesom tilpasset sig den europæiske kontekst. Så det man ser i dag, er for det første, at man ligesom har forladt den her ide om den islamiske stat, og istedet forsøgt at nytænke hvad sharia kunne være. Altså hvad er sharia, når vi ikke længere er i flertal, men i mindretal, og hvad er sharia når det ikke længere er en lov i en islamisk stat. […]

De radikale grupperinger vi ser i dag, der kan vi da sagtens forestille sig, at de vil udvikle sig, om ti år, vil de personer som er i de her grupper, at de vil være gået nogle andre steder hen, og måske også være blevet lidt mere pragmatiske. Men så kommer der sikkert nogle nye radikale grupper, tror jeg. Hvis jeg lige på tilføje en ting, så er det, at de her radikale grupper vi ser i dag, det er ikke længere kun et muslimsk fænomen, man kunne kalde det salafisme, men man ser, at det faktisk i ret høj grad appellerer bredere end til bare muslimer. […] Seniorforsker Manni Crone: “sharia er ikke nødvendigvis udemokratisk”, Hør P 1: Klarhed om islamisme

Der er ingen grund til at gå i dybden med dette – der er ingen. Stilen er indholdet. Man kan ikke andet end tage den varme luft ad notam: Danmark er kløvet for altid i dette spørgsmål, og jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig at Bæk Simonsen-klonen Crone vil få en eneste islamofob eller -skeptiker over på sin side ved at sige ingenting. Hun på sin side burde finde det frustrerende ikke at kunne hverve feelgood-proselytter, men sandheden er formentlig, at hun taler ind i sit miljøs ekkokammer, og ikke skænker gennemslagskraften nogen tanke. Sverige har nogle interessante skikkelser i denne boldgade: Mattias Gardell – Hedningen som försvarar politisk islam. Nu har han blivit professor i teologi i Uppsala. (LFPC/Steen).

Sære sengekammerater: Bondam og IslamOnline

Er der noget som bøssehadende, bøssedødsdømmende IslamOnline.net og homoseksuelle borgmester Klaus Bondam kan blive enige om, så er det at Dansk Folkeparti er nogen værre nogen. I disse sensekulære tider er det politiske spektrum ét stort tag-selv-bord, uden den mindste konsensus, og ‘højreekstremistisk’ betyder sædvanligvis ikke andet end ‘nogen vi ikke kan lide’. IslamOnline, oprettet af Sheikh Yusuf Al-Qaradawi, mener således at DF er ‘ekstremt højreorienteret’. Dansk Folkeparti, et parlamentarisk parti der støtter demokratiet over teokratiet, et parti hvis politik vil garantere mindretals rettigheder, undtagen dem der vil tage andres frihed fra dem, kaldes dette af en hjemmeside der har talt for at homoseksuelle skulle brændes eller stenes ihjel. Altså også Klaus Bondam. Men som man ser her er man villige til at glemme tændstikker og skærver en stund, når man nu kan bruge manden i sin indblanding i et andet lands indre anliggender, imod en fjende man anser for farligere her og nu (LFPC).

[…] In spite of this flawless record on gay rights, Livingstone has repeatedly expressed support for radical Islamist cleric Sheikh Yusuf al-Qaradawi, a Qatar-based imam whom the mayor hosted at City Hall last year. The sheikh runs the Web site Islamonline, which, according to the British gay rights group Outrage!, has labeled homosexuals “perverted” and “abominable.” Qaradawi himself has called homosexuality a “disease that needs a cure” and his site suggests that gays be executed via “burning or stoning to death.” […] Multicultural dilemma in Britain

The extreme-right Danish People’s Party (DPP), a key government ally, launched on Wednesday, September 9, a massive ad campaign against the building of mosques, reported the EuropeNews website. […]

Klaus Bondam, the mayor for technology and environment, also spoke against the anti-mosque ad campaign.

“Danish People Party thinks they can get votes to run smear campaign against Muslims in this town,” he said. “I am sure that most in Copenhagen, as I, will shake their head and flip past a lot of the ads, based on their policies of xenophobia and fear of the constitutional freedom of religion.” Danish Rightists in Anti-mosque Campaign

Hvad er Tablighi Jamaat?

De tre engelskfødte pakistanere der forleden blev dømt skyldige i forsøg på at  myrde mellem 2 og 10.000 flypassagere over  Atlanten tilhørte bevægelsen via Queens Road Mosque i Østlondon. Bevægelsen udspringer af den ultrakonservative Deobandi bevægelse i Nordindien. Den kontrollerer omkring  halvdelen af Englands 1300 moskéer og det er de samme der ville opføre en “mega-mosque” i London til 70.000 mennesker. Moskéen er nu neddroslet til at rumme 12.000. The Guardian skriver:

Instead of patronising and protestantising the Tablighi Jamaat, Christians in particular need to acknowledge the spiritual hunger of young men yearning for meaning, identity and a heroic role in life, as indeed is happening at the Springfield Project in Birmingham, opened by the Archbishop of Canterbury. Where secular Britain fails is where Tablighi Jamaat wins.

Herfra deler meningerne sig:

Fortsæt med at læse “Asle Toje i Deadline”

Halal-search

Muslimer kan nu få hjælp til at finde hjemmesider, der er passende i forhold til deres religion. Hvis der indtastes ord som ‘porno’, ‘sex’ og ‘gris’ viser søgemaskinen en advarsel. Halal-søgemaskine til muslimer

“Sex” – Oops! Your search inquiry has a Haram level of 2 out of 3. This means that the results fetched by ImHalal.com could be haram!

De mest sex-søgende regioner, byer og sprog i verden iflg Google Trends: (klik evt. større)

Indspilning i fuld skærm 09-09-2009 180552

Imhal.com. Der er mange fotos på Snaphanen. En billedsøgning på bloggen viser kun ét – dette.

Kalotforbud i Synagogen ?

“Jeg synes, de skulle bruge tiden på vigtigere ting. Diskussionen om burka har taget fuldstændig overhånd.”Sådan lyder reaktionen fra overrabbiner Bent Lexner fra Det Mosaiske Trossamfund til Socialdemokraternes nye forslag, der skal forhindre, at folk tvinges til at bære religiøse beklædningsgenstande som f.eks. burka, tørklæde eller kalot. Et eventuelt forbud får dog ingen praktisk betydning for det jødiske samfund i Danmark, mener overrabbineren.

“Vi tvinger ikke nogen til at gøre noget, så det ændrer intet for os. Hvis man går i synagogen, har man en kalot på. Men man kan jo bare lade være med at gå i synagogen, så det er ikke noget problem. Hvis man overhovedet kan tale om tvang, kan man sige, at det er tvang i et religiøst hus, men det synes jeg ikke, at man kan sammenligne. Man er jo ikke tvunget til at deltage, siger Bent Lexner.” Berlingske

I synagogen har man kalot på, også besøgende. På gaden bærer ingen den  mere, så vidt jeg kan se. Som en jøde sagde: “Det minder mig om hvor græsen mellem mig og himlen går.” Claes Kastholm har kalot på her i denne lille mobilvideo, hvor han taler i Krystalgade i 2006. (Han taler om sit besøg i Auschwitz, der hvor vi kommer ind.) Ja, selv fotografen havde  kalot på, selvom de ikke havde min størrelse, så jeg måtte sætte den fast med tyggegumi.  Kastholm er mig bekendt ikke jøde. Jeg er ikke jøde og vi spiser heller ikke søm, som i et vist parti.

Tørklæder på Odense  Sygehus

I sit læserbrev af 3. september skriver Paul Gram-Hansen, at han ikke bøjer af, når han går hårdhændet til værks over for tørklædemodstandere. Men jo, du bøjer af, Paul Gram-Hansen, og det er der en god grund til, for din 18-årige datter Emilie konverterede for nylig til islam og bærer tørklæde. Kristeligt Dagblad bragte 13. juli et stort interview med hende. (Islam har gjort mig til et bedre menneske.) Du var ikke selv til stede i moskeen, men det var Emilies mor, kunne dagbladet berette. Så der er helt personlige grunde til, at du går så arrogant til værks mod sygehuspersonale, der er modstandere af tørklædet af sundhedsfaglige grunde. På grund af din datter reagerer du følelsesladet og subjektivt og har svært ved at forholde dig sagligt til problemstillingen.

Det ville have klædt dig at have delagtiggjort læserne i denne oplysning. For du er jo uforvarende blevet gidsel for islam på grund af din datters omvendelse. Det siger selvfølgelig meget godt om dig, at du vil forsvare din datter, og at du støtter hende på denne måde. Men bøje af for islamiseringen gør du nu under alle omstændigheder. Jo før du indser dette, jo bedre. Både for sygehuset og for dig selv. Alex Ahrendtsen,-viceborgmester, DF.Fyens Stiftstidende 08.09.2009 ( se også The Antwerp Headscarf Probe Escalates.)

“Upassende annoncekampagne”

Også den radikale teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam vender sig mod annoncen. »Dansk Folkeparti tror, at de kan få stemmer på at køre hetz mod muslimer her i byen. Jeg er sikker på, at de fleste københavnere, ligesom jeg, vil ryste på hovedet og bladre forbi annoncerne fra et parti, som bygger deres politik på fremmedfrygt og angst over for den grundlovssikrede religionsfrihed.« DF kræver en folkeafstemning om moskeer i København, Annonce mod moske vækker harme. annoncen er  her. (update: Berlingske fortrød, så nu  er den her.) Så har vi balladen. Man kan lige så godt vænne sig til det.

Bondam var en tur i Malmø i august 2005:

København kan lære meget af Malmø.»Det, vi især kan lære af dem, er at være mindre opmærksom på, hvor mange indvandrere der er, og i stedet fokusere på, hvordan vi får dem integreret. Det er københavnerne og danskerne generelt ikke særlig gode til. Hvor opførelsen af en moské i København først er kommet på tale de seneste par år, opførte Malmøs muslimer allerede i 1983 Islamic Center, Skandinavens første moské.” Nu mener politikerne, at det er på tide, at København også får en moské. Klaus Bondam (R).»Nu er det på tide, at berøringsangsten over for moskeer ophører. Det var skønt at se en traditionel moské midt i Ikea-land siger Klaus Bondam (R).

Sydsvenskan kalder annoncen “skræmmepropaganda“, uden med ét ord at omtale den aktuelle anledning: formodede iranske regime-penge i moskeplanerne  på Vibevej. En mediejurist kan ikke se problemet med annoncen: »Jeg vurderer ikke, at den er ulovlig, Markedsføringsloven regulerer ikke politiske reklamer, og den her fremtræder klart som en politisk reklame, hvor der er vide grænser for ytringsfrihed«, vurderer Oluf Jørgensen fra Danmarks Journalisthøjskole.

Ex-Muslim Ehsan Jami Joins Wilders

Ehsan Jami may become a council-member for the Party for Freedom (PVV). He took part in a session on Saturday in which party leader Geert Wilders was grooming candidate council members for the two cities in which the party is running in the approaching local elections.

The meeting, like the earlier sessions that Wilders held for his future council members, took place in secrecy. In the Lower House building, where little or nothing generally happens on Saturday morning, Wilders himself gave lessons to the candidates who will be on the electoral lists in The Hague and Almere for his party in the March 2010 local elections, Algemeen Dagblad reported yesterday. Jami got onto the council of Leidschendam-Voorburg for Labour (PvdA) in 2006. He became nationally known when he announced he was setting up a Committee for Ex-Muslims. The PvdA subsequently booted him out. Nisnews, Ehsan Jami in Copenhagen, Ehsan Jami, Copenhagen video.

»Volden i Frankrig er ikke værre end i Pakistan«

Det er ikke en parodi på franske venstreintellektuelle. Det er den ægte vare: kunstnere og akademikere der er regredieret til fuldstændig infantilitet og har forladt jordens atmosfære i en varmluftballon.

The discussion is about violence in French society, especially juvenile violence, in view of a recent school stabbing that is discussed mid-point in the 5-minute Daily Motion video. The speakers include a historian, an artist, a psychologist, and at least one young man who seems to be of foreign origin. The others all appear to be Europeans, but I really can’t be certain of their origins. We should remember that the video is pieced together from a longer version. Therefore, it may not be a totally accurate representation of the discussion. But it was so funny, I couldn’t resist:

Fortsæt med at læse “Halal-search”

Centralt organiserede optøjer i Sverige ?

Det er nu så almindeligt med indvandrerangreb overalt i Sverige at det ikke mere er nyhedsstof for de store svenske aviser. I hvert fald gad ikke de store svenske aviser Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Expressen og Aftonbladet skrive noget om volden i Uppsala i går aftes hvor indvandrere hyggede sig med mordbrand og angreb på politi og brandfolk. Bl.a. brugte de tårgasgranater mod politiet. Sveriges Radio har i faktisk i flere udsendelser den seneste tid gjort opmærksom på at angrebene overalt i Sverige ser ud til at være centralt organiserede. Til forskel fra Danmarks Radio ser ikke Sveriges Radio ud til at være bange for at rapportere om volden. (Svensk læser til Snaphanen, vi har ikke selv hørt de udsendelser, han refererer til, men vi har ikke grund til at tvivle på kilden, der  henviser til Studio Ett. Vi søger bekræftelse.)

“Upplopp” i Stenhagen, TV4-fotograf fick bilen sönderslagen i Stenhagen, Ett 40-tal bilar fick däcken sönderskurna, Stenattacker mot poliser och brandmän. Brandmænd – nu med visir og skudsikre veste. Brandmænd overvejer nu om jobbet er risikoen værd. En siger: “Många ser oss som samhällets förlängda arm.” Det tror jeg også. Flera av offren är rädda när de går till jobbet, andra funderar på att sluta. Aftonbladet notoriske Anders- “Någonting är ruttent i staten Danmark“-Westgaardh har sin egen statsansatte sosse-vinkel på det, et  ræsonnement med tunnelsyn. Partiet frem for landet:

Det är otroligt tröttsamt, det så kallade kriget om förorterna. Inte minst för att det innebär en räkmacka rakt in i riksdagen för Sverigedemokraterna.Varje kastad sten slungas tillbaka i form av ökad främlingsfientlighet. Varje brandsatt bil ger nytt syre till den pyrande brasan där allt fler svenskar finner värme och gemenskap i sitt förakt för utlänningar. Kriget i förorten är en räkmacka för SD.

En kulturgeograf kommenterer situationen. Jeg er en hund efter den slags konkrete, virkelighedsnære og nyttige analyser. Når man er fra en tid, hvor “på nuværende tidspunkt” hed “nu”, “omkring” hed “om” , “produkt” hed “vare” og “kreativ” bare hed skabende, så bliver man vældig imponeret af udtryk som “urbane undantagsterritorier”:

Det faktiska våldet och skadegörelsen tror Irene Molina, verksam vid Institutet för bostads- och urbanforskning vid Uppsala universitet, är ett uttryck för att ungdomar i stadsdelar som Gottsunda och Stenhagen känner sig misstänkliggjorda av polisen.I den internationella bostadsforskningen talar man enligt henne om de stora städernas undantagsterritorier. Där kan polisen göra hur de vill, politiker kan skära ned hur mycket de vill, och medier skriva vad de vill, eftersom området ändå redan är dömt som misslyckat på förhand. Det finns en stark misstänksamhet, särskilt hos polisen, mot ungdomar som samlas i ett hörn, är mörkhåriga och talar med viss brytning. Irene Molina, docent i kulturgeografi vid Uppsala universitet.

Her er så den gode nyhed

Der er masser af pluralisme i Europa. Der er masser af tolerance over for folk, der hverken er kristne, etnisk-norske eller etnisk-danske, lyshudede og blåøjede. Lad os tage religionerne først: Ikke blot kan buddhister, men også hinduer, katolikker, muslimer, sikher og solhvervssekter og alle andre få lov at dyrke deres religion i fred. Det er det, religionsfrihed betyder. Der kan bygges moskeer, synagoger og kirker. Naturligvis gør moskébyggeri mange europæere bekymrede, fordi moskeer ikke blot er steder for religionsudøvelse, men også politiske platforme. Helle Merete Brix, Pluralismens Europa

Europe is changing to accomodate Islam

In Germany the number of immigrants grew from 3 million in 1971 to 7.5 million in 2000, but the number of immigrants with jobs remained more or less equal, at around 2 million. In a nutshell: the economic benefits of immigration were short-lived and marginal while the social consequences have been far-reaching and have led to a watering-down of traditional European values…. “The way immigration came about in Europe does show the economic interests behind it, even if they were all short-term gains”[..]

“It is a sign of respect if you take people’s convictions seriously and you recognise that is not obvious for different cultures to integrate. Europa has to choose for a more restrictive immigration policy. It also needs to make a more realistic assessment of how open European culture can be towards other cultures. Europe today lacks large, metaphysical ideals, self-confidence and a vision for the future. When an insecure, malleable, relativistic culture meets a culture that is anchored, confident and strengthened by common doctrines, it is generally the former that changes to suit the latter.” NRC Handelsblad interviewer  Christopher Caldwell.

Etnisk baby-boom: 8.4 mia kroner

More than 250 primary schools will have to be built over the next four years to provide places for the children of migrants, an MPs’ pressure group said yesterday.It said the schools will be needed for 67,000 children who have a foreign-born parent and the cost to taxpayers will be around £1billion. Of the extra 96,000 children who will require primary school places in 2013, 54,000 have two parents who were born abroad, and 67,000 have one foreign-born parent.Fewer than a third, 29,000, are children whose parents were both born in Britain.Immigrant baby boom’ to cost taxpayers £ 1bn in new primary school places, Hundreds of new schools needed to cope with ‘immigrant baby boom’ – research.

.

Queen’s Road Mosque og Englands 9/11

ville terror-plottet være  blevet, hvis det var lykkedes.De tre engelskfødte pakistanere er de direkte ansvarlige for, at man ikke kan tage væsker med på fly idag. Operation Overt er den største engelske efterretningsindsats siden anden verdenskrig. Den og retssagen har kostet England 135 mio. pund. Men også terror-attentater der ikke lykkes, ændres vores tænkning og vores stater. Guilty of plotting Britain’s 9/11, Airline terror trial: The bomb plot to kill 10,000 people, Mass murder at 30,000 feet: Islamic extremists guilty of airline bomb plot, British bomb plot traitors. The enemy at home our leaders must confront.

The Queen’s Road mosque in Walthamstow, East London frequented by key members of the airline plot terror cell has been a recruiting ground for Islamist extremists for more than 20 years, The Times can reveal.The mosque is currently under the control of Tablighi Jamaa. Many in Walthamstow, a London suburb at the far northern end of the Victoria Line, were shocked that the airline plot was centred there.

Norge: »Elitens overgreb på underklassen«

Interview med den norske samfundsforsker Asle Toje, “en av landets mest lovende unge statsvitere”. Han skulle have været  i DR 2 Deadline her til aften. Det sendes af tekniske grunde formentlig i morgen aften.

»Det er nok vanskeligt for danskere at forstå, hvor klam den norske offentlighed er. Vi har Europas slappeste asylpolitik, Europas mest eftergivende retspolitik, et forsvar, der ikke er sit navn værdigt, og vores børn scorer dårligere i Pisa-test end børnene i de lande, som vi giver ulandsbistand. Samtidig arbejder stærke kræfter for, at folk ikke må sige noget. «.

»Multikulturalisme mindsker vælgernes villighed til at omfordele samfundets ressourcer. Multikulturalisme er derfor ikke foreneligt med socialdemokratisme. Den hvide middelklasse vil ikke betale til en ny etnisk underklasse, hvis der ikke længere er en følelse af samhørighed. Man er altså nødt til at være norsk i Norge og dansk i Danmark«

»Fronten er ikke økonomisk. Det er et opgør mellem den kulturelle overklasse, altså dem, der har bogreoler, og den kulturelle underklasse. Taberne i de mange sociale eksperimenter, som de kulturradikale har gennemført siden 1960’erne, er nemlig den kulturelle underklasse, altså dem uden bogreoler. Da man f.eks. valgte at droppe disciplin i skolen og i stedet gik over til ansvar for egen læring, ofrede man dem, der ikke havde veluddannede forældre. Taberne er de børn, der har brug for at komme i skole for at lære, netop fordi deres forældre ikke kan hjælpe dem«.

»Det er det samme billede i retspolitikken, hvor man har lagt mere vægt på overgrebsmændene end på ofrene. Dem, der oplevede en mere utryg hverdag med vold og overfald, ja, det var den kulturelle underklasse. Kultureliten forgreb sig dermed på underklassens virkelighedsopfattelse. Ofrene har måttet finde sig i at høre på, at vi skulle have ondt af voldtægtsmanden, fordi han kommer fra et land, hvor han er vokset op med krig. Og det er den form for overgreb, som folk har meget svært ved at tilgive de kulturradikale«.

»Vi har brug for at få genrejst vores selvrespekt og troen på vores fælles projekt. Vi har brug for at tilbagevinde frihedsfølelsen, den frihed til at udtale os, som de norske smagsdommere har arbejdet så hårdt på at tage fra os. Norge og Danmark har det til fælles, at vi begge er samfund, som er meget monokulturelle samfund, og som meget hurtigt er blevet multietniske. Og i den proces har både de norske og danske eliter ladet sig inspirere af den britiske og canadiske idé om multikulturalisme. Men Anders Fogh forstod som den første, at multikulturalisme ikke er foreneligt med socialdemokratismen«. Politiken:  »Fogh er en af Skandinaviens største statsmænd«

Diskret deportation: 10.000 irakere

Her må være et marked for Kirkeasyl. De kan ikke lade Vänsterpartiet være ene om at spænde ben for Tobias Billström.I årevis vi ventet, at når en svensk regering en dag så skriften på væggen og blev tvunget til at handle, ville det ske administrativt. I det stille, uden at blande befolkning eller lovgivning ind i sagen. Ligesom dengang man begyndte med ændringen af landets demografi, der som man ved er  langt mere gennemgribende end i Danmark. De færrreste af dem der er kommet har asylgrund, de tager pladsen op for ægte flygtninge, men den virkelige bombe under landet er familiesammenføringerne/etnisk ægtefællehentning, som i 2008 kom 33.184. En veritabel kædekolonisering af landet hvor prognosen for i år lyder på 51.000 (!) Vil Billström også stoppe det administrativt ? Da Danmark nåede sin smertegrænse for familiesammenføringer i 2001, kom der 12.500. Som man ser, kunne kun 6000 asylanter til Sverige i 2008  blot tilnærmelsesvis identificere sig:

Enbart fyra procent av dem som sökte asyl i Sverige under 2008 uppvisade giltig passhandling vid ansökningstillfället. Under behandlingen av de 30.447 asylärendena valde blott 21 procent att uppvisa någon form av identitetshandling före avgörandet. SvD og Merith Wager.

Sverige vil sende over 10.000 afviste asylansøgere retur til Irak. De første 323 er allerede sendt afsted. 45.000 irakere er kommet til Sverige. »Vi har lavet en hjemsendelsesaftale med Irak, og da vi er et retssamfund, skal den opretholdes. Hvad der så sker med dem, når de ankommer til Irak, er ikke vores ansvar, men den irakiske regerings«, siger den svenske migrationsminister, Tobias Billström, til Politiken. Sverige tvangsudviser irakere på stribe, (Frankrig udviser 17.000 illegale)

Hur får man paranoida makthavare att ändra sig?

“Trots att invandringen leder direkt in i socialbyråerna så påstår de ansvariga politikerna ideligen att denna folkvandring, som vi aldrig bett om, är lönsam för vårt land………Kom ihåg att massinvandringspolitiken aldrig varit folkligt förankrad i ett allmänt val.”

Under de senaste 40 åren har det gjorts flera opinionsundersökningar varje år, vilka ställt frågor om svenska folkets inställning till invandring, invandrare och den förda invandringspolitiken. Alla dessa opinionsundersökningar har klart och tydligt visat att en majoritet av svenska befolkningen inte velat ha den typ av invandring som makthavarna tvingat på dem under lång tid. I Statistiska Centralbyråns ((SCBs) återkommande frågor var det t ex högst 9% av de tillfrågade som var positiva till att öka invandringen. Detta faktum borde väl leda till någon form av eftertanke hos riksdagspartierna. Men, ack nej, inte i Sverige. Istället för att följa folkets önskningar och minska på invandringen så har man gjort precis tvärtom. Ökningen är så stor idag att svenskarna i Malmö snart är i minoritet i sin egen stad.

Fortsæt med at læse “Queen’s Road Mosque og Englands 9/11”

The Rise of Salafism in the Netherlands

Men det virkelige problem, det er Geert Wilders’ tone? (LFPC)

Radical Islam, and especially Salafism, are gaining ground in the Netherlands and Europe, the AIVD [hollandsk PET] says in its report (published in the fall of 2007; pdf here). This can lead to a disruption of relations among Muslims and between Muslims and non-Muslims. Radicalization, polarization, and social isolation are a result of this.[…]

In the Netherlands, according to Minister of Home Affairs Guusje ter Horst (PvdA, Socialists), there are between 20,000 and 30,000 people susceptible to the radical ideas of Salafism. Of these, 2,500 are “‘potentially activist”. The Minister reported this during a consultation with Parliament. […]The Rise of Salafism in the Netherlands

«Jeg tager en pause fra Politiken. Jeg kan ikke holde den ud«

“Da jeg boede i Taastrupgaard, var der ingen indvandrere i opgangen. I dag er der kun indvandrere. Der var ingen indvandrere i min skoleklasse. I dag er der kun indvandrerbørn på den skole. De mennesker, jeg taler med, lever sammen med flygtninge og indvandrere, som fucker deres liv op: i sportsklubben, i skolen, i alle mulige sociale sammenhænge. Og det er de rasende over. Men de får at vide, at det må de ikke være, at de skal holde op med at være racister. Den holdning irriterer mig helt grænseløst, og den kommer ofte fra De Radikale. De mangler i den grad social empati. De Radikales ‘overhumanisme’ pådutter andre, at de er dårligere mennesker. Jeg tager en pause fra Politiken for tiden. Jeg kan ikke holde den ud.”

Den tidligere radikale leder, Marianne Jelved, invitererede engang Sass hjem til sig for at forstå, »hvad der foregår i hovedet på ham«. Ifølge Jelved forråder han sit gamle parti.

»Han repræsenterer et socialdemokratisk syn, der undrer mig meget,« siger hun: »Socialdemokratiet og De Radikale har haft et fælles udgangspunkt om forpligtelsen over for de svageste. Det er den gruppe, samfundet først og fremmest skal tage hensyn til. De svageste er flygtninge og indvandrere på kontanthjælp. Men Sass mener, at hensynet først og fremmest skal gælde hans egne kernevælgere, der er irriterede på eller nervøse over de svageste i forhold til der, hvor de bor eller arbejder.«

Sass Larsen: »De Radikale har aldrig haft et virkeligt indtryk af de faktiske sociale forhold for de dårligst stillede. Jeg tror ikke, at De Radikale har været ude hos mennesker med lave indkomster og se deres husholdningsbudget. De vil ikke erkende, at humanisme er en praktisk afvejning. Hvis konsekvensen af ens humanisme er , at det ødelægger en masse menneskers tilværelse og sociale muligheder, så er det da noget, man må tage hensyn til. Der er ingen frelse i at gøre noget godt for nogen, hvis man dermed ødelægger tilværelsen for andre .«Henrik Sass Larsen, Politisk ordfører, S (Jern Henrik, Martin Krasnik interview, Weekendavisen, E-avis side 14,  4.9.2009)

Som man kan se er de Radikale gået i gang med at ødelægge sig selv, nu de pt. ikke har andet at øve hærværk imod: De radikales unge håb blæser på taburetterne. Vi ønsker dem held og lykke. Udsæt ikke til i morgen, hvad I kan gøre  i dag:

Vælgermarch fra de Radikale

Hvis der var valg i morgen ville kun 42 procent af de, der stemte radikalt ved sidste valg, sætte deres kryds ved liste B. En farlig udvikling for partiet, der allerede har fået halveret sin folketingsgruppe ved valget i 2007. Sker det igen ved næste valg, truer spærregrænsen. 6 ud af 10 vælgere, der stemte på de radikale ved det seneste folketingsvalg, har vendt blikket mod et andet parti – eller aner ikke, hvor de skal sætte deres kryds. En katastrofal situation for Det Radikale Venstre, der stadig drømmer om den totale magt som tungen på vægtskålen på midten af dansk politik. Overraskende nok er det de rødeste radikale, der nu tager flugten til den rene vare i SF og S. De to partier står for henholdsvis 32 og 26 procent af stemmetyveriet fra de radikale, mens kun 14 procent af de frafaldne radikale vælgere er vandret til V, K eller DF. Resten er i tvivl. Det viser en analyse foretaget for Ugebrevet A4 blandt 270 vælgere, der stemte på de radikale ved det seneste valg til Folketinget. LO´s Ugebrev

Pakistan og Bangladesh: Upåagtet folkemord

Engang imellem bevæger vi os langt væk fra sædvanlige græsgange og kigger på forholdene i kulturer der ikke har mange ligheder med vores, men som er nødvendige referencer hvis vi skal prøve at fremskrive mulighedernes spillerum i et Europa med stigende islamisk islæt. Udviklingen i hhv. Indien på den ene side, og Pakistan og Bangladesh på den anden, bør vække til eftertanke, så meget desto mere fordi apologeterne ikke kan opstille positive modeksempler. Det er rigtig skidt hvad der sker og er sket i Pakistan og Bangladesh, og man leder forgæves efter noget der kan sikre os mod en lignende udryddelse på sigt. Artiklen her fra Seoul Times er i øvrigt også bemærkelsesværdig ved at være usædvanligt direkte og befriet for politisk korrekt indpakning. Ligger Sydkorea ikke under for politisk korrekthed og dhimmificering? (LFPC).

The nation of Bangladesh is witnessing Islamization, just like Afghanistan in the distant past and currently now in Pakistan. It is clear that the Indian sub-continent flourished under both Hinduism and then Buddhism which came afterwards. Both faiths nurtured the very fabric of society but invading Islamic armies and the partition of India was one disaster after another.[…]

If we look at the plight of Hindus in Bangladesh and Pakistan then it is clear that millions of Hindus have fled both nations because of systematic persecution. The consequences of partition are clear and the same applies to the nature of both dominant faiths. After all, the Islamic population remains vibrant in India because of the nature of Hinduism; however, the Hindu population is in freefall in both Bangladesh and Pakistan because of the nature of Islam and its theory of superiority, dhimmitude, and inequality in law which is sanctioned by Islamic Sharia law.[…]

Amalendu Chatterjee, HRCBM director, pointed out that the Hindu population was over 30 per cent in the 1940s in what was to become Bangladesh, however, today it is a mere 11 per cent.[…]

The current reality is simple, in Pakistan the Hindu population is in complete freefall because only around 1% of the population is Hindu and now Islamization is taking place in Bangladesh. At the same time the Muslim population in India remains strong and vibrant. Therefore, it is clear that state sanctioned policies, Islamic radicalism and persecution is to blame and once more we are witnessing the reality of Islam in action.[…]Bangladesh Destroys Hinduism, Buddhism

Rosengård udfordrer nationalstatens suverænitet

Skarpere og mere fortættet kan en forsker ikke formulere sig. Nu står det i et tidsskrift, men det burde have stået i en stor morgenavis. Carlbom har boet i “Landet Annorlunda” i tre år. Først på året kom Josefin dos Santos og terroreksperten Magnus Ranstorps rapport: “Hot mot demokrati och värdegrun”, der beskriver bydelen som en sikkerhedstrussel. Det var politisk sprængstof. Svenske islamologer gik benhårdt efter budbringeren Ranstorp, for eksempel i “Rapporten om Rosengård en vetenskaplig skandal“.

Aje Carlbom – 7. september, 2009

Det er mulig å leve et i alle vesentlige henseende arabisk hverdagsliv i Malmö, med alt det innebærer av å snakke arabisk, plassere sine barn i skoler med andre arabiske barn, og omgås med andre arabere. Slike etniske parallellsamfunn utfordrer de nordiske nasjonalstatenes suverenitet. “Eliten” innen massemedia og politikk fortrenger spørsmål som handler om landet skal begrense innvandring eller hvor stort antall innvandrere samfunnet tåler.

Fortsæt med at læse “The Rise of Salafism in the Netherlands”

Mellemspil: Oupptänklig musik

statens 038

(Edward Weie, Faun og Nymfe , 1940, foto Snaphanen)

Sveriges  Radio har et program, vi ikke har haft i Danmark siden først i halvfemserne, Stefan Wermelin. Jeg er fast lytter. Det spiller al slags  populærmusik, men kun den slags man ikke kan høre andre steder, og meget af det har man aldrig hørt før. Nyt som gammelt. Altså lige det modsatte af DR og kommercielle kanaler, der går ud på ikke at forstyrre ørerne og den evige søvn med noget, som er ubekendt  og uhørt. En rigtig dårlig forretningsstrategi og  det der burde være en typisk public service-program. Det er det så ikke i Danmark. Oupptänkelig, det giver  næsten sig selv, alligevel er der næsten igen andre google hits  på det end netop Stefan Wermelins, måske er ordet også oupptänkeligt, så Wermelin selv har fundet på det ? Vi har vist ingen direkte parallel  på dansk. Bogmærk Wermelin, hvis du vil høre noget du ikke har hørt før. Noget er skidt, noget er godt og noget er virkelig langt ude. Han kan godt lide excentrisk musik. Jeg fik ham engang til at spille  fra Scott Walkers album Tilt, Farmer in the City.

Jeg er som jo helt enig med Georg Metz i næsten alt hvad  han siger  om Danmarks  Radio. Forleden havde Agenda inviteret sig til at se TV avisen med ham, og alle hans kommentarer var jeg også enig i. Næsten alle europæiske public service nyheder er bedre og mere befriet for Maren i Kæret og livsstilsstof. Udsendelsen hed “Du bringer mit pis i kog“, så man kan nok regne ud at pissekunstneren Uwe Max Jensen er med, og han er næsten alvorlig hele tiden. Den er værd at høre.

Fortsæt med at læse “Mellemspil: Oupptänklig musik”

Alt skrider

Kasper Støvring skriver videre på sit blogindlæg i en dyster kronik. “Vi var leoparderne, løverne; det bliver sjakalerne, hyænerne, der kommer i stedet for os”, som vi lader Giuseppe Lampedusa sige i indlægget ovenfor. I Sverige nedenfor går det over, men når det kommer tilbage, bliver det en tand værre:

Alt skrider, og det betyder, at alting eskalerer, og at kulturkonflikter som ovenstående når som helst kan bryde ud igen. De er latente konflikter, og den næste konflikt bliver værre end den foregående, skriver Kasper Støvring.

Mit seneste indlæg på min blog her i avisen har på kort tid fremkaldt adskillige reaktioner. Jeg må have ramt noget, så lad mig derfor i det følgende prøve at fremstille og udbygge mine synspunkter. […]
Grupper af venstreradikale autonome og uintegrerede indvandrere med muslimsk kulturbaggrund er ved at ødelægge landets større byer. Vi er nogle, der har taget konsekvensen og flyttet på landet. Man skal bestemt have stor respekt for de mennesker, der bliver og forsøger efter evne at gøre noget ved problemerne. Spørgsmålet er bare, hvor længe man vil lade sine børn undgælde for det multikulturelle eksperiment.

Politiet søger med sved på panden at dæmpe gemytterne og henviser til, at der ikke er mere uro end tidligere. Politiets opgave er jo at skabe ro, og her kan retorik være en del af løsningen, og statistik over vold er notorisk vanskelig at tolke på grund af de mange mørketal. Hvad der står tilbage er dette: Der er sket en eskalering udi brutalitet, når selv politiet angribes med skydevåben. Kronik: Den molekylære borgerkrig

»När ska det sluta?«

spørger Gøteborgs Posten afmægtigt om optøjerne i forstæderne der har varet næsten uafbrudt siden 13 august. Formentlig aldrig, andet end måske temporært. Man skal være religiøs, for at tro det slutter helt, dvs. købe den officielle ortodoksi, at det “är en klassfråga“. Men man kunne dog begynde med at bure forbryderne inde i stedet for at invitere til bekymringssamtaler. Politiet har “lugtet en rotte”, men kan næppe sige  mere end dette:

Det borde finnas andra saker [än visitationer] att lägga som grund för oron i förorterna. Men vill man att detta skall vara den tändande gnistan, så blir det förstås det. Jag är förvånad över att man skyller på just detta, särskilt eftersom det har varit oroligt i området med larm om skottlossningar och skadegörelse ända sedan i våras.

ScreenShot003

Nya bilbränder i Göteborgs förorter.Dörr sprängd i lägenhetshus i Göteborg, Flera greps efter bärsärkagång i Göteborg.

Bent Blüdnikow anmelder Gunnar Ekberg

Gunnar Ekberg havde et nært samarbejde med ikke mindst Jan Guillou, og det er ikke et smukt billede, der tegnes af den fanatiske Guillou, der helhjertet støttede de mest ekstreme blandt den palæstinensiske bevægelse. Det er ikke blot billedet af propagandisten Jan Guillou, der dukker frem i skildringen, men også af den farlige aktivist. Gunnar Ekberg beretter, at Jan Guillou allerede i 1969 var i København sammen med den ledende palæstinensiske aktivist David Kaloti på en mission for PFLP for at fotografere sikkerhedsforholden e ved El Al-fly. Det fremgår også af bogen, at Jan Guillou sammen med Göran Rosenberg i 1970 var i Israel for at inspicere Tel Avivs lufthavn for PFLP.

Gunnar Ekberg fortæller også, at han selv og Jan Guillou ved flere lejligheder havde kontakt i København med folkene i Kommunistisk Ungdoms Forbund (KUF), altså de folk der blev kernen i Blekingegadebanden. Ekberg skriver: »Jan havde også kontakt med KUF, Kommunistisk Ungdoms Forbund, hvilket var interessant, fordi organisationen havde nær kontakt med PFLP, et samarbejde som efterhånden fik et hemmeligt og konspirativt indhold.« Hvor tæt forbindelsen mellem Jan Guillou og Appels folk var, skriver Gunnar Ekberg ikke om, men at Appel-gruppen havde gode kontakter til svenske ligesindede fremgår flere steder i bogen. Men Ekberg var også selv flere gange i forbindelse med Appel-gruppen: »Jeg nåede et hurtigt besøg i København for at besøge KUF efter sommeren. Det var interessant. De talte mere om at danne hemmelige celler og at arbejde med kurerer og hemmelige meddelelser end om ideologi. Vi udvekslede en del information, og de spurgte, om jeg ikke skulle ned og besøge PFLP snart.« [..]

I Sverige er der en skyhed i pressen oven på publiceringen af Gunnar Ekbergs bog. Ingen tør gå rigtig til Jan Guillou, der er en slags ukronet debatkonge i folkehjemmet Sverige og i øvrigt netop har udgivet endnu en selvbiografi, hvor han intet afslører. Gunnar Ekbergs historie er en del af den mest dramatiske fortælling om Den Kolde Krig, der viser, at selv i det pæne socialdemokratiske folkehjem foregik der skumle og farlige ting. Berlingske: Spion blandt fanatikere

Det sidste har Blüdnikow sandelig ret i. Der er kommet lidt flere anmeldelser:  De ska ju ändå dö. Tio år i svensk underrättelsetjänst. Osannolika berättelser om den svenska vänstern. Ingen går som Världen Idag gjorde i dybden med Guillous påståede KGB forbindelse: Boris Grigorjev, f.d. sovjetisk underrättelseofficer i Sverige: ”Guillous avslöjanden gjorde stor nytta för oss.”

Gunnar Ekberg: ”De ska ju ändå dö. Tio år i svensk underrättelsetjänst”, De ska ju ändå dö. Tio år i svensk underrättelsetjänst.
Osannolika berättelser om den svenska vänstern

Kunsten at holde kæft

Fra valget i 2006 og frem, første Mona Sahlin den røde blok stort over den regerende  alliance i lang tid. Frem til foråret havde svenske socialdemokrater stadig over 41  % af stemmerne uden rigtig at have gjort noget for det. Så lancerede Sahlin, Ohly og Wetterström  et fremstød, lidt lig det Thorning og Søvndal netop  har gjort, og straks begyndte SAP ´s tal at vige kontinuerligt. Nu har Sahlin ikke sagt et kvæk i flere måneder, så styrtdykket er stoppet og partiet har stabiliseret sig på omkring 32 procent, men Alliancen fører stadigvæk, hvis de vil bruge  Sverigedemokraternes stemmer. Hvad har Sahlin lært af det ? Ingenting, for nu skal der satses igen (Rød-grön.se) :

För Sverige var ett föregångsland, ett föregångsland för jämställdhet, ett föregångsland för jämlikhet. Nu är det ett skattesänkarland bland andra, men högre arbetslöshet än vad EU-genomsnittet är.

Vi andre tænker, at Sahlin dårligt kan undgå at blive den første S partileder i mands minde, der ikke bliver statsminister. Ikke engang partiets egne, til døden tro kernevælgere har hende som andet end tredje valg. Herhjemme synes Sohn-Søvndal at have perfektioneret kunsten at holde  kæft, når det behøves og når de genkender et decideret ikke-emne: SF-top tavs om asylsag, så deres chancer for bingo er nok bedre end Sahlins. Det må være surt for rigtige skakspillere at skulle trækkes med en glad amatør som Kristen Touborg, hvis hæderlige bondemoral byder ham at sige hvad han tænker. Wager: ”Ett år kvar till valet”. Pittelkow: Løkke vinder næste valg.

Burka: Et dybt had til kvinder

Martin Krasnik interviewer Mona Eltahawy:

»I har perfektioneret kvinders rettigheder. Jeg forstår ikke, at feminister i hele Skandinavien ikke instinktivt kan se, at den skal forbydes,« siger Mona Eltahawy.

Fortsæt med at læse “Alt skrider”

Christopher Caldwell: Islam and Europe

“Things fall apart; the centre cannot hold”

Borgmesterens beundring for Taliban, der måske ikke har fået togene til at køre til tiden, så dog har skabt ro på hjemmefronten, er grotesk, men er jo ikke væsensforskellig fra den lallende beundring for den kultur der tillader kvinder helt frit at vælge at iklæde sig et mobilt fængsel. Sideløbende med denne udmelding fra et Storbritannien i frit fald, kører en ophedet debat mellem ‘feministen’ Naomi Wolf og onde, højreorienterede bloggere der mener hun og andre groft har svigtet muslimske kvinder. Man kan i hvert fald anskue situationen fra en socialdarwinistisk vinkel: I mødet mellem en kultur der kun kan give efter, og en anden der storskrydende hævder egne værdier, er der én oplagt vinder. Og naturen skyr et tomrum (LFPC).

Doncaster mayor Peter Davies has courted controversy with his outspoken remarks. His refusal to bow to political correctness has already won Peter Davies plenty of plaudits.

But the new mayor of Doncaster, who has been praised for his outspoken approach, has received less support for his latest suggestion that we could all learn something about family values – from the Taliban. Mr Davies claimed that under the Taliban, Afghanistan had an ‘ordered system of family life’.

He said: ‘The one thing that can be said about the Taliban is that they do have an ordered society of some sort and that they don’t have hundreds of cases of children under threat of abuse from violent parents as we do in Doncaster.’ […] New mayor tells town: ‘We could all learn something about family values from the Taliban’ W. B. Yeats: The Second Coming (1920)

Vi har set fremtiden, og bror, den er ….

Et af tidens største mysterier for mig kan formuleres: Hvorfor går medierne ikke i gang med at afdække mulighedernes spillerum med hensyn til den stigende forråelse af det offentlige rum som enhver kan iagttage, med trusselskulturen, med intimideringen af og volden mod demonstranter til højre for SF, med eftergivenheden (ungdomshuset, Hyskensstræde, halal i skolen)? Hvorfor er medierne så apatiske i forhold til de store linjer, når det nu drejer sig om vores alle sammens fremtid? Hvorfor presser vælgerne ikke mere på samtlige partier for fremadrettede initiativer og ubehagelige sandheder på bordet, hvorfor er det ud over Dansk Folkeparti kun enere som Karen Jespersen og her Søren Pind der går tæt på virkeligheden?

Kvalificerede bud på fremtiden kan bl. a. fremsættes ved at kigge på lande hvor det uvæsen som Pind beskriver er længere fremskredet end her, som i Tyskland. Man får også her et fingerpeg om hvor meget en politistyrke der formentlig kan fare en hel del mere umisforståeligt frem end her, egentlig kan udrette. Eksemplet Tyskland synes at bekræfte Pinds bange anelser om de kommende år, for her er de venstrenihilistiske stormtropper stadig en pestilens der ikke sådan er at banke ned (LFPC).

[…] Vi ser autonome operere professionelt i disse miljøer, og medvirke til at skabe en ekstremistisk retfærdighedsfølelse, der truer hele det fundament vort demokrati opererer på. De selvsamme mennesker er helt evident på randen af at føle, deres kamp legitimerer at krænke lovene og retsstaten – og mange krænker da også loven. Deres kamp, mener de, er mere retfærdig end det til enhver tid siddende flertal i Danmark – og særligt, når der er tale om mennesker, disse røde falankser smagfuldt afmenneskeliggør med tilråbene “nazisvin” mm.

Der er en ekstremisme i luften – en ekstremisme som sådanne politikere som Søvndahl og andre, der har understøttet deres kamp f.eks. ved Brorsons Kirke, næsten med sikkerhed inden længe vil komme til at forholde sig til. Jeg siger det, fordi denne periode vi gennemgår så snublende minder om slutningen af 60erne og begyndelsen af 70erne. Også dengang mente en minoritet sig berettiget til at sætte sig ud over demokratiet, og bl.a. voldeligt tage til genmæle. De autonome har allerede gjort det i Københavns gader. Og myndighederne har gjort det værste de kunne gøre i denne situation – nemlig givet efter. […]

Mærk mine ord: De næste to år vil blive værre end det vi har set endnu. Fordi nogen ikke vil acceptere dette lands lovformelige regering. Og vil ty til midler, vi har set da autonome og indvandrerbander på hvert sit tidspunkt rykkede ud og satte København og for de sidstes vedkommende en række andre byer i brand. […] Søren Pind: Danmark er ikke til salg

It was an orgy of violence against the police: about a thousand totally unleashed blackhoods raged in street battles. They threw stones, bottles, heavy firecrackers — and injured fifty police officers. […]

Malte Griese (24, Police sergeant, €1800 net) was hit by a bottle: “Suddenly I felt a burning pain, blood ran down my neck. I had to be taken to the hospital. Fortunately, the cuts were not very deep. One wonders what goes on in their heads to do this!”

Pophal Frank (36, Police Sergeant first class, €2000 net, has children): “They threw pieces of broken mirrors at us like Frisbees. The atmosphere at such operations is becoming increasingly aggressive, the inhibition level ever lower.“

It’s hard to grasp, but the left-wing politician Christiane Schneider (61) [a Socialist, in the eighties a supporter of the left-wing terror organization Rote Armee Fraktion, favors the protection of illegal migrants and is now on the Hamburg city council for “Die Linke”, the political successor of the DDR] blamed the cops for the excesses during the riots. She spoke of “unprovoked police violence” against “peaceful demonstrators” and called a special meeting about the “excessive use” of violence … by the police.

Joachim Lenders, National Deputy Chairman of the German Police Union: “The statements of Mrs. Schneider are totally unreal. Our police only respond to attacks of violence!” Ich halte für 1800 Euro den Kopf hin (engelsk oversættelse på Gates of Vienna: We stick out our necks for €1800 a month )

Patrick Sookhdeo: Tro, magt og territorium

PÅ nettet er der  opsåtet et vrangbillede af Sookhdeo som en slags ekstremist. Han er alt det modsatte. En hæderlig forsker, og dybt troende kristen og en moderat der med egne ord “ikke vil ersatte den ene ekstremisme med den anden”. Han talte  om BNP i England.

This is a substantial interview which lasts in total for 1hr 28 min. where Dr Sookhdeo speaks passionately about a wide range of issues. A brief history of Dr Patrick Sookhdeo’s family background, Islamisation in Britain, What draws Muslims to Christianity, Islam: is it just a faith or is there a political ideology?, Recent contoversy over the book “Global Jihad” Islamic apostasy; Blasphemy laws; Iraqi Christians. Video Dr Patrick Sookhdeo interviewed for the program “World in Focus” on 14.04.09.

Tågen letter over “Arctic Sea”

Så meget den nu kan og pirateriet ved Øland begynder at give en slags mening. Der er  masser af artikler, men det hele rummes  i denne Times-artikel. Rusland og Israel vil selvfølgelig afvise historien som opspind:

A cargo ship that vanished in the Channel was carrying arms to Iran and was being tracked by Mossad, the Israeli security service, according to sources in both Russia and Israel. The Kremlin has consistently denied that the vessel was carrying a secret cargo. It claims the ship was hijacked by criminals who demanded a £1m ransom. The official version was challenged by sources in Tel Aviv and Moscow who claimed the ship had been loaded with S-300 missiles, Russia’s most advanced anti-aircraft weapon, while undergoing repairs in the Russian port of Kaliningrad. Mossad, which closely monitors arms supplies to Iran, is said to have tipped off the Russian government that the shipment had been sold by former military officers linked to the underworld.

“Once the news of the hijack broke, the game was up for the arms dealers. The Russians had to act. That’s why I don’t rule out Mossad being behind the hijacking. It stopped the shipment and gave the Kremlin a way out so that it can now claim it mounted a brilliant rescue mission.” According to Israeli military sources, Israel received intelligence that weapons bound for Iran were being loaded in Kaliningrad, a port notorious for gun runners. “A decision was then taken to inform the Kremlin,” said the source. Had the S-300 missiles been delivered, Iran would have significantly strengthened its air defences. An Israeli air force source said that in the event of an attack on Iranian nuclear installations, such missiles could increase Israeli casualties by 50%. Channel pirate ship carried arms for Iran, Russia ship mystery editor flees to Thailand.

Dansk advarsel

Dersom Frp vinner valget i Norge, vil det være starten på den samme lange ørkenvandringen venstresida i Danmark har hatt, advarer Jens-Martin Eriksen.Jens-Martin Eriksen mener venstresida tar feil når den hevder at den undertrykte alltid har rett. I dag, to uker før valget, kommer den danske boka «Adskillelsens politikk» i norsk utgave. Den er utstyrt med et nyskrevet forord med et klart budskap til norsk venstreside: Dere må besinne dere på opplysningen – igjen.

Fortsæt med at læse “Christopher Caldwell: Islam and Europe”

Danmark hædrer sine faldne soldater

flag 014

Første flagdag for de faldne: Min ven historikeren sagde, da vi  så alle flagene på gaden og på busserne. “Det er godt nok. Det er ikke sundt for et land, helt at glemme hvad det vil sige at være i krig.” Om Afghanistan nu er den rigtige krig, har man sandelig nok lov at tvivle på, men så langt har han sikkert helt ret. Soldaterne fortjener al  hæder og opbakning, og det synes de da også at få fra befolkningen. Prøv at se gadeinterviews fra København i svensk TV 8 reportage: VÄRLDEN I FOKUS: Danske soldater dör i Afghanistan:

The point of withdrawal is not to stop destroying America’s active enemies in Afghanistan or elsewhere; this can continue from worldwide bases, or “lily pads,” as necessary, as retired Army Maj. Gen. Paul Vallely argues. The point of withdrawal is to stop trying to create an American ally out of Shariah-supreme Afghanistan, something we attempted at great expense in Shariah-supreme Iraq, and failed. Of course, what animates and drives most conservatives today is their vision of Iraq as a “success,” and their desire to repeat that “success” in Afghanistan. What has become increasingly clear to me, however, is that an infidel nation cannot fight for the soul of an Islamic nation.This, in effect, is what our “nation-building” troops have been ordered to do both in Iraq and Afghanistan. Let me rephrase: An infidel nation can indeed fight for the soul of an Islamic nation. It just can’t win it. Diana West: Clarity growing on stakes for U.S. in Afghanistan

Ramsdal-gate: Forhold der skriger til himlen

Jeg vil godt på dette tidspunkt fremsætte en lille lægmandsprofeti: Den aggressive konfrontation der udspilles i disse dage og timer mellem fløjene i sagen om Per Ramsdal og besættelsen af Brorsons Kirke, er blot ét brændpunkt. Der vil komme et utal af lignende situationer i de kommende år. Vi er vist alle så meget oppe på mærkerne i forhold til den afgrundsdybe konflikt der splitter hele den vestlige verden, at enhver ny manifestation får os alle til øjeblikkeligt at indtage vores respektive pladser på barrikaderne.

For mit vedkommende er tidspunktet kommet til at gøre status over de for mig helt uacceptable anstødsstene i sagen om Ramsdal og kirkebesættelsen.

* Det hører ingen steder hjemme at prøve at tage patent på godheden og anstændigheden. Senest set i et frastødende forsøg fra Ramsdals præstesupportere på at afvise den pinligt afslørende optagelse som BT lavede af en telefonsamtale med pastoren.

* Indsnævringen af den overordnede problematik ved den refleksagtige henvisning til lignelsen om den barmhjertige samaritaner. Ramsdal-fløjens fokus på deres egen barmhjertighed i en konkret situation (nogle aktuelle, nødstedte mennesker) er ikke hele historien. Der er som bekendt også spørgsmålet om konsekvenserne af indtaget af disse mennesker for det danske samfund. Ramsdal & co. må høre op med denne indsnævring: De må forholde sig til forholdene i ghettoerne; til den kendsgerning at de selv med denne argumentation i sidste ende ville havne i en situation hvor de må afvise mennesker, og at det derfor altid vil handle om grænsedragninger; til de økonomiske og sociale konsekvenser ved uhæmmet optag af folk der vil udgøre en økonomisk belastning.

Kort sagt: Samaritaner-analogien er perfekt til at profilere egen ‘godhed’, og at manipulationen er lykkedes skyldes fortielsen af de afledte konsekvenser.

* Forbindelserne mellem Ramsdal/Kirkeasyl, og venstreekstremister som tæskeholdet “Antifascistisk Aktion”. Mere skærende hykleri i denne sag er svært at forestille sig: Stormtropper med kasketter prydet med dødningehoveder står for ‘ordenshåndhævelsen’ når de anstændige marcherer (LFPC).

Mursten

Socialdemokratiets linje er på ingen måde “moderat”. Den er gallopperende suicidal i sin ekstremisme. Tydeligere eksempel på at den selvpålagte blindhed er effektiv – de ved ikke hvad de taler om – får man næppe. Tror Jensen at der er nogen måde at garantere at der prædikes “tolerance” og “respekt”, helt uafhængigt af og i modstrid med islams solidt etablerede dogmatik? Tror han som udgangspunkt at imamer er ligeså harmløse som bestyrere af bankospil, og hvis bare man finder en flinker fyr med de rette floskler på læben, så går det alt sammen? Og har han gjort sig den mindste overvejelse over hvad han skal stille op hvis aktiviteterne indenfor “murstenene” ikke lever op til hans ønsker?

[…] »Jeg kan godt forstå bekymringen om, hvor pengene kommer fra. Men vi må også huske på, at det vigtige jo ikke er, hvem der betaler murstenene, som moskeen er bygget med. Det vigtigste for mig er, at de religiøse budskaber, der forkyndes i moskeen, gøres med respekt for København og den tolerance, vi ønsker i byen«, sagde Frank Jensen torsdag til Jyllands-Posten. […] Frank J. støtter moderat linie i moskesag

Integrationsborgmester Jacob Hougaard, der ellers har været indbegrebet af virkelighedsfortrængning ved hjælp af plusord, ser ud til at være nået et forsigtigt museskridt videre – han kan i det mindste se problemerne ved stormoskéens finansiering som sagerne står nu. Om der går en prås op for ham når han hen ad vejen opdager at der aldrig vil kunne findes økonomisk støtte fra kræfter i den muslimske verden der eksplicit, umisforståeligt og troværdigt bekender sig til demokrati på ubestemt tid, det må vi vente og se (LFPC).

“Eurabia” jämförs med konspirationsteorier

Västeuropa hotas av en muslimsk invasion. Muslimer kommer hit, föder många barn och tar över västerländska samhällen inifrån. Europa blir odemokratiskt, anti-amerikanskt och antisemitiskt. Kristna och judar förtrycks. Så lyder kärnan i Eurabia-teorin, som blev populär i USA efter den elfte september 2001. Tanken om Eurabia är en klockren konspirationsteori. Den är inte särskilt trovärdig, säger islamologen Jonas Otterbeck, verksam vid Lunds universitet och Malmö högskola. Han jämför Eurabiateorin med gamla antisemitiska föreställningar om hemliga judiska maktnätverk. Sydsvenskan

Fortsæt med at læse “Danmark hædrer sine faldne soldater”