11
maj
Seneste opdatering: 11/5-20 kl. 1641
14 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Troede folk virkelig på revolutionen dengang? Efter Gud, ja hvad kom der så…? En ny gud i menneskelig skikkelse, intet mindre.

Af Palle Almindsø

Efter Gud – Det 20. århundredes fortabte generationer og meningsløsheden af Henrik Jensen.

Med sit vanlige afsæt i (efterveerne dvs granatchok og traumer efter ) 1. Verdenskrig laver Henrik Jensen generationsanalyser for de tiår, der følger efter krigen. Fx 50´ernes reaktionære tavshed efterfulgt af de glorværdige 60` hvor verden voksede. Med hovedfokus på 60`erne.

Ikke mindst 1968, som i eftertiden har opnået nærmest kultstatus i en sådan grad, at det for mange især kultur- og meningsdannende personer er blevet det altafgørende år(ti), som har afstedkommet alt det andet som århundredet har budt på af gode ting, fri kærlighed, den grænseløse livsudfoldelse, opgøret med borgerlighedens liguster-fascisme, autoritets- og traditionsbruddet, hovedsaglig fra de venstreorienterede ateister som i dybet var forkælede unge, der blot søgte grænser, den glade selvudfoldelse efter devisen: Har du lyst har du lov, du har selv svarene på alle de store spørgsmål inden i dig.

Finn Ejnar Madsens totalitære frigørelse

Henrik Jensens bog lægger ud med et ikonisk møde mellem en af statens hellige institutioner som her Københavns universitet og en ung mand, Finn Ejnar Madsen (1943-2004) som fik overladt talerstolen af universitetets rektor Mogens Fog, hvorfra han kunne stå og udbrede sig om den totalitære frigørelse fra enhver begrænsning.

To generationer spillede ud, rektoren der var tidligere DKP´er og nu repræsentant for et af samfundets højest besungne institutioner og den unge Finn Ejnar Madsen der repræsenterede den grænsesøgende og revolutionsbegejstrede nye generation, for hvem emancipation, grænseoverskridende selvoptagede kamp mod det borgerlige samfunds begrænsninger – Når vi skal vurdere betydningen af det ikoniske begreb 1968, så lad os give ordet til forfatteren selv:

”1968 kan (…) anskues som en fortsættelse af den store katastrofe (1914-1945). 1968 var ikke en katastrofe i sig selv, men en del af afløbet af en meget stor katastrofe i Vesten, hvis generelle underminering af den moralske modstandskraft, ungdomsoprøret udspillede sig på baggrund af”

Ofrets Århundrede

Som jeg antydede i indledningen har Henrik Jensens forfatterskab altovervejende kredset omkring den 1. Verdenskrig og dens dybe efterveer. Stort set alt hvad der har vist sig på den dybdepsykologiske og storpolitiske scene har haft forbindelse til denne krig, hvilket han viser i sin store bog Ofrets Århundrede, hvor han bl.a. beskriver det første ungdomsoprør imod de forældre, der sendte de unge ud på slagmarkerne til et vanvittigt slagteri. Herefter blev de så henholdsvis fascister, nazister og kommunister, og vi ved hvad der siden skete.

I Efter Gud tages trådene op fra den første bog. Her i den sidste er det i høj grad selvet det handler om. Med en omfattende viden om nogle af de toneangivende filosoffer og tænkere der var med til at tegne forløbet og retningen for noget af den ungdomspolitiske oprørsånd i tiden med Sartre og Foucault som nogle af frontløberne, kommer han bl.a. ind på hjemlige personer som Ebbe Reich og Ole Grünbaum,, begge selvudnævnte profeter for de nye antiborgerlige og progressive strømninger…. Det gjaldt for alt i verden om at være med på vognen.

”Din idiot, det drejer sig om, at der er en vogn. Og så hopper man på den, hvis man er smart. Det det drejer sig om, er at være med på vognen” (Kirkeby)

Hvor vil Henrik Jensen nu have os hen efter de mange tilbageblik og sideordnede opstillinger med filosoffer og forskere der forsøger at besynge 60`erne som frigørelsens tid. ?

Pligtsamfundets vigen for rettighedssamfundet

Nogle af de vigtigste begreber for forfatteren er pligtsamfundets vigen overfor et samfund fuld af rettigheder , i gennem det meste af det 20. århundrede er der foregået en stille men betydningsfuld kamp mellem det gamle traditions- og autoritetsfunderede pligtsamfund og de nye oplevelsesarenaer hvor selvoptagede unge kunne tage for sig af retterne mens repræsentanterne for det agterudsejlede samfund stod og åbnede dørene til selvets paradis, hvor alt handlede om grænser og især om at overskride dem på alle fronter, psykologiske såvel som politiske, sociologiske såvel som menneskelige, individet har ret og står og rocker i takt med the Doors når Jim Morrison står på scenen og synger:

We want the world and we want it now!

Hvis jeg har lyst har jeg lov

Normbærende autoriteter der med eller mod deres vilje bliver skubbet ud på sidelinjen hvorfra de står og ser, hvordan drømmen om den totale frigørelse af selvet udfolder sig. Her har vi en virkeliggørelse af afmonteringen af den vertikale forståelse af pligtsamfundet som noget der nu er vigende og længe har været det overfor en rettighedskultur med mottoet: Hvis jeg har lyst har jeg lov og med en efterfølgende identitetsdyrkelse der har nået hysteriske dimensioner.

Og hvor bevægede den dynamiske selvsikre ungdom sig nu hen, og hvad med alle de spørgsmål der følger i kølvandet på denne lange proces? Ja, det forsøger forfatteren Henrik Jensen at svare på med sin bog om tiden efter Gud. Selv lægger han ikke skjul på, at han bekender sig til kristendommen, der for ham netop indeholder nogle af traditionsbærende hierarkier som det vertikale samfund er gjort af. –

Og her kan vi andre så stille os spørgsmålet, om de store migrantstrømme op gennem Europa i de seneste årtier netop hænger sammen med fraværet af sammenhængskraft og autoriteter der tør stå ved kristendommen som den religion der har bundet Europa sammen over de seneste to tusinde år ?

Efter Gud – Det 20. århundredes fortabte generationer og meningsløsheden af Henrik Jensen

0 0 votes
Article Rating


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

Subscribe
Notify of
guest

14 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Himmelblå
Himmelblå
3 years ago

I min borgerlige familie ænsede man knap optøjerne på KU, fandt dem infantile og blev først mange år senere klar over, at flere af de markante revolutionære var sønner af borgerlige samfundsstøtter. Hvordan føltes det mon, når ens søn pludselig var kaserolleklippet og stalinist? Af og til får man uventet stærkt forsinkede svar. I disse corona-dage rydder jeg op i flere generationers papirer, og uden at ville det snubler jeg over den ene hemmelighed efter den anden. For eksempel en eksklusiv tryksag, mange sider med fotografier af selskabsklædte mennesker, mange champagneglas og et smukt brudepar viet i foråret 1968. Tryksagen… Read more »

Allan Gorm Larsen
Allan Gorm Larsen
3 years ago

Jeg må indrømme at jeg ikke på nogen måde er dyrkende religiøs, da jeg mener at mange præster er lidt for glade for migranter.
Når det er sagt, så kunne jeg godt lide at vide hvad de unge danske velfærds kommunister ville sige til , hvis de levede i deres “ideologiske fædreland”, Sovjetunionen, at blive interneret på et sindssyge hospital eller i en Gulag lejr, såfremt de fremsatte kritik af “den realiserede socialisme”. Ville de så se positivt på det. MON DOG!!!.

Bitten-Kirsti Nielsen
Bitten-Kirsti Nielsen
3 years ago

.. om Gud er død, må være op til den enkelte. Måske dør Gud og genopstår igen, hver gang mennesker finder ud af, at de alligevel ikke er guddommelige. Jeg husker 68’erne som en kæmpe formløs bølge, der støjende gled forbi mit eget meget anderledes miljø. Var de revolutionære? eller var det en modebølge, en vogn for idioter, som det citeres i anmeldelsen, hvor folk kunne hoppe på, hvis de ville være med på noderne, men som skulle føre til en katastrofe for den vestlige verden. Hvem tænkte mon så langt den gang?

Nielsen
Nielsen
3 years ago

Tag lige et kig på filmen Michael Moore Presents: Planet of the Humans | Full Documentary | Directed by Jeff Gibbs

William
William
3 years ago
Reply to  Nielsen

Michael Moore er komplet værdiløs ekstremvenstrekommunist. Han er sandsynligvis betalt af den jødiske antisemit George Soros. Hver gang han åbner bøfhangaren, lyver han.

William
William
3 years ago

Fra “Barenakedislam.com” hjemmesiden i dag:

“The Danish Prison Federation has now raised the alarm about such conditions plaguing Danish prisons.

In the last survey on the populations of Danish prisons in November 2018, 50.5 percent of the inmates were foreigners or immigrants of the first of the second generation. In Copenhagen prisons, this number was 66.3 percent…Without a doubt, this has affected daily life in prisons.

Muslim prisoners are using their numbers to take control of the food other inmates are allowed to eat, and they are forcing them to participate in Islamic prayer. [Other] reports have also surfaced…”

Peter Buch
Peter Buch
3 years ago

Jeg var 13 i 1968. Talte med Flemming fra Allerød om det mange år senere 1984 ff da vi begge studerede historie på KUA. Flemming var med blandt de psykologstuderende i 1968. Dog ikke i mine øjne åbenlys dårlig påvirket af oplevelsen. Han omkom så vidt jeg ved grundet sit dårlige syn, ikke væren opmærksom på tog ved stationen i Allerød, da han gik over sporene i stedet for uden om. Jesus var om ikke fra 1968, da i det mindste en oprører mod fastlagte regler og autoriteter. At arbejde på en helligdag, helbrede folk uden at være autoriseret og… Read more »

Günther
Günther
3 years ago

De store migrantstrømme hænger sandsynligvis sammen med jordens overbefolkning. Muligvis kan jorden rumme måske 50 milliarder mennesker; men så er alle ledige kvadratmetre optaget af afgrøder, beboelse eller krigsskuepladser. Om samfundene til den tid er horisontale eller vertikale er en tom akademisk diskussion. Jo tættere vi i antal nærmer os bristepunktet for jordens bæredygtighed, desto flere maligne fysiologiske og ideologiske mutationer opstår statistisk spontant – desto vildere bliver den Darwinistiske overlevelseskamp. Civilisationernes moralske habitus synker langsomt ned på islamisk niveau, effektivt hjulpet af den sindssyge migrantstrøm. Afbryd migrant tsunamien nu, eller overvær hvorledes de vestlige værdier uvægerligt vil drukne i… Read more »

Den sendrægtige
Den sendrægtige
3 years ago

Finn Ejnar Madsen fik sine 15 minutters opmærksomhed med dertil hørende berømmelse ved den lejlighed i 1968. Siden hørte man vist ikke meget til ham i den brede offentlighed, hvilket er ganske forståeligt, når man, på Wikipida, læser om hans efterfølgende meritter. Jeg er selv en årgang 1952, og jeg betragter ud fra mine egne erindringer, med efterfølgende refleksion, læsning om den tid, og analyse,1968, som et skelsættende år, hvor det kom til et tiltrængt opgør med samfundets støvede og fastgroede autoriteter, Gud, konge og mange andre såkaldte øvrigheder. Dette til trods for at begge mine hjernehalvdele dengang, og stadigvæk,… Read more »

Peter Buch
Peter Buch
3 years ago

Der er flere lutheranske udlægninger. Så vidt jeg ved.

Tomas.
Tomas.
3 years ago

Ledsamt. 2006 fick jag veta att Finn Ejnar tråkigt nog var död. Troligen stressade det, politiskt korrekta PK samhället, etablissemanget, ihjäl honom. Hans yngste son förlorade sin Pappa alltför tidigt. Blir nog 29 år i år. / Tomas.

Poul
Poul
3 years ago

“Troede folk virkelig på revolutionen dengang?”

Nogle gjorde formodentlig, men flertallet gjorde ikke. Men det er et godt narrativ her i 2020 og brugbart som hjernevask.

Poul
Poul
3 years ago
Reply to  Poul

“og brugbart som hjernevask”

Steen-slimet viger i alle tilfælde ikke tilbage når det gælder forsøg på at hjernevaske hans kritikløse røvslikkere.

14
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x