af Tim Pallis
Kære Naser Khader
The Closing of the Muslim Mind.
Tillykke med din nye bog. Jeg har desværre ikke den luksus af tid til at læse hele din bog. Der findes så mange gode bøger om Islam, som jeg enten har læst eller ønsker at læse. For øjeblikket er jeg meget mæt af at læse om Islam. Især da jeg er ved at fordøje en meget indholdsrig bog af Robert R. Reilly med titlen The Closing of the Muslim Mind. How intellectual Suicide Created the Modern Islamist Crisis . Jeg kan stærkt anbefale den. Jeg har læst mange bøger om Islam i de sidste 10 år, og denne udmærker sig som en af de få, der giver et historisk og teologisk indblik i netop de år, som du også er interesseret i at afdække betydningen af, nemlig 900-1100-tallet.
Hellenisering af islam.
Det var for det første en tid, hvor abaside kaliffen Ja’afar al-Mutawakkil (847-861) århunderet forinden havde indført dødsstraf for at antage de mutazilittiske doktriner. Jeg skal ikke trætte dig med en beskrivelse af de mutazilitiske doktriner, men blot nævne, at det var en hellenisering af Islam med den vigtige teologiske tanke, at Koranen ikke er uskabt, men skabt. Det var en teologi, hvor der var mulighed for at tage hensyn til både åbenbaring og fornuft i Islam.
Mutaziliterne afvist.
Mutaziliterne blev smidt på porten, og den strenge gamle jurist Ibn Hanbal (d. 855) hentet ud af fængslet for at af-hellenisere Islam. Til trods for sin ortodoksi blev den arabiske filosof Al-Kindi (801-73) pisket offentligt og fordrevet fra Bagdad og hans bibibliotek konfiskeret. Kaliffen lukkede også det græsklærde visdommens hus Bait al-Hikmah.
Det var en tid, som historikeren Abu Jafar Muhammed ibn Jarir al-Tabari (838-923) fortalte om. Det blev forbudt boghandlerne, at sælge bøger om teologi (kalam), dialektiske diskussioner (gadal) og filosofi (falsafa). Forfølgelserne fik dog ikke den græske tanke blandt mutazilitterne til helt at forsvinde med det samme. Andre græsk tænkende filosoffer (faylasuf) efterfulgte mutazilitterne som Abu Naser Al-Farabi (870-950), Avicenna eller Ibn Sina (980-1037) og Averroes eller Ibn Rushd (1126-1198).
Af-hellinisering af islam.
Men af-helliniseringen, som betød en opgivelse af fornuften og den rationale tanke var begyndt, og det endte med at porten til de teologiske og filosofiske fortolkninger, som man kalder ijtihad, blev lukket i. Og lad mig sige det ligeud, at den såkaldte islamiske reformation, som startede i 1800-tallet med Al-Afghani (1838-1879), Muhammed Abduh (1849-1905), Rashid Rida (1865-1935) og Hasan Al-Banna (1906-1949) blot satte en stor hængelås på den port. Og den sidder der endnu.
Åbn den port! (Tear down this wall)
Du vil gerne åbne den port igen Naser Khader. Det arbejde misunder jeg dig ikke, og jeg tror, at man skal lide af lidt for meget selvtillid og medgang, eller naivitet eller uvidenhed for at tro på det. Det skal jeg i det følgende gøre nærmere rede for. Men først skal vi se lidt nærmere på den tid, som du er så forelsket i, og som du fejlagtigt tror var en gylden tid i Islams historie.
Vor dualistiske illusion.
Det, der skete fra 900-1100 tallet i Islam, var et intellektuelt selvmord af et sådant format, at vi slet ikke i Vesten med vor indgroede hellenistiske baggrund kan fatte alvorligheden af det. Især ikke efter oplysningstidens sekulære, videnskabelige og neo-jakobinske humanisme, som gør den rationelle fornuft til ånd med troen på, at mennesket inderst inde er godt. Se det er vor dualistiske illusion, som måske i fremtiden vil tabe kampen mod en aggressiv kultur, der er imod mennskerettigheder og social-liberal lovgivning udfra demokratiske principper.
Ash’ariterne kommer.
Hvad var det da, der skete, som du Naser Khader øjensynligt ikke endnu har opdaget. Det var, at Abu Hasan al-Ash’ari (873-935) indtog scenen. Han var en frafalden mutazilit, som blev en arg modstander af mutaziliternes hellenisering af Islam. Han er den, der vender tilbage til Koranens ord, og skaber præcedens for den islamiske skole ash’ariterne, som indtil nu har udgjort mainstream sunni Islam siden 800-tallet, og som har haft held med at af-hellinisere Islam fuldstændigt.
Sharia islam.
Lad os lige fastholde, at sharia-islam, som er ortodoks Islam, stadig udgøres af de fire juridiske skoler Al Shafi’i (767-820), Abu Hanifa (699-767), Ahmad ibn Hanbal (780-855) og Malik ibn Anas (715-796). Fortolkningen (ijtihad) af Koranen og sunnah dvs. Muhammeds tradition må stadig kun foretages af disse 4 skolers retslærde.
Fornyelse er vildledelse.
Fortsæt med at læse “Tim Pallis: Åbent brev til Naser Khader”