Et interview som det vi bragte i torsdags, har en uhyre kort produktionstid. Bortset fra at intervieweren naturligvis lige skulle læse 1400 års krigen på flere hundrede sider. Vi har flere interviews på bedding og vi glæder os til at præsentere dem. Da Hedegaard var blogget torsdag aften, – efter at vi havde fortæret højtbelagt, fuldt integreret smørrebrød fra vores yndlingskinesere på Vesterbrogade – vågnede denne fotograf op til en blomstrende influenza fredag morgen, samtidigt med at et større antal danske debattører, så sig ramt af en akut meningitis. Nu er det så viseligt indrettet, at for hver grad feberen stiger, jo mindre mener man om noget som helst, så jeg har ganske uforvarende befundet mig i den forundrede voyeurs rolle i disse dage. Vågenhed og drøm flød i ét og artikelstrømmen bidrog med sit. Vi er tilfredse med interviewet, hvis vi havde ment det indeholdt ulovligheder, ville vi selvfølgelig ikke have bragt det. Der er dem, der tror at dette er Lars Hedegaards blog, og dem der tror, at al opinion der står her, også er vores. Begge dele er naturligvis sludder. Adskillige reaktioner inklusive en politianmeldelse, er skudt betydeligt over målet, og at høre Zubir Bait Hussain associere Hedegaard til fortidens retorik om jøder, er lige vel mavestærkt at høre netop fra hans mund, få døgn efter han har været til kammeratligt træf med Ahmadinedjad, jødehetzeren par exellence. Hedegaard skaber ikke en konflikt, han accentuerer én , som allerede er manifest, nøjagtig som Flemming Rose gjorde for nu fire år siden. At den er mere manifest og umiddelbart samfundstruende i England, Frankrig, Holland, Belgien og Sverige end i Danmark, gør den ikke mindre vigtig at diskutere ligefremt her i landet. Hedegaard siger i øvrigt ikke noget, der ikke står i hans bog og som adskillige andre historikere ikke har sagt før ham. Hvis det falder ind under 266 b, så har vi et problem, der ligner det Holland har pådraget sig med Wilders-sagen, nemlig at det bliver kriminelt at beskrive eksisterende, politiske konflikter. – Og her til vores tyrkiskkyndige læsere. Vi aner ikke hvad der står, men man kan køre den gennem en Google Translate. Danimarka’dan çok ağır hakaret, Nazileri bile solladı, Danimarka’da ‘ifade özgürlüğü’ kılıflı hezeyanlar devam ediyor. Vi noterer os at Haber også stjæler vores fotos.
Naser Khader og grundpræmissen
Lars Hedegaards beklagelse er ikke god nok, for han accepterer stadig ikke grundpræmissen om, at man må skelne mellem islam og islamisme. Islam er en religion, hvorimod sidstnævnte er en farlig ideologi, vi må bekæmpe, siger Naser Khader. JP.DK
Det er ikke den grundpræmis, vi ser. Den er, at der findes moderate muslimer, men ingen moderat islam. Khaders skelnen vinder ikke genklang hos fremtrædende muslimer, og Khader burde om nogen vide, at det ideologiske og religiøse ikke kan skilles ad, så er det i al fald ikke islam, man står tilbage med. For eksempel har Erdogan adskillige gange sagt, at der kun er én islam, den der er nedfældet i skrifterne. For ganske få dage siden skar Wafa Sultan ud i pap, at “islamisme” er en vestlig konstruktion. Det er værd at høre: Wafa Sultan: There is only one Islam.
Backlash’et der udeblev – igen
Snaphanen er p.t. brændpunkt i en standende konflikt om den relative vigtighed af hhv. grusomheder i virkelighedens verden (kønslemlæstelse, institutionaliseret kvindehad, voldtægt – den slags), og mulige nederdrægtige motiver og hensigter hos dem der omtaler disse ugerninger. Ligger der skjulte genocidale planer klar til iværksættelse? Kan overdreven generalisering ligefrem fremskynde en sådan – formodet – dagsorden? Nogle mener at upræcist ordvalg hos i øvrigt fredelige og skikkelige debattører rummer forfærdelige potentialer for grusomheder på stor skala – engang i fremtiden. Og så er der ligesom ikke rigtigt tid og overskud til at beskæftige sig med hvad der måtte foregå lige her og nu.
Denne hypotetiserende debatfløj har en naturlig alliancepartner i netop den gruppe hvis liv de mener at beskytte ved at udskamme de farlige debattører. Denne gruppe betjener sig af nøjagtigt samme retorik, blot er det dem selv den angivelige bekymring drejer sig om. Googler man ‘backlash against muslims’ får man syn for sagn: Megen, rigtig megen, angivelig frygt, og ikke så meget der bekræfter frygtens berettigelse. Heller ikke en sag som Major Nidal Hasan Maliks massakre på landsmænd og kolleger i Fort Hood kunne afføde noget ‘backlash’, selv om den angivelige frygt nåede uanede højder. Det er bl. a. i dette perspektiv man skal se den aktuelle sag om generaliserende ords mulige konsekvenser i en hypotetisk fremtidssituation. Vestlige mennesker bliver bare ikke i større målestok vrede på denne måde længere, ikke en gang på den positive måde der handler om krav om lovgivningsmagtens indgriben over for et vitterligt eskalerende problem. Offerrollemassører m/u følsomme briller kan sove trygt i deres senge. Via Jihad Watch (LFPC):
[…] In fact, in the immediate aftermath of each of the dozen attacks by Muslim Americans since 9-11, the conversation has been dominated by predictions of inevitable violence toward Muslims by bigoted Americans unable to control their rage. And each time a backlash has been virtually nonexistent. Our journalistic and political elites have become terrorism’s unwitting domestic enablers, perceiving religion-based violence where there is none, while ignoring it where it is widespread and intensifying.
After Hasan’s terrorist attack, an Associated Press headline read, “Another attack leaves U.S. Muslims fearing backlash.” A Christian Science Monitor story was titled, “Fort Hood Shootings: US Muslims feel new heat.” […]
But the data show that America’s more than two million Muslims have little to fear from their fellow citizens. According to crime statistics compiled by the Federal Bureau of Investigation, the number of hate crimes against Muslim Americans increased in the immediate aftermath of 9-11. But it declined precipitously after that, and has remained low ever since.
Of 6,832 religion-based hate crimes reported between 2002 and 2006, 4,627, or 68 percent, were committed not against Muslims but against Jews, while 744, or 11 percent, were committed against Muslims. In 2007 there were 1,477 reported offenses motivated by religious bias. Again, 68 percent were committed against Jews, and only 9 percent against Muslims. Reported hate crimes against Catholics and Protestants accounted for 8.4 percent. […] The Myth of the Anti-Muslim Backlash
Caldwell: ‘It’s Much Better If Things Are Discussed Openly’
SPIEGEL ONLINE: Mr. Caldwell, Switzerland recently banned minarets in a referendum. What was your first thought when you heard the news?
Caldwell: The most stunning thing about it is the gap between the clear rejection of the ban in public opinion polls and the clear approval given in the actual vote. It means there is an official discussion of Islam and that there is a subterranean discussion. That should worry Europeans.
SPIEGEL ONLINE: Are you suggesting there is no open discussion about Islam in Europe?Caldwell: I think these things are getting much more openly debated than a few years ago. In the Netherlands and Denmark you do have a contentious debate. I think a lot of Danes and Dutch aren’t really proud of the way their populist parties are discussing the issue of immigration, but it’s generally much better if things are discussed openly. Spiegel Online





Har den menneskelige psykes evne til fortrængning og selvbedrag nogensinde affødt så omfattende resultater som det gælder på lige netop dette område i disse år? Hvis tendensen hos Hollywood virkelig er som her beskrevet, må man i øvrigt kunne få en idé om hvor udbredt virkelighedsfornægtelsen er. Markedskræfterne skulle jo vise om disse skønmalerier appellerer bredt, eller om publikum forkaster dem.
En religiøs – hvilket, landet taget i betragtning, må betyde særdeles striks – tv-kanal vil tilsyneladende ikke kunne beskyldes for at udbrede fordærv. Via