Sortedamssøen i går aftes. En del sad på cafeerne og så for åbne døre landskamp mod Malta (!), vi andre sad udenfor langs søen og nød de stadig lune nætter indtil midnat. Foto: Pontonbroen set fra Dosseringen mod Øster Søgade, klik f. helskærm.
Da Monica Papazu kom til Danmark i 1980, havde hun i seks år forinden ansøgt de kommunistiske myndigheder i Rumænien om lov til at gifte sig med en dansk mand. Det var i sig selv suspekt i kasernestaten. Til sidst fik hun tilladelsen – og udvandrede – og Monica Papazu blev straks glad for sit nye hjemland. Det beretter hun om i bogen “Signalement af Danmark og dansk åndsliv”, der er udkommet på Tidehvervs Forlag, og jeg spørger hende, hvad der var så særligt dansk ved Danmark:
»Mødet med Jylland en søndag aften i sommeren 1980 var mødet med et andet kosmisk og historisk rum. Stilheden, den gennemsigtige, kølige aften, så forskellig fra den mørke, varme, stoflige nat i Centraleuropa. Her var hverken de store byers livlige mylder eller den vældige, uberørte natur. Det var en verden efter menneskets målestok, imødekommende i sin lidenhed. Det var en verden præget af menneskets hænder, med små huse, haver og marker. Kontrasten til det ødelagte landsbysamfund under kommunismen, hvor næsten alle var trælle af det kollektive landbrug, kunne ikke have været større. Der var en værdighed, en meningsfuldhed, en tidløshed over dette univers, og hele denne verden havde sit centrum i de hvide kirker på bakkerne.«
Hvad var særligt ved kirkerne? »Jeg opfattede kirkerne som skelsættende tegn, der gav mening til livet og døden. Kirken med sine døde omkring sig var samtidig tegnet på kontinuitet, på åndsfællesskabet, som forbinder de levende med de døde – eller med Martin A. Hansens udtryk »det svundne, det værende, det vordende«. Samme kontinuitet, på én gang himmelsk og jordisk, fandt jeg i det danske flag med det hvide kors. Dette flag fortalte, at mennesket ikke er alene i sin historie, men den jordiske historie er under Guds dom og nåde. For mig var de hvide kirker og Dannebrog vajende på gårdspladserne symboler på den meningsfyldte frihed, jeg havde tørstet efter. Kirken var ikke forfulgt; her havde man stadig sit nationale flag. Jeg kom fra en verden, som vidste, at alt dette kan mistes og skal erobres på ny. Fra Mikael Jalving: FREDAGSFORHØR: Det særligt danske, JP 06.09.2013 (ikke online) Eget snapshot af Papazu, 2008.
Sveriges værnemagere
Ordet er måske lidet kendt i Danmark efterhånden, og slet ikke i Sverige. En værnemager var en forrædder af lavere grad under den tyske besættelse af Danmark. Den evige type mennesker der ser enhver situation, også deres landsmænds ulykke, som en mulighed for at tjene penge. Mennesker uden moral ofte fra pengearistokratiet. Dengang forelå der ikke primære forræddere, selvom Jon Galster jo påstod at 9 april var aftalt spil. Teorien er aldrig bekræftet.
Det er selvfølgelig omtvivstet og kontroversielt at påstå, at Sverige er udsat for et storstilet, primært landsforrædderi fra deres ledere i disse år, men det er nok for værnemagertanken, at ikke så ganske få svenskere synes det. Hvem er da forrædderiets stik-i-rend drenge set fra deres perspektiv? En kort introduktion og to eksempler ud af mange, som kunne nævnes:
Værnemager er en betegnelse for en person eller virksomhed, der under besættelsen tjente penge på “værnemagten” eller på anden måde handlede i tysk interesse. Ordet “værnemager” er siden brugt som skældsord om virksomheder, der i andre sammenhænge tjener penge på krige eller besættelser. Ordet “Værnemager” blev opfundet af forretningsmanden og modstandsmanden Erling Foss, medstifter af Frihedsrådet. I foråret 1943 havde Foss et (erstatnings)kaffemøde med sin kontakt i Indenrigsministeriet, Gunnar Seidenfaden, på Grand Cafe i København. De havde forsøgt at finde et ord der ligesom “Gullaschbaron” under 1.ste verdenskrig kunne betegne de der tjente penge på tyskerne. Foss kom da på den ide at man kunne sammentrække ordene “VÆRNEmagt og moneyMAKER”. Betegnelsen “Værnemager” var dermed skabt og kunne så kort tid efter lanceres i det illegale blad ” Frit Danmark ” I forbindelse med retsopgøret efter besættelsen vedtoges de fire såkaldte værnemagerlov. Wikipedia.
Grand Café lå oven over Hviid Vinstue på Kogens Nytorv, der hvor nu restaurant Bali ligger. Tjenerne var i kjole og hvidt, noget man kan gribe sig i at savne en sjælden gang.
Filipstads kommun drabbas nu av ännu fler asylsökande. Detta efter att Bert Karlsson presenterat planer på att omvandla den tidigare sjukhusakuten som också använts som studentboende till ett flyktingboende.Karlsson driver sedan tidigare ett antal boenden av det här slaget. Han har under årens lopp ofta riktat kritik mot den svenska massinvandringspolitiken men har inget emot att tjäna pengar på den så länge den pågår. Upphandlingen slutfördes tidigare i veckan och redan på måndag kan de nya asylanterna vara på plats. Bert Karlsson startar nytt asylboende i Filipstad
Under 2012 har Migrationsverket vuxit med 440 anställda och vid utgången av året var det 3 797 anställda. Den största ökningen har skett inom asylprövning och mottagningsverksamheten med 198 respektive 183 anställda. Antalet anställda är det högsta sedan slutet av 1992 då 4 587 personer var anställda. Årsredovisning 2012
Gør Migrationsverkets ansatte ikke bare deres arbejde som alle andre, der skal forsørge sig hæderligt? Jo, men de er krumtappen i den omvæltning af landet som har fundet sted og som nu fortsætter med forøget styrke. Der har været en hel del angreb på deres lokaler, men vi ved ikke videre om dem. Det kan være utilfredse kunder, men det kan lige så vel være svenskere, der aktionerer mod knudepunktet i implimenteringen af Riksdagens udsalgspolitik. Bert Karlsson derimod, er et rendyrket eksempel på en opportunist og en værnemager. Vor tids Gullaschbaron, foragtet af sit folk, foragtet af sine arbejdsgivere. At han i 1991 var formand for det indvandringskritiske Ny Demokrati, understreger blot i hvilken særklasse af åndelig korruption, han befinder sig. (Se også Medløberen)














